چهارشنبه 10 خرداد 1385

هوشنگ كامكار: قدرت نوزاندگي لطفي به قدرت بيست سال پيش او نيست، ايسنا

طرح موضوع سرود جام جهاني در سريال‌هاي تلويزيوني، تبليغ غيرمستقيم موسيقي است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقي


هوشنگ كامكار معتقد است: برگزاري كنسرت براي گروه كامكارها همواره دلهره آوربوده است .

سرپرست گروه كامكارها روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ايسنا افزود: تلاش براي اجراي برنامه‌اي متفاوت با محتواي جديد همواره براي گروه كامكارها دلهره آور و همراه با استرس بوده است چون ما سعي داريم هميشه در كنسرتهاي خود قدمهايي از كنسرتهاي قبلي جلوتر بوده و كارهايمان تكرار گذشته نباشد.

وي تاكيد كرد: ما هميشه در اجراهايمان تا زماني كه صددرصد مطمئن نشده‌ايم كه گروه ما بي عيب و نقص است به روي صحنه نخواهيم رفت.

كامكارها كه در صورت صدور مجوز تابستان در كاخ نياوران به اجراي برنامه مي‌پردازد گفت: اجرا در فضاي باز كاخ نياوران نسبت به اجرا در سالن سرپوشيده، معايبي دارد كه يكي از اين مسايل اين است كه در سالن سرپوشيده صدا به شكل بهتري به مخاطب ميرسد و او توجه بيشتري به كنسرت دارد در حالي كه در فضاي باز امكان اينكه صدا به خوبي به مخاطب نرسد وجود دارد و به اندازه سي الي چهل درصد در كيفيت كنسرت تاثير مي‌گذارد.

به اعتقاد هوشنگ كامكار ارايه ي كار خوب در موسيقي باعث ارتقا سطح بينش و دانش گروه‌هاي ديگر ميشود. مردم وقتي يك كنسرت خوب مي‌بينند انتظارشان بالا برود.

كامكار در ادامه گفت‌وگوي خود با ايسنا به حضور محمدرضا لطفي و برگزاري كنسرت توسط او در ايران اشاره كرد و گفت: من طي سالهاي زيادي كه همراه با لطفي بوده‌ام آشنايي كاملي از او دارم و به خوبي او را مي‌شناسم واگر اظهارنظر مي‌كنم براساس پشتوانه‌اي است.

كامكار معتقد است محمدرضا لطفي يكي از بزرگترين نوازنده‌هاي تار در سالهاي گذشته بوده كه هم از نظر تكنيك نواختن ساز در سطح بالايي بوده و هم رديفدان متبحري بوده و هم با احساس ساز مي‌زده است و در ضمن خلاقيت بسيار بالايي داشته است وجود همه‌ي اين عوامل باعث شده كه او تبديل به يك نوازنده كامل شود.

وي ادامه داد: در ساليان دور موفقيت گروه‌هايي مثل شيدا و چاووش به همراه اساتيد ديگر مديون مديريت موفق لطفي بوده است.

كامكار در عين حال به نكته مهمي از نگاه خود اشاره كرد و گفت: من تازگي‌ها سازي از لطفي را نشنيده‌ام و نمي‌توانم قضاوت كنمم ولي معتقدم هر موزيسيني كه كار سنتي انجام بدهد اگر به خارج از كشور برود روزبه روز و ماه به ماه پس رفت مي‌كند بنابراين فكر مي‌كنم كه لطفي در ساز زدن پيشرفتي نكرده باشد.

وي در توضيح اظهارات خود گفت: وقتي هنرمندي به خارج از كشور مي‌رود هيچ انيگزه‌اي براي رشد او وجود ندارد هر هنرمندي كه در نيويورك و لوس آنجلس برنامه اجرا كند يكه تاز ميدان است چون كسي نيست كه با او رقابت داشته باشد .

كامكار ابراز عقيده كرد: نوازندگي لطفي به آن قدرتي كه در اوايل انقلاب ساز مي‌زد نيست. من چند سال پيش نواري از او شنيدم كه به نظرم جالب نبود. البته شايد لطفي يك شيوه ديگري را دنبال مي‌كند.

وي تاكيد كرد: البته هر هنرمندي كه در خارج از كشور كنسرت بگذارد مردم از آن استقبال مي‌كنند. چون اجراي اين هنرمند تنها حالتي نوستالژيك براي آنها دارد.

به گفته هوشنگ كامكار اهميت برگزاري كنسرت در خود ايران صد برابر برگزاري كنسرت در خارج از كشور است چون وقتي تو در ايران برنامه اجرا مي‌كني تمام موزيسين‌ها و منتقدان به كنسرت تو مي‌آيند و با نگاهي انتقادي با كنسرت برخورد مي‌كنند.

كامكار در ادامه با انتقاد از بي توجهي به برخي از هنرمندان كه در قيد حيات هستند اظهار داشت: نمي‌دانم ما چرا اينقدر مرده پرست هستيم و كساني كه در قيد حيات هستند را يادي نمي‌كنيم.

