پنجشنبه 7 ارديبهشت 1385

"نابه‌ساماني‌ در وضعيت نشر کتاب کي پايان مي‌يابد؟"، گفتگوی ايسنا با خسرو ناقد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


خسرو ناقد گفت كه هيچ‌يك از كتاب‌هايش مجوز نشر نگرفته‌اند و به نمايشگاه امسال نمي‌رسند.

ناقد كه چند كتاب را براي چاپ به ناشراني داده است، به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: فكر مي‌كردم که تا نمايشگاه کتاب تهران، حداقل دو کتابم منتشر شود؛ اما در گفت‌وگوي اين هفته با ناشران کتاب‌ها - انتشارات کتاب روشن و انتشارات علمي فرهنگي - متأسفانه باخبر شدم که هيچ‌يک از کتاب‌هايم تاکنون مجوز انتشار نگرفته‌اند و به‌هر حال، فرصت انتشار آن‌ها و عرضه به‌ نمايشگاه کتاب امسال از دست رفته است؛ اين در حالي است که کتاب «در سايه‌ي ماه و مرگ»، گزيده‌ي شعرهاي فدريکو گارسيا لورکا، شش ماه است که براي دريافت مجوز انتشار به وزارت ‌ارشاد فرستاده شده و ناشر بارها پي‌گير وضعيت آن بوده است.

او افزود: ترجمه گزيده‌ي شعرهاي اريش فريد - شاعر آلماني‌زبان - هم که ويراست، حروف‌چيني، طرح روي جلد و خلاصه همه مقدمه‌هاي انتشار آن ازسوي انتشارات علمي فرهنگي آماده شده، همچنان در تنگنا مانده است و معلوم نيست چه موقع مجوز انتشار مي‌گيرد. کتاب «زندگي به‌رغم تاريخ»، مجموعه‌ي گفتارها و گفت‌وگوهاي لشک کولاکوفسکي - فيلسوف لهستاني‌تبار - هم سرنوشت مشابهي دارد و هنوز مجوز انتشار دريافت نکرده است. به‌هر حال، تنها چاپ دوم کتاب «چرا جنگ؟» که مجوز انتشار آن در سال گذشته صادر شده بود، ازسوي نشر آبي در نمايشگاه عرضه مي‌شود.

ناقد در عين حال گفت: با اين همه، هنوز اميدوارم که پس از نمايشگاه کتاب تهران، دايره کتاب وزارت ارشاد براي اين وضعيت غيرقابل تحمل، راهکاري اساسي ارايه دهد؛ وگرنه نمي‌دانم که با ادامه اين وضع، آيا اصولاً انگيزه‌اي براي تحقيق و تأليف و ترجمه براي اهل قلم و نويسندگان و پژوهشگران باقي مي‌ماند؟ بگذريم که صدمه‌اي که از اين رهگذر به صنعت نشر ايران وارد خواهد آمد، بي‌گُمان جبران‌ناپذير خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين مترجم و پژوهشگر ساكن آلمان همچنين يادآور شد: براي من که به ‌چگونگي و سامانه منظم نشر کتاب در آلمان کمابيش آشنايي دارم، نابه‌ساماني موجود در صنعت نشر ايران و بخصوص آشفتگي و بي‌برنامگي در صدور مجوز انتشار کتاب، غيرقابل درک است. پرسش اساسي من از مسؤولان اين است: نابه‌ساماني‌ در وضعيت نشر کتاب کي پايان مي‌يابد؟

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29788

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"نابه‌ساماني‌ در وضعيت نشر کتاب کي پايان مي‌يابد؟"، گفتگوی ايسنا با خسرو ناقد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016