دوشنبه 23 آبان 1384

چهار چهره‌ي ماندگار: منوچهر آتشي، ميرجلال‌الدين كزازي، هوشنگ مرادي كرماني و اسماعيل حاكمي والا، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


امسال منوچهر آتشي، ميرجلال‌الدين كزازي، هوشنگ مرادي كرماني و اسماعيل حاكمي والا به عنوان چهره‌هاي ماندگار در زمبنه‌ي ادبيات معرفي شدند.

به گزارش بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر آتشي سال 1310 در دهرود دشتستان بوشهر متولد شد. تحصيلات ابتدايي و دوره اول متوسطه را در كنگان، بوشهر و حومه گذراند. سال 1330 وارد دانشسراي مقدماتي در شيراز شد و پس از فارغ التحصيلي از دانشسراي مقدماتي به استخدام آموزش و پروش بوشهر و حومه در آمد. اولين مجموعه شعرش -” آهنگ ديگر ”- را همزمان با تحصيل در دانشسراي عالي تهران در سال 1339منتشر كرد. پس از فارغ التحصيلي از دانشسراي عالي به بازگشت به بوشهر بازگشت و به كار دبيري مشغول شد.

تعدادي از آثار منوچهر آتشي كه ساكن تهران است، عبارتند از: آواز خاك، ديدار در فلق (برنده جايزه راديو و تلويزيون سال 48)، ترجمه رمان‏هاي فونتامارا و جزيره دلفين‏هاي آبي و مهاجران، ترجمه نمايشنامه ”دلاله” تورنتون وايلدر و كتابي براي كودكان، گل گندم و گيلاس، وصف گل سوري، زيباتر از شكل قديم جهان، چه تلخ است اين سيب، خليج و خزر، دو منظومه حادثه در بامداد و اتفاق آخر، پنج كتاب در نقد و تحليل نيما، اخوان ثالث،‌ شاملو، فرخزاد و سپهري.

هوشنگ مرادي كرماني، ديگر چهره معرفي شده در پنجمين همايش چهره‌هاي ماندگار، در سال 1323 در روستاي سيوچ از توابع بخش شهداد كرمان متولد شده است. تا كلاس پنجم ابتدايي در آن روستا درس خواند و دوره دبيرستان را در يكي از دبيرستان‌هاي كرمان گذراند. سپس به تهران آمد و به تحصيل در دانشكده هنرهاي دراماتيك مشغول شد و در همين مدت در رشته‌ي ترجمه زبان انگليسي نيز ليسانس گرفت. مرادي كرماني فعاليتهاي هنري خود را از سال 1340 با راديو كرمان آغاز كرد و بعد اين فعاليت را در تهران ادامه داد. نويسندگي را از سال 1347 با مجله خوشه آغاز كرد، سپس "قصه هاي مجيد" را براي برنامه خانواده راديو ايران نوشت كه همين قصه‌ها، جايزه «كتاب برگزيده سال 1364» را براي او به همراه داشت.

برخي از كتاب‌هاي او به زبانهاي آلماني، انگليسي، فرانسوي، اسپانيايي، هلندي، عربي و ارمني ترجمه شده و هم چنين فيلم‌هاي متعدد تلويزيوني و سينمايي بر اساس داستانهاي او به تصوير درآمده است.

آثار ترجمه شده وي جوايزي را از مؤسسات فرهنگي و هنري خارج از كشور به دست آورده است؛ از جمله: جايزه‌ي دفتر بين المللي كتابهاي نسل جوان 1992 (IBBY) جايزه‌ي جهاني هانس كريستين آندرسن.

برخي از آثار هوشنگ مرادي كرماني عبارتند از: قصه‌هاي مجيد، بچه‌هاي قاليباف‌خانه، نخل، چکمه (داستان براي کودکان 6 تا10 ساله)، داستان آن خمره، مشت بر پوست، تنور، کوزه (نمايشنامه)، مهمان مامان و شما كه غريبه نيستيد.

ديگر چهره‌ي ماندگار اين دوره، دكتر اسماعيل حاكمي والا، استاد دانشگاه ادبيات و علوم انساني و عضو شوراي گسترش زبان و ادب فارسي است كه نزديك به ‌50 سال سابقه تدريس و تحقيق و ارشاد دارد.

حاكمي والا متولد سال 1315 در شهر آبادان است كه از سال 1334 براي تحصيل به دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه تهران وارد شد.

او پس از اخذ درجه دكتري در رشته زبان و ادبيات فارسي اين دانشكده از سال 1347 به عنوان استاديار در دانشگاه تهران به تدريس پرداخته است. در سال 1368 نيز به درجه استادي ممتاز داشكاه تهران رسيد. از حاكمي والا همچنين آثار متعددي به‌خصوص در زمينه‌ي ادبيات كهن به چاپ رسيده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او در طول بيش از سه دهه خدمت علمي و فرهنگي، متصدي سمتهاي رياست دبيرستان، مديريت گروه، معاونت دانشگاه علامه طباطبايي و رياست كتابخانه مركزي دانشگاه بوده است. حضور در كنگره‌ها و سمينارهاي بين‌المللي چون كنگره سعدي و حافظ و سمينار استادان فارسي هند، سمينار اقبال در پاكستان و دانشگاه كابل و دانشكده الهيات استانبول ازجمله فعاليتهاي ديگر دكتر حاكمي است.

اما ميرجلال‌الدين كزازي سال 1327 در كرمانشاه به دنيا آمد. در سال 1346 پس از اخذ ديپلم طبيعي به دانشكده ادبيات وعلوم انساني دانشگاه تهران راه يافت و به تحصيل در رشته ادبيات فارسي پرداخت. سال 1371 دانشنامه‌ي دكتري خود را از دانشگاه تهران از رشته زبان و ادبيات فارسي دريافت كرد.

پايان‌نامه‌ي دكتري كزازي به عنوان نهادشناسي در شاهنامه با راهنمايي و رايزني دكتر اسماعيل حاكمي‌والا، دكتر جليل تجليل و دكتر مظاهر مصفا نوشته شده است كه بعدها با عنوان رويا، حماسه‌، اسطوره منتشر شد.

جهان پس از مرگ به عنوان اولين كتاب كزازي در سال 1360 منتشر شد و پس از آن حدود 40 اثر ترجمه‌يي و تاليفي، تصحيح و ويرايش در زمينه‌هاي فرهنگ، اسطوره، حماسه، شعر، زبان‌شناسي و تصحيح شعرهاي كهن و... از او به چاپ رسيده است.

در درياي دري، تاريخ شعر پارسي از‌ آغاز تا امروز، نامه‌ي باستان، روزهاي كاتالونيا، روزنگار سفر به اسپانيا و ترجمه‌ي انه‌ايد از ويرژيل، ازجمله آثار منتشر شده‌ي اين چهره‌ي ماندگار است.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27350

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چهار چهره‌ي ماندگار: منوچهر آتشي، ميرجلال‌الدين كزازي، هوشنگ مرادي كرماني و اسماعيل حاكمي والا، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016