پنجشنبه 9 تير 1384

در ناهمواريهاي نشر موسيقي، گفت وگوی عليرضا پوراميد با محمد موسوي مدير انتشارات ماهور، همشهری

محمد موسوي به اصطلاح روزنامه نگاران سخت مصاحبه و دير تن به گفت وگو بده است و اين شايد به دليل ناآشنايي حقير با اصول حرفه اي گفت وگو و ژورناليسم از يك طرف و روحيه جدي و كمتر قابل نفوذ او از طرف ديگر است. چند ماهي بود كه به رغم دوستي هامان و تقديم پرسشهايم به او، از پاسخ طفره مي رفت و حوالت به مقدمه بروشور و دفتر راهنماي آثار ماهورم مي داد تا اين كه بالاخره او را كه به اصطلاح ورزشكاران بد افت و پوئن نده است با دليل و برهان به پاي ميز گفت وگو و در صندلي مقابل نشاندم كه حاصل پرسش و پاسخي بود به شدت تلگرافي و موجز كه گرهي را از كار و راهي را به دهي باز نمي كرد با چند تماس ديگر و توضيح خواستن بيشتر در نهايت آنچه در پي مي آيد تحصيل گشت و شايسته آن هم هست كه از تجربيات و تلاش هايش بگويد چرا كه فقط يك كتاب «دايره المعارف سازها» يا يك عنوان از نوارهاي كلاس درس زنده ياد دكتر جعفر محجوب و يا يكي از مجموعه گنجينه موسيقي ايران (مجموعه تا امروز ۲۰ گانه) و... كافي است تا كارنامه ناشري را قابل قبول نمايد هر چند كه او خود با «تا فصلي ديگر...» هايش، در هر فصل ما را نشاط مي بخشد و درد آشنايي مي نمايد.
* شروع كار مؤسسه ماهور از چه سالي و با چه انگيزه اي آغاز شد؟
- فعاليت مؤسسه فرهنگي و هنري ماهور از سال ۱۳۶۶ و با انگيزه توليد، ثبت و انتشار آثار موسيقي، كه به نظر مي رسيد در اين بخش فعاليت كمتري انجام پذيرفته و محتاج تلاش بيشتري هستيم، آغاز شد.
* دليل انتخاب نام ماهور براي مؤسسه و نيز نام همكاران اوليه و نقش دوستاني كه مشاركت و تلاش بيشتري داشته اند را بفرماييد؟
- ماهور كه نام يكي از دستگاه هاي موسيقي ايراني است و هم چنين گلي زيبا بدين نام وجود دارد اما به دليل كثرت دوستان و همكاراني كه در اين مدت ۱۸ سال با ما همكاري داشته اند از ذكر نام ها خودداري مي كنم چرا كه شايد اسم عزيزي از قلم افتاده و باعث شرمساري حقير گردد فقط به ضرس قاطع مي توانم بيان كنم كه تمام هنرمندان، نويسندگان و دوستان كه با اين مؤسسه همكاري كرده اند در توليد و انتشار آثار خود نهايت همكاري و تلاش صادقانه و مهربانانه را داشته اند.
* با مشكلات فني توليد چگونه مقابله و نيز مطالب فصلنامه را به چه روش تأمين مي كنيد؟
- تهيه مطالب مورد نياز فصلنامه و كتاب و آثار مكتوب از مشكلات دائمي نشريات و كتب تخصصي (به ويژه موسيقي) و مؤسساتي كه در اين زمينه فعاليت دارند، به شمار مي آيد. مقالات تخصصي عموماً كمتر نوشته مي شوند و متأسفانه اغلب مطالبي كه به دست متصديان نشريه مي رسد از ارزش علمي بالايي برخوردار نيست و ما اين معضل را با جويايي و پيگيري و تلاش بيشتر براي يافتن مطالب ارزشمند، رفع مي كنيم.
* موانع قانوني يا اداري كه مشكل ساز هستند كدامند؟
- مشكل قانوني كه وجود ندارد. يا ما نداريم. اما موانع بوروكراسي بسيار آزاردهنده و انرژي بر هستند و با وجودي كه ما در حيطه آثار گرانقدر و متون كلاسيك هنري فعاليت داريم و اغلب خالقان اين آثار طبق دستورالعمل وزارت ارشاد نيازمند كسب مجوز نيستند باز هم براي طي كردن يك مرحله اداري گاهي چندين ماه معطل مي شويم.
* رويكرد اصلي و هدف محوري مؤسسه ماهور به كدام بخش موسيقي (ايراني- فرنگي- نواحي- رديف و يا...) اختصاص دارد؟
- بخش عمده توليدات و انتشارات آثار آموزشي و پژوهشي (شنيداري- نوشتاري) در زمينه هاي مختلف موسيقي كلاسيك و موسيقي نواحي ايران است. آنچه تاكنون از سوي اين مؤسسه منتشر شده از لحاظ مضمون و محتوا (در زمينه هاي ياد شده) بسيار متنوع و گسترده و بهره گرفته از منابع ممتاز و معتبر موسيقي ايرانند و بسياري از اين منابع تا ديروز در آرشيوهاي خصوصي افراد نگاهداري مي شده و براي اولين بار منتشر شده اند، در حالي كه اگر اين كار اتفاق نمي افتاد غير از اين كه قاطبه و عموم علاقه مندان از استفاده و بهره گيري محروم بودند خطر اصلي كه اضمحلال و از بين رفتن اين آثار بود آنها را تهديد مي كرد.
* از كارهاي در دست و آماده انتشار خود بگوييد؟
- جلد دوم كتاب دايره المعارف سازهاي ايران (سازهاي پوستي، صداها و خود صداهاي نواحي ايران)- كتاب «اي ايران» يادنامه روح الله خالقي (مقالات- سفرنامه- نامه ها- آثار و كتاب شناسي)- سي دي هاي تدريسي استاد برومند (مثنوي خواني و سبك هاي آن) و يادواره استاد كريمي از جمله آثاري است كه به زودي منتشر مي شوند.
* آثاري كه به عنوان كارهاي آتي و توليدات سال جاري محسوب مي شوند را هم نام ببريد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

