چهارشنبه 7 تير 1385

شاهكارهای ادبی ايران به صورت كتاب صوتی در آمريكا منتشر می‌شوند، ميراث خبر

مؤسسه "كتاب گويا"ي لوس آنجلس چند شاهكار ادبي ايران از جمله آثار فروغ فرّخ‌زاد، سيمين دانشور و جلال‌آل‌احمد را به صورت كتاب صوتي در آمريكا منتشر مي‌كند.
مؤسسه كتاب گوياي لوس آنجلس شاهكارهاي ادبي ايران را به صورت كتاب صوتي منتشر مي كند.

خبرگزاري ميراث فرهنگي _ كتاب _ مؤسسه "كتاب گويا"ي لوس آنجلس در سال 2006 چند شاهكار ادبي ايران از جمله مجموعه کامل اشعار "فرغ فرّخ زاد"، رمان "سووشون" اثر سيمين دانشور، کتاب "رستم صولتان" اثر ايرج پزشک زاد، مجموعه كامل آثار "جلال آل احمد" و مجموعه كامل آثار "سعيدي سيرجاني" را به صورت كتاب صوتي در آمريكا منتشر مي كند.
كتاب‌هاي گوياي اين مؤسسه كه مجموعه‌اي از ارزشمندترين آثار ادبيات ايران را در بر مي‌گيرد، با صداي گويندگان حرفه‌اي همراه با موسيقي متني ملايم روي "سي دي" يا "دي وي دي" ضبط شده است.
مجموعه اشعار فروغ فرخ‌زاد با صداي "ري را"، رمان سووشون با صداي "ماندانا زنديان"، مجموعه آثار جلال آل احمد با صداي "امير زماني فر"، مجموعه آثار سعيدي سيرجاني با صداي "فريدون فرح‌اندوز" و كتاب "رستم صولتيان" ايرج پزشك زاد با صداي خود نويسنده روانه بازار كتاب آمريكا مي‌شود.
ناصر فرّخ، مدير مؤسسه كتاب گويا درباره برنامه هاي امسال اين مؤسسه به خبرنگار ما گفت: «مجموعه اشعار فروغ، كتاب رستم صولتيان و شش كتاب گوياي نقد و تحليل به كوشش احمد كريمي حكاك كامل شده است و به زودي راهي بازار كتاب مي شود. مجموعه آثار سعيدي سيرجاني، جلال آل احمد و سووشون را در دست تهيه داريم و در برنامه امسال كارهاي ديگري را نيز داريم.»
او درباره موضوع‌هاي كتاب‌هاي گوياي اين مؤسسه اظهار داشت: «در مؤسسه كتاب گويا تاكنون در دو زمينه فعاليت كرده‌ايم، يكي انتشار كتاب‌هاي گوياي نقد و تحليل روي "دي وي دي" و "سي دي" است كه در اين زمينه 17 اثر را با احمد كريمي حكاك ضبط كرده‌ايم و هم اكنون سه اثر نقد و تحليل در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد: چرند و پرند دهخدا، يكي بود يكي نبود جمال‌زاده و هشت كتاب سهراب سپهري. در بخش ديگر فعاليت‌هاي اين مؤسسه، كتاب‌هاي شعر و داستان ايراني به طور كامل روخواني يا نقالي مي شوند.»
از جمله كتاب‌هاي گويايي كه بخش نقالي كتاب‌هاي شعر و داستان اين مؤسسه منتشر كرده است، مي‌توان به "يكي بود يكي نبود" جمال زاده، "چرند و پرند" دهخدا و "هشت كتاب" سهراب سپهري (هر سه با صداي "مهدي سررشته داري") اشاره كرد.
مجموعه هشت كتاب شامل يك "دي‌وي‌دي" و هفت "سي‌دي" است كه بر روي "دي‌وي‌دي"، تصاوير نمايشگاه نقاشي سهراب سپهري همراه با شعر "صداي پاي آب" ارائه شده كه بيننده مي‌تواند به دو زبان فارسي و انگليسي به آن گوش دهد. ترجمه انگليسي اين شعر از "كريم امامي" مترجم فقيد معاصر است. تهيه مجموعه هشت كتاب، يك سال به طول انجاميده و قيمت فروش آن 99/42 دلار است.
