پنجشنبه 7 مهر 1384

به بهانه مطلب "آقای سیاوش قمیشی ..." نوشته آریو دادمهر، هادي شفيعي

اینکه بر آن شدم تا این مطلب را بنویسم قضاوت ناحق و انتقاد غیر منصفانه "آریو دادمهر" در مورد "سیاوش قمیشی" است. جناب دادمهر حتی اینقدر زحمت به خودشان نداده اند تا بدانند سراینده متن ترانه "تصور کن"، "یغما گلرویی" ساکن ایران است و سیاوش بدون هیچ کم و کاستی فقط آن را آهنگسازی و اجرا کرده است!!!

یغما بدون اغراق از ارکان ترانه امروز در داخل ایران است که بیش از 60 ترانه اجرا شده در کارنامه خود دارد (http://en.iransong.com/poets.htm?first=%DA%AF ). انتقاد آریو دادمهر که بیشتر به کینه ورزی به سیاوش شبیه است، عاری از هرگونه دلیل و منطق در مقایسه ترانه یغما با ترانه "جان لنون" است.

در مورد ساختار یک ترانه موارد متعددی می شود ذکر کرد، اینکه ساختار یک ترانه فارسی دارای وزن و آهنگ هجایی و قافیه را با ساختار یک ترانه انگلیسی مقایسه کنیم کمی تامل برانگیز است. اما الهام گرفتن از یک تعبیر مثل "تصور کن" به نظر من نه تنها عیب نیست و گناه کبیره "سرقت ادبی" هم محسوب نمی شود، بلکه قدرت ترانه سرا و مترجم جوان ایرانی را می رساند که با حرف و سبک چهل سال قبل از خودش پیوند بر قرار کرده است!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما اگر از نظر محتوی ترانه لنون - که کاملا صبغه خاص جامعه اشتراکی (کمون) را داراست و مفاهیمی چون بهشت و جهنم و مذهب در آن رد شده اند - را با ترانه برخاسته از دل یغما که در آرزوی جهان شهر صلح و زندگی است، مقایسه کنیم و برای دوستداران سبک و صدای سیاوش، طبقه "مسافرکش" را در نظر بگیریم و در همین حین تجویز کنیم که اگر هنری مذهب را نفی کند مورد پذیرش و استقبال - روشنفکرانی همپالکی آقای دادمهر - واقع می شود و" اردر" دهیم که سیاوش قمیشی ترانه را دوباره بخواند و مذهب را هم نفی کند، بهتر اینست که در افکار خود نقبی زده از اسارت خود بزرگ بینی خارج شویم.

در انتها یغما هم اگر در متن ترانه، خبر "خودکشی دسته جمعی نهنگها" که شاید تعداد اندکی آنرا خوانده باشند و تعبیر نارسای "سرمه در گلو" و یکی دو مورد جزئی دیگر را کاری می کرد، ترانه ماندگاری با همیشه صدای سیاوش قمیشی برایمان به یادگار می گذاشت. هر چند به همین صورت هم یکی از دلنشین ترین های آلبوم سیاوش است.

هادی شفیعی – انگلستان
28 سپتامبر 2005
Hadi691sh@yahoo.com

در اين زمينه:
[آقای سیاوش قمیشی شما دیگه سانسور نکن! آريو دادمهر]
[تصور كن، در باره ترانه "تصور کن" سياوش قميشي، شراره نوری]

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26402

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به بهانه مطلب "آقای سیاوش قمیشی ..." نوشته آریو دادمهر، هادي شفيعي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016