چهارشنبه 27 ارديبهشت 1385

كن پنجاه و نهم و رقابت بين "سوسمار" و "بادي كه بارلي را تكان داد"، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


پنجاه و نهمين دوره 2006جشنواره بين‌المللي فيلم كن ازامروز 17 ماه مي‌(چهارشنبه 27 ارديبهشت) با نمايش فيلم «راز داوينچي» ساخته ران هوارد افتتاح شد. 20 فيلم براي به دست آوردن جايزه نخل طلا‌ به رقابت مي پردازند.

بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش‌هاي فرهنگي و هنري ايسنا، از وب سايت رسمي جشنواره فيلم كن به آدرس اينترنتي: www.cannes - festival.fr فيلم اختتاميه كن 2006 هم «ترنسيلوانيا» به كارگرداني توني گاتليف است كه روز 28 مي‌روي پرده مي‌رود. اين فيلمساز دو سال پيش جايزه بهترين كارگردان را از همين جشنواره دريافت كرده بود. جالب اينجاست كه هر دو اين فيلم‌ها در بخش خارج از مسابقه به نمايش درمي‌آيند.در بخش مسابقه تقريبا تمام فيلم‌هايي كه پيش از اين احتمال حضورشان در كن وجود داشت، حضور دارند و تنها نام فيلم‌هاي فرانسيس فورد كاپولا‌، آنتوني مينگلا‌ و برايان وي پالما به چشم نمي‌خورد. 20 فيلم بخش مسابقه جشنواره كن 2006 عبارتند از «وولور» پدرو آلمودوار از اسپانيا، «جاده سرخ» آندره‌ا آرنولد از بريتانيا، «هميشه حق با ضعيف‌ترين است» به كارگرداني لوكاس بلوو از بلژيك، «بوميان» به كارگرداني رشيد بوشارب از الجزاير، «ايكليملر» نوري بيلگه جيلا‌ن از تركيه، «ماري آنتوانت» سوفيا كاپولا‌ از آمريكا، «جواني در حركت» به كارگرداني پدرو كاستا از پرتغال، «هزارتوي پن» به كارگرداني گيلرمو دل تورو از مكزيك، «بابل» الخاندرو گونزالس ايناريتو از مكزيك، «نوري در تاريكي» به كارگرداني آكي كوريسماكي از فنلا‌ند، «داستان‌هاي ساوثلند» به كارگرداني ريچارد كلي از ايالا‌ت متحده، «ملت غذاي آماده» ريچارد لينكليتر از ايالا‌ت متحده، «بادي كه بارلي را تكان داد» ساخته كن لوچ از بريتانيا، «قصر تابستاني» لو يه از چين، «سوسمار» ناني مورتي از ايتاليا، «دوست خانوادگي» پائولو سورنتينو از ايتاليا، «فلا‌ندر» برونو دومون از فرانسه، «براساس چارلي» نيكول گارسيا از فرانسه و «وقتي خواننده بودم» به كارگرداني خاوير جيانولي از فرانسه.

در بخش خارج از مسابقه هم علا‌وه بر فيلم‌هاي افتتاحيه و اختتاميه، چند فيلم مهم حضور دارند كه برخي از آنها عبارتند از «يونايتد 93» پل گرينگرس از بريتانيا، «مردان ايكس3: آخرين ايستگاه» برت رتنر از ايالا‌ت متحده، «انتخابات 2» جاني تو از چين و «زيدان: پرتره قرن بيست و يكم» فيليپ پارنو و داگلا‌س گوردن از فرانسه.

داوران بخش‌هاي مختلف كن 2006 عبار تند از هلنا بونهم كارتر، ساموئل ال جكسن، مونيكا بلوچي و تيم راث از جمله ستارگان سرشناسي هستند كه در كنار وونگ كار واي، رييس هيئت داوران جشنواره كن، به قضاوت فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه كن امسال مي‌نشينند.

ديگر اعضاي هيئت داوران بخش مسابقه بين‌الملل پنجاه و نهمين دوره جشنواره كن عبارتند از ژانگ زي يي (ستاره چيني فيلم‌هاي «ببر خيزكرده، اژدهاي پنهان» و «خانه خنجرهاي پران»)، لوكرسيا مارتل (فيلمساز آرژانتيني)، پاتريس لوكونت (فيلمساز فرانسوي) و اليا سليمان (فيلمساز فلسطيني و خالق فيلم موفق «مداخله الهي»).

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قرار است اين جمع 9 نفري در پايان 12 روز رقابت 19 فيلم حاضر در بخش مسابقه اصلي جشنواره كن، برنده جايزه معتبر نخل طلا‌ و ساير برندگان جشنواره را انتخاب كنند كه با توجه به فيلم‌هاي امسال، به نظر كار بسيار سختي مي‌آيد.رييس داوران بخش سينه‌فونداسيون هم آندري كنچالفسكي، فيلمساز سرشناس روس، است و ساندرين بونر، دنيل برول، سليمان سيسه و زبيگنيف پرايزنر ديگر اعضاي اين هيئت هستند. در بخش دوربين طلا‌يي هم برادران داردن، لوك و ژان پير، رياست داوران را بر عهده دارند و مونته هلمن رييس داروان بخش نوعي نگاه است.

سال گذشته عباس كيارستمي رييس داوران بخش دوربين طلا‌يي بود و برادران بلژيكي داردن هم با فيلم «كودك» خود موفق به بردن جايزه نخل طلا‌ از كن 2005 شدند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30012

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كن پنجاه و نهم و رقابت بين "سوسمار" و "بادي كه بارلي را تكان داد"، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016