دوشنبه 24 بهمن 1384

نشست خبري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: در ارايه مجوز، مراقب كتاب هايي كه حاوي نكات مبتذل هستند بوده‌ايم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


نشست خبري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با محوريت بيان دستاوردهاي فرهنگي و هنري انقلاب اسلامي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا ، در ابتداي اين جلسه كه معاونين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم حضور داشتند، حسين صفار هرندي ضمن گراميداشت ايام پيروزي انقلاب اسلامي و تقارن آن با ماه محرم ، انقلاب اسلامي را يك انقلاب فرهنگي خواند و اظهار داشت: هيچكس ارزيابي جدايي از اين ندارد و حقيقتا ساز و كارهايي كه موجب پيروزي آن شد و اتفاق‌هايي كه با سرعت زياد در آن سالهاي حوادث انقلاب اسلامي افتاد هيچكدام بدون اين پشتوانه غني براي سرنگوني يك رژيم كفايت نمي‌كرد.

وي افزود : در اين انقلاب فرهنگي كه امام پيشواي آن بود او از چيزي سخن گفت كه مردم هم نسبت به آن اطلاعات داشتند و چيزي ابتدا به ساكن نبود در واقع هنر امام اين بود كه دست روي ارزش‌هايي گذاشت كه اينها در دل مردم جا داشت و چيزي را به ياد مردم مي‌آورد كه از ديرباز در خاطره تاريخي‌شان وجود داشت و به مدد همين واقع‌نمايي از پيشينه تابناك مردم انقلاب به پيروزي رسيد.

صفارهرندي با اشاره به دستاوردهاي فرهنگي وهنري در بعد از انقلاب اسلامي گفت: در حوزه رسانه ما در قبل از انقلاب 3 روزنامه داشتيم كه الان به بيش از 130 روزنامه فعال رسيده است و اين در مقايسه افزايش جمعيت يك جهش و رشد طبيعي و عادي محسوب نمي‌شود. البته با توجه به وضعيتي كه در مطبوعات دچار هستيم به لحاظ تيراژ و رقم راضي نيستيم اما تنوع موضوعي و عنوان و سليقه و گرايش به خوبي شاخص است كه اين دو حوزه ي نشريات تخصصي هم صدق مي‌كند.

وي افزود: در گذشته ما فقط يك خبرگزاري دولتي داشتيم اما امروز به مدد همين فضاي باز و گشوده كه وجود دارد شاهد تعداد زيادي خبرگزاري هستيم كه عمدتا غيردولتي هستند و هر كدام هم سليقه‌اي را به همراه دارند.

وزير فرهنگ وارشاد اسلامي با اشاره به حوزه‌هاي كتاب، سينما، تئاتر و هنرهاي تجسمي اظهار داشت: اتفاق بزرگي كه رخ داده اين است كه هنر از شكل اختصاص داشتن به يك گروه ويژه و طبقه خاص خارج شده و به عموم مردم تعميم پيدا كرده است كه البته هنوز از وضعيت موجود راضي نيستم و اميدوار به روزي هستم كه در عمق جامعه ما امكان دسترسي کامل به هنر فراهم باشد.

وي تصريح كرد:در حوزه كتاب تيراژ و عناوينش در آستانه انقلاب از رقم ناچيزي برخوردار بود و در سال كمتر از هزار عنوان كتاب را شاهد بوديم كه امروز اين رقم به 40 هزار رسيده كه بيش از 24 هزار عنوان آن جديد هستند.

صفارهرندي با اشاره به ساخت و سازهاي صورت گرفته در بعد از انقلاب گفت: در اين حوزه هم علي‌رغم اينكه جنگ تحميلي اين فرصت را از ما گرفت اما يك نهضت ساخت و ساز فرهنگي در بعد از جنگ بوجود آمد كه كتابخانه‌ها و مجتمع‌هاي فرهنگي و هنري شكل گرفت و در سالهاي آينده هم شاهد فراهم آمدن موجي از اين مكان‌ها خواهيم بود. تا به نوعي كمتر حسرت از دست دادن بعضي از سالن‌هاي سينما در شهرها را بكشيم.