وي در ادامه گفت: چرا فقط كساني كه مرده‌اند سازشان اصيل است؟! جوانهاي خوبي در موسيقي ايراني وجود دارند كه علي رغم آن كه تكنيك خوبي دارند و رديف مي‌دانند ولي به آنها بي توجهي ميشود.

كامكار ادامه داد: هيچ وقت هيچ كدام از شبكه‌هاي تلويزيوني به بررسي آثار نوازندگاني چون عليزاده و لطفي نپرداخته اما مي‌گذاريم همه بميرند بعد آنها را اسطوره مي‌كنيم.

وي افزود: الان برخي معتقدند هر كس مثل استاد بهاري ساز نزند ديگر نوازنده نيست. استاد بهاري در دوره خودش نوازنده متبحري بوده كه طنين و رنگ زمانه خودش را داشته اما الان زمانه ما زمانه‌ي ديگري است.

كامكار گفت: همانطور كه آقاي لطفي در سخنراني اخيرشان گفته‌اند: موسيقي نو انسان نو مي‌خواهد نبايد جلو نوشدن و امروزي‌ شدن هنرمندان موسيقي را بگيريم .

كامكار در ادامه به قولهايي كه استاد لطفي در ابتداي ورود به ايران درباره ايجاد مكتب خانه و ... عنوان كرده بود اشاره كرد و افزود: اميدوارم او به قولهاي بزرگي كه داده جامعه عمل بپوشاند قولهايي كه لطفي داده بدون در نظر گرفتن شرايط بوده است و شايد او در ابتدا مقداري هيجان زده شده بود!

وي ادامه داد: ايشان تنها كاري كه مي‌تواند بكند اين است كه در مكتب خانه ميرزا عبدالله نشسته و به تدريس رديف بپردازد و با اين كار خدمت بزرگي به جوانها كرده است.

او گفت: من اميدوارم كنسرتي كه محمدرضا لطفي برگزار مي‌كند پربارتر، جذاب‌تر پرتكنيك‌تر و پراحساس‌تر از كنسرتهاي اوايل انقلاب او باشد.

وي تاكيد كرد: ايده‌هاي لطفي در زماني كه به ايران آمد ايده‌هاي عالي و ارزشمندي بوده است ولي بدون اين كه به شرايط موسيقي ايران توجه شود اين ايده‌ها ارايه شده است.

كامكار ادامه داد: همانند نامه‌اي كه آقاي مختاباد در يكي از روزنامه‌ها به چاپ رساند که هميشه موسيقي كم اهميت بوده و به آن به طور كافي پرداخت نشده است.

كامكارها در ادامه با اشاره به اظهارات برخي از هنرمندان موسيقي درباره ركود در موسيقي و ركورد شكني در سينما گفت: برخلاف سينما، برگزاري كنسرت موسيقي تنها در فصول خاصي امكان پذير است ولي اين كه مي‌بينيم مردم در فصلهاي مرده و زمانهاي نامناسبي مثل سرماي زمستان و اوايل بهار، از فيلم هايي چون چهارشنبه سوري و آتش بس استقبال مي‌كنند نشان مي‌دهد كه مردم هميشه و در هر زماني به تماشاي فيلم خوب مي‌روند.

وي ادامه داد: شايد مشكلات سينماگران تنها اين باشد كه گاهي فيلم‌هايشان سانسور مي‌شود ولي در كل آنها امروزه به راحتي كار مي‌كنند و فيلم مي‌سازند ولي براي برگزاري كنسرت موسيقي در ايران هميشه مشكلاتي وجود دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كامكار گفت: يكي از مشكلات مهم برگزاري كنسرت در ايران مشكل مديريت برپايي كنسرت‌هاست كه بسيار ضعيف عمل مي‌كند يك گروه موسيقي خودش به تنهايي نمي‌تواند كنسرت بدهد.

وي در عين حال گفت: اگر ركودي در موسيقي است به كم كاري برخي از گروه‌ها بر مي‌گردد چون كسي كه موسيقي و كار خود را دوست دارد هيچگاه نمي‌تواند بيكار بنشيند.

كامكار در ادامه درباره موضوع سرود تيم ايران در جام جهاني به ايسنا گفت: همين سرودهايي كه هم اكنون براي تيم ملي انتخاب كرده‌اند عالي است چون موسيقي سنتي به درد جام جهاني نمي‌خورد.

وي با اشاره به طرح موضوع سرود جام جهاني در سريال زندگي به شرط خنده گفت: اين موضوع همچنين به نوعي تبليغ غيرمستقيم موسيقي است و تلويزيون با هوشمندي خاصي مي‌تواند به شكل ظريف و غيرمستقيم، موسيقي را در برنامه‌هاي خود تبليغ كند.

وي در ادامه با اشاره به همكاري اردوان كامكار با داريوش مهرجويي درباره ساخت موسيقي فيلم علي سنتوري اظهار داشت: به نظر من كار اردوان كار بسيار جالبي شده است و از نظر موسيقي و تركيب نوشتن موسيقي كار بسيار خوبي است و آقاي مهرجويي هنرمند بسيار بزرگي است و اميدوارم علي سنتوري كار خوبي شود.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30219

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هوشنگ كامكار: قدرت نوزاندگي لطفي به قدرت بيست سال پيش او نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016