ديگر كتاب‌هاي گويايي كه اين مؤسسه منتشر كرده است، عبارتند از: "وغ وغ صاحاب" صادق هدايت، "نادره سالارپور" و "امير همايوني"، "بوف كور" و "سگ ولگرد" هدايت با صداي مهدي سررشته داري و "خيمه شب بازي" صادق چوبك با صداي مهدي سررشته داري.
به گفته مدير مؤسسه كتاب گويا، اين مؤسسه در برنامه هاي امسال خود دو بخش ديگر را نيز گنجانده است كه عبارتند از: داستان‌هايي كه امروز به رشته تحرير درآمده است و داستان‌هاي كودكان.
او در اين باره گفت: «نخستين كتاب گويايي كه در زمينه داستان‌هايي كه امروز به رشته تحرير درآمده تهيه خواهيم كرد، بوي تلخ قهوه اثر سعيد عباسپور با گويندگي مهدي سررشته داري و احتمالاً بدري همت يار است. قصد داريم دو اثر ديگر از عباسپور را نيز به نام‌هاي پياده روي در هواي آزاد و صداهاي سوخته به همين صورت منتشر كنيم.»
در بخش داستان‌هاي كودكان، "گيلدا نوري" با عنوان "خاله گيلدا" گوينده كتاب‌هاي گوياي كودكان خواهد بود. نوري داراي مدرك كارشناسي ارشد از دانشگاه UCLA است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرّخ درباره چگونگي تأسيس اين مؤسسه گفت: «حدود سه سال پيش به فکر تأسيس اين مؤسسه افتادم، زيرا هر چند اشخاصي قبلاً در زمينه معرفي داستان ها و در كل ادبيات فارسي فعاليت‌هايي را انجام داده بودند، هيچ کس به طور جدي به اين نوع انتشار کتاب‌ها (به صورت صوتي) نگاه نکرده بود.»
ناصر فرخ پس از تصميمي كه سه سال پيش براي تأسيس مؤسسه كتاب گويا گرفت، حدود يک سال مطالعه و اين موسسه را تأسيس كرده است.
فرخ درباره هدف خود از انتشار آثار ادبي ايران به صورت كتاب گويا اظهار داشت: « هدف من در ابتدا اين بود كه جوان‌هاي ايراني را که خارج از ايران بزرگ شده اند و زبان فارسي را در مكالمه خوب مي‌فهمند، اما خواندن و نوشتن آن را نياموخته‌اند به وسيله اين كتاب‌هاي گويا با فرهنگ ايراني آشنا كنيم.»
او افزود: « بعد متوجه شدم کتاب گويا وسيله‌اي است که مي‌تواند در تمام مواقع مثلاً هنگام آشپزي، رانندگي، مسافرت و راه پيمايي مورد استفاده قرار گيرد و در زمان هايي که از نظر موقعيت فيزيكي نمي‌توان کتاب خواند، مي‌توان به آن گوش كرد. در عين حال کتابي را که معمولاً خواندن آن حدود سه تا چهار هفته طول مي‌کشد، از طريق كتاب گويا مي‌توان ظرف چند ساعت تمام کرد، از آن لذت برد و به معلومات خود افزود.»
به گفته مدير مؤسسه كتاب گويا، كتاب‌هاي صوتي اين مؤسسه هم اكنون به غير از فروشگاه‌هاي ايراني در بسياري از كتابفروشي‌هاي دانشگاه‌هاي معتبر آمريكا و كتابخانه‌هاي عمومي اين كشور در دسترس علاقه‌مندان به ادبيات ايران قرار دارد.

سپيده جديري
s.jodeiri@chnpress.com

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30773

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شاهكارهای ادبی ايران به صورت كتاب صوتی در آمريكا منتشر می‌شوند، ميراث خبر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016