به گزارش ايسنا وي در پايان صبحت‌هاي خود با بيان اينكه آن چيزي كه باعث مباهات ما است بحث آمار نيست اظهار داشت: محتوا براي ما مهم است که آن چيزي عرضه مي‌شود در قواره يك انقلاب باشد تا فرصت دانايي و آگاهي را براي مردم فراهم كند. توزيع امكانات در سطح جامعه به صورت آگاهانه باشد و امكان دسترسي به آن براي همه وجود داشته باشد.

در ادامه اين كنفرانس خبري سوالات خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح شد.

در ادامه ي نشست خبري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبرنگاران سوالات خود را در خصوص مسايل مختلف فرهنگي و هنري مطرح كردند.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا حسين صفار هرندي درباره ي لزوم بازنگري به قوانين نظارتي و ارزشيابي در حوزه‌ي فرهنگي گفت: هيچ قانوني را از قوانين ابدي نمي‌دانيم هميشه فرصت بازنگري در مورد قوانين وجود دارد كه بايد مبتني بر ضرورت و نياز باشد. در اين كه ما چارچوب‌هايي بايد در همه‌ي اين عرصه‌ها مثل سينما، تئاتر و مطبوعات داشته باشيم ترديدي نيست و كار نظارت و ارزشيابي از اقداماتي است كه در همه جاي دنيا صورت مي‌گيرد. دركشور ما هم اعمال نظارت در چارچوب‌هاي قانوني لازم است.

وي درباره‌ي امنيت شغلي اصحاب فرهنگ و هنر اظهار داشت: حق طبيعي همه‌ي اهالي فرهنگ است كه مثل افراد ديگري كه داراي شغل مشخصي هستند از امنيت شغلي برخوردار باشند كه بخش قابل توجهي از اين وضعيت برخوردار هستند و ما هم مدافع اين امنيت هستيم افرادي را كه به صورت خبرنگار آزاد هستند هم بايد از نوعي بيمه اجتماعي برخوردار باشند كه در مواقع سختي‌شان به كمك شان بيايد. كه در حال تدارك اين وضعيت هستيم.

صفارهرندي در ادامه با بيان اين كه ما وظيفه‌ي خودمان مي دانيم از هنري حمايت كنيم كه مبتني بر علايق فرهنگي، تاريخي، ديني وايراني اين ملت باشد تصريح كرد: به عنوان يك دعوت عرض مي‌كنم كه نشاني را امروز را از خود باقي بگذاريم تا بيست سال ديگر در پايان برنامه‌هايي كه با عنوان چشم انداز بيست ساله تدارك ديده شده تا در آن روز ايران به عنوان قدرتمندترين كشور اين منطقه حضور داشته باشد. كساني كه قدمي در راه رسيدن به اين نقطه برمي‌دارند را مردم حتما حمايت ويژه خواهند كرد.

وي تاكيد كرد: نشانه‌هاي بسيار اميدواركننده‌اي ظاهر شده و مي‌توانم اين نويد را دهم كه در سال آينده حتما حمايت‌هاي جدي‌تري را در بخش فرهنگ شاهد خواهيم بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره‌ي سينماي ملي و فراهم آمدن بستر رسيدن به آن گفت: اين بستر فراهم است و اسباب رسيدن به چنين وضعيتي دور از دسترس ما نيست. به عنوان سخت افزار براي پيشبرد اهدافمان به حد مقدور در توانمان است اما به لحاظ نرم‌افزاري يك وصف درستي را از سينماي ملي بايد داشته باشيد و غنايي را كه به لحاظ فيلمنامه و نمايشنامه داشته باشيم از نظر دور نداريم . اين غنا به لحاظ بالقوه فراهم است اما بالفعل نشده كه بايد فراهم شود.

وي افزود: اگر در دوره‌هاي گذشته راهي را پيموديم هدف را گم كرده‌ بوديم اما امروز مواضع‌مان روشن است و اميدوار هستم هويت ايراني و اسلامي خودمان را بهتر درك كنيم و به جاي اقتباس و ترجمه‌هايي كه ما را به جايي نمي‌رساند متمركز شويم بر داشته‌هاي دروني خودمان.