- انتشار CD و كتاب در حوزه موسيقي كودك و موسيقي قديم ايران و تهيه فهرست منابع شنيداري و نوشتاري و بالاخره معرفي هنرمندان جوان.
* ضمن بر شمردن عناوين و جوايز آثارتان، به موضوع نمايشگاه كتاب و نيز جشنواره موسيقي نيز بپردازيد؟
- كتاب «پيوند شعر و موسيقي» اثر استاد دهلوي در سال ۱۳۸۱ كتاب برگزيده سال بوده و كتاب دايره المعارف سازها (جلد اول) برنده جايزه بين المللي واكسمن شده است و فصلنامه ماهور نيز در سال ۱۳۸۰ در بخش پژوهش برگزيده شد. اما موضوع نمايشگاه كتاب كه لازم است بگويم مناسب ترست در سال حداقل ۲ يا چند بار يا به شكل دائمي برگزار گردد و نفس نمايشگاه يا جشنواره به نظر بنده بسيار ارزشمند و شايسته است، اما در برخي جشنواره ها شأن و منزلت هنرمند هرگز رعايت نمي شود و تقريباً هر سال ما شاهد افت كيفي كارها به نسبت سال قبل هستيم. عده قابل توجهي از اساتيد موسيقي، با اين شكل مديريت و برنامه ريزي و... اصلاً شركت نمي كنند و عده ديگري هم كه شركت مي كنند صرف نظر از رتبه هنري آنان، كارهايشان به لحاظ كيفي حتي در حد نامشان هم نيست.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25444

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در ناهمواريهاي نشر موسيقي، گفت وگوی عليرضا پوراميد با محمد موسوي مدير انتشارات ماهور، همشهری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016