سه شنبه 23 اسفند 1384

علي باباچاهي: فلسفه‌ي متأخر غرب، ادبيات و شعر ايران را به انحراف نمي‌كشاند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


علي‌باباچاهي مطالعه كتاب‌هاي فلاسفه متقدم و متاخر غرب را به شاعران جوان توصيه كرد.


اين شاعر و پژوهشگر ادبي همچنين در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، درباره كتاب ” گزاره‌هايي در ادبيات معاصر ايران“ نوشته دكتر علي تسليمي را كه درباره شعر معاصر ايران است، اظهار كرد: ” گزاره‌هايي در ادبيات معاصر ايران“ بدون غرض‌ورزي و با ذكر نمونه جريان‌هاي شعر دهه 70 را بررسي كرده و بر شعر پست‌مدرن (به تعريف نگارنده) توقف كرده است.


باباچاهي با اشاره به درخور تامل بودن اين كتاب، مطالعه آن را به علاقه‌مندان ادبيات معاصر بويژه دانشجويان توصيه كرد.


شاعر ” رفته بودم به صيد نهنگ “ كتاب ديگري را با نام ” رابطه ميان ايده پسامدرن و عدم تعين“، تاليف احمد تابعي، نيز شايان توجه دانست و گفت: اين كتاب به زبان ساده به جمع‌بندي مباحث فلسفي درباره مولفه پست‌مدرنيسم پرداخته و با همان زبان ساده، فراز و فرودهاي اين مقوله را شرح داده است. اين ويژگي‌ها به كساني كه ترديد دارند به مطالعه اين مقوله‌ها بپردازند يا نه، مي‌تواند كمك كند و باعث مي‌شود به تصور روشن‌تري از اين مقوله‌ها برسند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ” فلسفه هنر هايدگر “ را كتاب مفيد ديگري در اين زمينه عنوان كرد و افزود: اين كتاب را كه با ترجمه امير مازيار در سال 84 براي اولين بار منتشر شده، همين اواخر خواندم. اگرچه عده‌اي از روشن‌فكران خودمان خواندن فلسفه‌ معاصر غرب را تحريم كرده‌اند و معتقدند متن‌هاي فلسفي متاخر، ادبيات و شعر را به انحراف مي‌كشاند؛ به اعتقاد من اين‌گونه نيست و فرهنگ بشري همان‌طور كه از نامش پيداست، به همه تعلق دارد و لازم است ما ـ البته با نگاه انتقادي ـ به اين متن‌ها نزديك شويم.


اين منتقد با تاكيد بر اين كه هر قدر درباره هايدگر و فلاسفه غربي متقدم و متاخر كتاب ترجمه و چاپ شود باز هم كم است، به كتاب ” روشنفكري“ تاليف بابك احمدي اشاره كرد و گفت: اين كتاب نيز تعريف‌هاي مختلفي از ديدگاه‌هاي متفاوت درباره روشن‌فكري و روشن‌فكر ارايه داده است و جالب اين است كه علاوه بر تعريف‌هاي كلاسيك از روشن‌فكري، تعريف‌هاي جديدتري كه بر ديدگاه فوكو ناظر است، مطرح كرده است.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29332

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علي باباچاهي: فلسفه‌ي متأخر غرب، ادبيات و شعر ايران را به انحراف نمي‌كشاند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016