صفارهرندي در پاسخ به سوالي درباره‌ي صدور مجوز براي كتاب‌ها و فيلم‌هايي كه در دوره‌ي گذشته مجوز داده نمي‌شد اما الان صادر شده است گفت: بنده اعتراف مي‌كنم انچه كه الان در عرصه فرهنگ و هنر مي‌گذرد كمال مطلوب ما نيست همچنان كه وقتي بارها در مجامع عمومي در مقابل اعتراض مردم مواجه مي‌شوم عرض مي‌كنم ما مي‌خواهيم به جايي برسيم کخ بگوييم همه‌ي آنچه كه الان دارد عرضه مي‌شود مورد دفاع ما است و دخيل در توليد آن بوده‌ايم و اين ادعا را داريم در آينده هم وضع را بر اين منوال بايد ادامه دهيم.

وي افزود: بر خلاف برخي از ذهنيت‌هاي پيش ساخته‌اي كه در آستانه ي روي كار آمدن دولت درباره‌ي محدود كردن آزادي‌ها مطرح مي‌شد خوشبختانه قضاوت‌هاي بعدي همان افراد اين بود كه وضعيت ما توام با بردباري تحمل و مداراي بيشتري است.

صفارهرندي تصريح كرد: البته فيلمي نبوده كه به لحاظ اخلاقي ممنوع ارزيابي شده باشد و ما آن را مجوز داده‌ايم آنچه كه در ماه‌هاي اخير نمايش داده شده توليدات فرهنگي قبل از ما است . ما مترصد اين هستيم با تعامل نزديكي كه با اهالي هنر برقرار مي‌كنيم با انها در يك نقطه وفاق كه ارزش هاي جامعه‌ي اسلامي ما است راه آينده را بپيماييم.

وي با اشاره به حوزه‌ي كتاب نيز گفت: از دوره‌اي كه مجوز كتاب داده‌ايم مراقب كتابهايي كه حاوي نكات مبتذل باشند بوده‌ايم و مجوز نداده‌ايم. آزادي مطبوعات هم همان طور كه از سوي مسوولان نظام پذيرفته شده كه مطبوعات بايد ميدان فراخي براي كار داشته باشند حرمت نگاه داشته ايم.

صفارهرندي اظهار داشت: من به عنوان همكار دوست ندارم هيچ مطبوعاتي تعطيل شود اما وقتي شخصي مي‌آيد آن جسارت وقيحانه را به حضرت امام(ره) مي‌كند و سي هزار نفر در شهر كوچكي قيام مي‌كنند و خواهان تعطيل شدن آن نشريه مي‌شوند من به عنوان مدير تشكيلات فرهنگي راهي جز تسليم در برابر خواسته‌ي مردم ندارم .

به گزارش ايسنا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با بيان اينكه ما هيچ امر استثنايي و ويژه‌اي را در ارتباط با هيچ يك از شاخه‌هاي هنر در دور جديد فعاليت دولت نداشته و نداريم تصريح كرد: موسيقي يكي از عرصه‌هاي ظهور و بروز هنر آسماني در كشور ما مي‌تواند باشد ما در ارتباط با اين موهبت خداوندي در نهاد طبيعت و خلقت به هيچ وجه مشكلي نداريم تنها موسيقي بايد به گونه‌اي عرضه و ارائه شود كه از شان اين هنر فاخر چيزي كاسته نشود.

وي افزود : ما حامي موسيقي فاخر درا ين كشور خواهيم بود از آن حمايت مي‌كنيم و به پاي آن سرمايه خواهيم ريخت و انتظار ما اين است كه اهالي هنر موسيقي خودشان نگهبان اين راستي و درستي در مسير موسيقي باشند.

