دوشنبه 21 فروردين 1385

تصميم گيری جديد و آبگيری سد سيوند، کميته بين المللی نجات آثار باستانی دشت پاسارگاد

هموطنان ارجمند،
در هفته ای که گذشت، بار ديگر شاهد فعال شدن اراده ای بوديم که می خواهد تنگه بلاغی و دشت پاسارگاد را به آب بسته و آثار بی نظير تاريخی پنهان در زير خاک های آن را از بين ببرد. پايگاه رسمی اينترنتی وزارت نيرو مصاحبه ای را با آقای پرويز فتاح، وزير نيرو، منتشر ساخت که در طی آن ايشان ـ علاوه بر رد احتمال آسيب رسيدن به آرامگاه کورش بزرگ ـ اظهار داشته اند که «در زمينه تاثير آب سد بر آثار باستاني مدفون در منطقه تاکنون هيچ مدرک رسمي ارائه نشده است.» و اين در حالی است که در همين هفته گذشته هيأت های مشترک باستانشناسان ايرانی و اروپائی موفق شده اند که تنها در محوطه شماره 73 داخل تنگه بلاغی، که يکی از 130 محوطه ای است که در حوزه آبگيری سد سيوند قرار دارند، يک ساختمان بزرگ سنگی هخامنشی را در کنار دهکده ای که چندی پيش با حدود 30 خانه ی بازمانده از دوران هخامنشی کشف شده بود، از طريق آزمايشات لرزه نگاری پيدا کنند و در پی آن به کشف ديوار طويل يک خندق مربوط به دوران قبل از هخامنشی موفق شوند. همچنين اعلام شده است که «بررسي هاي ژئوفيزيک در تنگه بلاغي و در نزديکي سد منجر به کشف محوطه جديدي شده که به هزاره چهارم پيش از ميلاد تعلق دارد. اين محوطه صد و سي و يکمين اثري است که در تنگه بلاغي کشف شده است.» در طی يک سال گذشته، و تنها در محوطه هايی که بنا بر تصديق کارشناسان وزارت نيرو به زير آب خواهند رفت، کشفيات بزرگی انجام شده است که نه تنها بر تاريخ باستانی ما روشنی می افکند بلکه با مشخص کردن سطح دانش، نحوه معيشت چشم گير و پيشرفت های فن شناسی، گذشته از آن که نام ايران و تمدن بزرگ آن را در جهان بيش از پيش درخشان می کند، به تحقيقات زيست شناسی، جامعه شناسی و تاريخ در کل جهان نيز کمک موثری خواهد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ما، با تکيه بر اظهارات رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگی کشور، مبنی بر اينکه در هفته سوم خرداد ماه سال جاری در مورد آبگيری سد سيوند تصميم گيری خواهد شد، از هم امروز، علاوه بر آغاز روزشماری مجدد، توجه هموطنان و همه دوستداران فرهنگ بشری در سراسر جهان را نسبت به فاجعه ای که در راه است جلب می کنيم و همچنان به تلاش ها و روشنگری های خويش ادامه خواهيم داد.
برای هموار کردن راه های آينده ی فرهنگی ـ ملی خود از ميراث ها و گنجينه های فرهنگی و بشری گرانقدر خود حمايت کنيم.

کميته بين المللی نجات آثار باستانی دشت پاسارگاد
19 فروردين 1385 ـ 8 آوريل 2006

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29582

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تصميم گيری جديد و آبگيری سد سيوند، کميته بين المللی نجات آثار باستانی دشت پاسارگاد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016