چهارشنبه 8 آذر 1385

بابک بيات در قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت

ايسنا:

«رفت پی‌نواهايی که ساليانی بود از وی جدا شده بودند»

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقی

مراسم تشييع پيکر بابک بيات آهنگساز صبح امروز از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در پيام بهرام بيضايی به مناسبت درگذشت بابک بيات که در اين مراسم قرائت شد آمده است:« رفت پی نواهايی که ساليانی بود از وی جدا شده بودند / گشت تا بيابدشان،‌ گم شد"»

در ادامه‌ی اين پيام که توسط محمد سرير قرائت می‌شد، بيضايی آورده است:« آن مرد مهربان بود. آن مرد نواهايی در سر داشت که رهايش نمی‌کردند. آن مرد وقت کمی داشت، نه آن قدر که صداهای سرش را رديف کند يا به دستگاهی بسپارد، نه آن قدر که همه را مجاب کند. آن مرد،‌ گفتن بلد نبود، لبش می‌لرزيد، می‌لرزيد. گلويش که ميگرفت، می‌گرفت.

آن مرد گير می‌کرد ميان عاطفه‌هايش و وقت ناله فروکش می‌کرد و وقت فغان، لب می‌بست. آن مرد گله‌های ما همه را شنيد و گله‌هايش را با خود برد.»

همچنين محمد سرير رئيس هيات مديره خانه موسيقی با ابراز تاسف از درگذشت اين هنرمند گفت: جايگاه بابک بيات در موسيقی ما کاملا مشخص است و مويد اين مطلب حضور علاقه‌مندان از طبقات اجتماعی و گروه‌های سنی متفاوت در اين مراسم است.

وی ادامه داد: بيات طی چهار دهه فعاليت خود توانست، پيوندی عميق ميان نسل‌های گوناگون برقرار کند و در اين مدت همواره در رشد و تعالی هنر تلاش کرد.

سرير متذکر شد: نگاهی به سير تحول موسيقی بيات نشان می‌دهد، او ضمن در نظر گرفتن ارزش‌های ابداعی موسيقی، ‌در زمينه دانش و فنون موسيقيايی نيز بسيار تلاش کرد و اين راز ماندگاری آثار اوست.

رئيس هيات مديره‌ خانه موسيقی با اشاره به محبوبيت آثار بيات در ميان نسل جوان گفت: در اين آثار، او ارزش‌های عاطفی را در کنار ارزش‌های معنوی مورد توجه قرار می‌داد و اين چنين است که آثار او در دل جوانان ما جای خاصی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در ادامه اين مراسم خشايار اعتمادی، طی ارائه سخنان کوتاهی گفت: بابک بيات از جمله منتخبان خداوند است که بايد به آنها احترام گذاشته شود، او هرگز گذشته‌اش را فراموش نکرد و هرگز به آنچه شده بود، نباليد و همواره می‌دانست که آثارش ناشی از عطيه الهی است و به همين دليل بود که آثارش در دل چهار نسل جای گرفت.

محمد اصفهانی نيز به ياد بابک بيات قطعه‌ شعر "ای‌عاشقان" را خواند.

او با اظهار تاسف از درگذشت اين هنرمند بزرگ گفت: همه ما اين راه را خواهيم رفت و مهم اين است که بابک بيات خوب زيست و با موسيقی‌اش به ما آرامش داد و در آرامش نيز درگذشت.

به گزارش ايسنا، ستار اورکی از دوستان نزديک بيات نيز گفت:‌ بار ديگر اين سرزمين کهن، يکی ديگر از فرزندان برومند خود را از دست داد. هنرمندی که يافتن جايگزينی برای او محال است، بيات خورشيد تابانی بود که در دهه‌ی ۵۰ ظهور کرد و جسم‌اش در دهه‌ی ۸۰ افول کرد. ياد وخاطره و موسيقی‌اش تا قرن‌ها باقی خواهد ماند.

اورکی گفت: ديگر نبايد بگوييم "استاد بيات"، بلکه بايد بگوييم "مکتب بيات" چرا که شيوه‌ی او بسيار آموزنده بود. به طوری که بسياری از آهنگسازان خواسته ‌و ناخواسته، ‌تحت تاثير او بودند.

به گزارش ايسنا، بابک صحرايی، ترانه سرای جوانی که همکاری‌هايی با بابک بيات داشته است، از ديگر سخنرانان اين مراسم بود.

