دوشنبه 21 فروردين 1385

واكنش به روش اعلام‌شده براي صدور مجوزهاي پيش از نشر، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در واكنش به اعلان روز گذشته مدير اداره كتاب و كتاب‌خواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر اين‌كه از اين پس صدور مجوزهاي پيش از نشر، برعهده‌ي برخي مراكز علمي و فرهنگي و اشخاصي كه صلاحيتشان را وزارت ارشاد تعيين مي‌كند، خواهد بود، گفت: درحقيقت نهاد مربوط، يعني اداره كتاب، با اين اقدام، گناه انجام عمل غيرمبتني بر قانون را تقسيم مي‌كند.

اين ناشر در توضيح بيش‌تر به خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين اقدام را غير قانوني توصيف كرد و درباره آن گفت: صدمه اين كار تنها به عرصه كتاب نيست؛ يعني آقايان اين را متوجه نمي‌شوند كه با اين كار همه فرهنگ را دارند از بين مي‌برند.

او با اشاره به اعلان صورت گرفته مبني بر توسعه اين مراكز تا پايان سال به يك‌صد مركز، افزود: آن‌ها براي اين كار اين تعداد اشخاص باصلاحيت ندارند و مهم‌تر اين‌كه چطور در چنين موارد مهمي با ناشران يا حداقل اتحاديه ناشران مشورت نمي‌شود؟! چون درحقيقت آن‌ها هستند كه بايد درباره سرنوشت كتاب تصميم بگيرند يا اشكال‌ها را به نقد بگذارند. اين كار جاي مباحثه دارد و درحقيقت چنين امري چيزي نيست كه تقريبا يك نهاد يا يك نفر شخصا درباره‌اش بتواند تصميم بگيرد و بعدا اعلام كند.

لاهيجي متذكر شد: اين سياست در جهت توقف كار نشر كتاب‌هايي است كه محتوا دارند، چون براي كتاب‌هاي درسي و آموزشي كه اتفاقي نمي‌افتد و شايد برايشان بهتر هم بشود كه جلو دانشگاه بيايند مجوز بگيرند.

او درباره اين‌كه اين اشخاص و مراكز با چه معياري بايد انتخاب شوند، خاطرنشان كرد: اين افراد با چه معياري انتخاب مي‌شوند كه مورد تاييد باشند؟ آن‌ها بايد مورد تاييد ما باشند؛ نه نهاد دولتي. ما بايد اعتماد كنيم كه كتاب‌هايمان را به آن‌ها بسپاريم.

لاهيجي در پايان عنوان كرد: اين تصميم‌ها و اين نگرش به كتاب نه تنها به فرهنگ مكتوب لطمه مي‌زند، بلكه به نظام هم صدمه مي‌زند؛ به‌دليل اين‌كه وقتي امري كه مسائلش در داخل كشور مي‌تواند مطرح و حل و فصل شود، به خارج از مرزها هم كشيده مي‌شود و ما را با جهاني روبه‌رو مي‌كند كه در حال حاضر منتظر است تا با عنوان‌هايي مثل حقوق بشر به ما حمله كند.


داود رمضان شيرازي - رييس اتحاديه ناشران و كتاب‌فروشان - در واكنش به اعلان روز گذشته مدير اداره كتاب و كتاب‌خواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر اين‌كه از اين پس، صدور مجوزهاي پيش از نشر، برعهده‌ي برخي مراكز علمي و فرهنگي و اشخاصي كه صلاحيتشان را وزارت ارشاد تعيين مي‌كند، خواهد بود، گفت كه نظر مخالفي با اين قضيه ندارد، اما نمي‌داند اين كار شدني است كه ناشران به 20 محل براي گرفتن مجوز مراجعه كنند؟!

وي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: آيا اين امر واقعا تسريع در گرفتن مجوز كتاب را باعث مي‌شود؛ آن‌هم در زماني كه ما الان هستيم؟ در غير اين صورت من نمي‌دانم چگونه اين اتفاق مي‌افتد.

او افزود: اگر تعداد بررس‌ها را مي‌خواهند زياد كنند، خوب اين كار را در همان وزارت ارشاد انجام دهند.

يك ناشر در واكنش به اعلان روز گذشته‌ مبني بر اين‌كه از اين پس صدور مجوزهاي پيش از انتشار برعهده‌ي برخي از مراكز علمي و فرهنگي و اشخاصي است كه صلاحيتشان را وزارت ارشاد تعيين مي‌كند، گفت: با اين تصميم احتمال رخ دادن سرقت‌هاي ادبي بسيار زياد است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حسن كيائيان - دبير پيشين اتحاديه ناشران و كتاب‌فروشان تهران - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: اين تصميم منفي است و هيچ چشم‌انداز خوبي ندارد؛ براي اين‌كه امكان هرگونه‌ سوء استفاده در اين ميان وجود دارد و ما اصلا نمي‌دانيم چه كساني و در كجا قرار است صلاحيت‌ها را تعيين كنند؛ پس امكان سرقت ادبي زياد است.

او افزود: متاسفانه در اين تصميم‌گيري‌ها‌يي كه اخيرا درباره‌ي كتاب گرفته مي‌شود، تا جايي‌كه مي‌دانم، هيچ مشورتي از ناشران و اهالي كتاب گرفته نمي‌شود؛ وقتي كه اين‌گونه باشد، طبيعتا تصميم منفي است و گره‌اي يا مشكلي از كار كتاب باز نمي‌كند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29590

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واكنش به روش اعلام‌شده براي صدور مجوزهاي پيش از نشر، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016