صفارهرندي در پاسخ به سوال خبرنگار بي‌بي‌سي فارسي درباره علت فيلتر شدن اين سايت گفت: آنچه كه درباره اين سايت توسط گروهي كه در قبال اين گونه موارد در نيابت از منافع ملت تصميم گيرنده هستند صورت گرفت عملياتي بود كه اين سايت بصورت مشخص با گرايش ضد ايراني در مسير فعاليت‌هاي خودش دنبال مي كرد و روشن است كه ما همچنين حوزه فراخي را براي هر كسي كه بخواهد با منافع ملي ما درگير شود آماده نمي‌كنيم همچنان كه ديگران در كار خودشان اين چيزها را لحاظ مي‌كنند نمونه‌اش جلوگيري از پخش شبكه ي سحر در اروپا است.

وي افزود: اما در اينكه چقدر طول مي‌كشد بستگي به رويه‌اي دارد كه سايت بي‌بي‌سي در نوع برخوردش با ايران و جهان اسلام انتخاب مي‌كند.

صفارهرندي با بيان اينكه ما هيچ محدوديتي براي فعاليت خبرنگاران خارجي نداريم اظهار داشت : روي يك خواسته اصرار مي‌ورزيم كه به همان ميزان كه خبرنگاران خارجي در داخل كشور ما فرصت فعاليت دارند اين فرصت به صورت همطراز براي خبرنگاران ايراني فراهم شود تا بتوانند در نقاط مختلف كشورهاي متبوع آنها فعاليت خبري داشته باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به اينكه چرا اكثر فعاليت‌هاي فرهنگي ما زيان مي‌دهند چه راهكاري براي توجه به اقتصاد فرهنگ داريد گفت: اين از مواردي است كه اكثر ما تاسف آنرا مي‌خوريم كه گاهي به خاطر تاپيرپذيري انتخاب‌هاي فرهنگي ما از سلايق اشخاص است كه دچار اين وضعيت مي‌شويم.

صفارهرندي با اشاره به حوزه سينما اظهار داشت: در اين حوزه مديران به نوعي از سينما معتقدند كه علاقه‌اي به گيشه ندارد، من ضمن ستايش از روحيه هنر گراي اين عزيزان اما معتقدم چرا اين مسئوليت را درقبال اقتصاد و سينما نبايد داشته باشيد . سينمايي كه مخاطب را نتواند جذب كند هر چه هم كه هنرمندانه باشد ارزشي ندارد. ما هنر را براي در اختيار قرار گرفتن براي مردم عرضه مي‌كنيم و وقتي آنها مخاطب اين اثر واقع نشوند اين ارزشمند نيست.

وي تصريح كرد: هنري كه گريزان از مردم بوده باشد و در حصارهاي تنگ نگاه روشنفكرانه خالقان آن بخواهد مبحوس شود روشن است كه با اقتصاد نسبتي را برقرار نمي‌كند. بايد اين‌ آسيب شناسي را با خود اهالي هنر داشته باشيم و براي آن چاره‌جويي كنيم.

صفارهرندي در پاسخ به نگراني خبرنگاري درباره محدوديت فضاي فرهنگي گفت: شما به عمل من نگاه كنيد كه در چند ماهي كه هستم فضا بازتر شده است و همين روال همه ادامه دارد. مطمئن باشيد دولت جديد در كنار شعارهايي كه مي‌دهد به هيچ وجه حقوق مردم را ناديده نخواهد گرفت.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان كنفرانس خبري خود با اشاره به هداياي رياست جمهوري براي خبرنگاران اظهار داشت: ما 595 ميليون تومان در اختيار داشتيم كه بين 2 هزار نفر تقسيم شد. ملاك اصلي هم براي ما خبرنگار بودن طرف بود كه پس از استعلام‌هاي به عمل آمده اين مبلغ را بر اساس سابقه و فعاليت افراد توزيع كرديم و معتقدم آنچه را كه امروز توانستيم اجرا كنيم بهترين نوع توزيع بود و اگر كسي هم چنين ويژگي‌هايي داشته است و هديه را دريافت نكرده به معاونت مطبوعاتي مراجعه كند .

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28803

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست خبري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: در ارايه مجوز، مراقب كتاب هايي كه حاوي نكات مبتذل هستند بوده‌ايم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016