پنجشنبه 4 آبان 1385

سعيد رجبی، نقاش ايرانی جايزه سال نقاشان اسپانيا را دريافت کرد، ايرنا

مادريد،ايرنا ۴/۸/۸۵‬

يک هنرمند ايرانی، به عنوان نخستين خارجی،مهمترين جايزه سالانه اتحاديه نقاشان و مجسمه‌سازان اسپانيا را دريافت کرد.

"سعيد رجبی" که در اين کشور اروپايی به کار هنر و نقاشی اشتغال دارد، جايزه سال نقاشان اسپانيا را بخاطر رسم منظره‌ای از شهر مادريد با استفاده از مداد و بصورت سياه و سفيد بدست آورده است.

اين نقاشی در ابعاد ‪ ۱۵۸‬در ‪ ۴۰‬سانتی‌متر "از خيابان آلکالا" نام دارد و به دليل ارايه سبکی تازه در ترسيم مناظر، داشتن زاويه ديد ‪ ۱۸۰‬درجه‌ای، توجه به ظرافتها، دقايق و سايه‌های طرح، موفق به کسب جايزه دوم نقاشان اسپانيا شده است.

رجبی ‪ ۴۳‬ساله و دارای مدرک دکترا از دانشگاه هنر مادريد است و حدود ‪ ۲۰‬سال است که در اسپانيا زندگی می‌کند.

وی امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا، از اينکه توانسته است با دريافت جايزه اتحاديه نقاشان اسپانيا، هنر و نام ايران را در ميان آثار برجسته جهان معرفی کند، ابراز خرسندی کرد.

اين هنرمند ايرانی پيش از اين نيز جوايز مختلفی از جمله جايزه ملی نقاشی اسپانيا را در سال ‪ ۱۹۸۱‬و جايزه نهمين مسابقه نقاشی دوستان مادريد بدست آورده بود.

وی تاکنون نمايشگاههای مختلفی را بر پا کرده و بيش از ‪ ۶۰‬بار آثار خود را در ايران و اسپانيا به نمايش گذاشته است.

رجبی، آثار هنری و نمايشگاههای نقاشی ايران را دارای کيفيتی بالا ارزيابی کرد و اطمينان داد با روند رو به رشدی که کشور طی می‌کند، هنر نقاشی ايران می‌تواند طی ‪ ۱۰‬سال آينده در سطح جهان به خوبی مطرح شود.

وی در اين زمينه به هنرمندان توصيه کرد برای شناخت نقاشی "سفر" کنند تا بتوانند کارهايی که در سطح جهان معرفی می‌شود را از نزديک بشناسند.

رجبی که سالها است در اسپانيا اقامت دارد، اين کشور را يکی از ‪۱۰‬ کشور برتر جهان در عرصه هنر نقاشی خواند که در آن، بزرگترين نقاشان جهان آثار خود را عرضه می‌کنند و سطح رقابت هنری در آن بسيار بالا است.

وی به همين دليل،خواستار بهره‌گيری نهادهای فرهنگی ايرانی مقيم اسپانيا از اين فرصت برای معرفی نقاشی ايران و کمک به ارتقای سطح اين هنر در ايران شد.

اين هنرمند باسابقه در اين زمينه بر لزوم شناخت "سليقه‌ها و ذائقه هنری" غرب از سوی هنرمندان ايرانی تاکيد کرد زيرا به عقيده وی، "با ذهنيت و نگاه صرف ايرانی به مقوله هنر نمی‌توان آن را به غرب شناساند." رجبی گفت: به عبارت ديگر، اگر ما می‌خواهيم صنايع دستی و محصولات هنری خود را در بازار اروپا و کشورهای غربی به فروش برسانيم، بايد نيازها و سلايق آنان را بخوبی بشناسيم و هنر خويش را با آن همراه سازيم.

وی در اين زمينه به صنعت فرش ايران اشاره کرد که به دليل عدم همراهی طراحيهای هنری آن با سلايق بازار مصرف خود در غرب، در سالهای اخير با مشکلات جدی در عرصه فروش روبرو شده است.

اين هنرمند تصريح کرد: هنر ايرانی در همه ابعاد بايد بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند تا آنان اهميت، قدرت و توان بالای اين هنر را دريابند.

او تاکيد کرد:دنيای هنر امروز دنيای تخصص است و حتی کوچکترين ريزه کاريها و اموری که ممکن است از نظر ما، بی‌اهميت باشد، زير نظر متخصص آن رشته صورت می‌گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رجبی در اين زمينه طراحی نمايشگاهی که اثر وی در آنجا معرفی شده است را مثال زد و گفت: در اينجا، حتی نوع چيدن آثار و فاصله ميان آنان و رنگ بندی‌ها توسط متخصص هنری انجام شده است.

کشور اسپانيا از مهمترين کشورهای جهان در عرصه هنر نقاشی به شمار می‌رود، به گونه‌ای که نه تنها نقاشان بزرگی چون "پيکاسو"،"ولاسکز"، "گويا"، "آنتونيو لوپز"، "خوان ميرو" و "سالوادور دالی" را به جهان عرضه کرده است، بلکه موزه‌های معروف نقاشی جهان همچون "ال پرادو" و "رينا صوفيا" نيز در مادريد واقع شده‌اند.

جايزه اتحاديه نقاشان اسپانيا که امسال به رجبی تعلق گرفت، اکنون ‪۷۵‬ سال قدمت دارد و هر ساله به پنج اثر هنری برتر اسپانيا در رشته‌های نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی و چاپ اعطا می‌شود.

جايزه هنرمند ايرانی حاوی يک مبلغ نقدی شش هزار يورويی است.

انتخاب آثار برتر توسط هيات داوران در جريان نمايشگاه پاييزه هنرمندان اسپانيايی صورت گرفته است که تا روز شنبه در سالن نمايشگاههای شهرداری منطقه رتيرو شهر مادريد واقع در شماره ‪ ۱۶۴‬بلوار "سيوداد د بارسلونا" بر پااست.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31878

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سعيد رجبی، نقاش ايرانی جايزه سال نقاشان اسپانيا را دريافت کرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016