صحرايی گفت: امروز به تشييع جنازه او نيامده‌ايم، بلکه به ديدار او آمده‌ايم که خورشيد فروزان آسمان هنر بود و خورشيد را نمی‌توان به خاک سپرد، او هميشه با ما زندگی می‌کند تا زمانی که به موسيقی‌اش گوش می‌دهيم.

صحرايی ادامه داد: او پاييز را دوست داشت و در پاييز هم درگذشت.

اين ترانه سرا در ادامه درباره‌ی محل خاکسپاری بيات گفت: او دوست داشت در کنار قبر احمد شاملو دفن شود، اما از آنجا که قبری در کنار قبر اين شاعر بزرگ وجود نداشت، خانواده‌اش تصميم گرفتند او را در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک بسپارد.

وی همچنين درباره‌ی انتشار اخباری مبنی بر مشکلات مالی بيات گفت: بابک بيات از نظر مالی در شرايط مناسبی بود، اما پرداخت هزينه ۱۰۰ ميليون تومانی برای او دشوار بود. اما او از هيچ نهاد و مرکزی تقاضای کمک نکرد.

به گزارش ايسنا، محمود شهرياری نيز بابک بيات را هنرمندی گرانقدر و خردمند توصيف کرد و گفت: تا زمانی که جوانان و نوجوانان، به موسيقی او گوش می دهند، او هرگز نمرده و هميشه زنده است.

شهرياری ادامه داد: آخرين کار بيات ساخت موسيقی سريال امام رضا (ع) است و ايام درگذشت او هم همزمان با ميلاد اين امام شيعيان است واميدواريم روح اين مرحوم با امام رضا (ع) محشور شود.

همچنين مراسم ختم بابک بيات ساعت ۳۰/۱۵ روز جمعه دهم آذر ماه در مسجد ولی‌عصر واقع در خيابان وزرا برگزار می‌شود.

بابک بيات آهنگساز که به دليل عوارض ناشی از بيماری کبدی در بيمارستان بستری بود، صبح يک‌شنبه ـ پنجم آذر ماه‌ ـ درگذشت.

***

صبح امروز در ميان بدرقه اهالی هنر بيات به جمع هنرمندان بهشت زهرا پيوست، مهر


پيکر"بابک بيات"موسيقيدان و آهنگساز ، درميان اندوه فراوان هنرمندان و علاقه مندانش صبح امروز طی مراسمی از مقابل تالار وحدت به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشييع و به خاک سپرده شد.
به گزارش خبرنگار مهر، دراين مراسم که درمحوطه باز تالار وحدت برگزارشد بسياری از هنرمندان ،علاقه مندان،اعضای هيئت مديره خانه موسيقی وديگر مسئولان فرهنگی در کنار خانواده اين آهنگسازبرای تشييع پيکرآن مرحوم حضور داشتند.

نت هايی که زنده می ماند

در ابتدای اين مراسم "خشايار اعتمادی" خواننده به عنوان اولين سخنران در جايگاه حاضر شد وبا اشاره به ويژگی های هنری و شخصيتی بيات گفت:تکامل سه مرحله دارد ، مرحله نخست غروری ناشی از دانستن است که به انسان دست می دهد ، مرحله دوم دوران تواضع و آموختن آنچه ياد گرفته به انسانی ديگر و آخرين مرحله رفتن به سوی پروردگاراست.

"خشايار اعتمادی" در ادامه تصريح کرد:بابک، انسانی فرهيخته و يکی از منتخبين خدا بود که هيچگاه ياد وخاطر او با آثار موسيقايی که از خود به جا گذاشت فراموش نخواهد شد و می دانيم که نت های او همواره در دل ها زنده می ماند.

بابک بيات خورشيد فروزان آسمان هنر

"بابک صحرايی " ترانه سرا به نمايندگی از سوی خانواده اين آهنگساز ضمن بيان اين مطلب که "بابک بيات" چون خورشيد فروزان آسمان هنر ايرانی هميشه خواهد درخشيدخاطر نشان کرد:تا زمانی که به آثار موسيقی اين هنرمند گوش می دهيم زنده خواهد ماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در ادامه به وصيت نامه بيات اشاره کرد وگفت: بابک بيات در وصيت نامه خود سفارش کرده بود که در امامزاده طاهر کنار "احمد شاملو" شاعر به خاک سپرده شود اما متاسفانه در کنار شاملو هيچ خانه خالی برای اين موسيقيدان وجود نداشت به همين دليل خانواده اين بزرگوار تصميم گرفتند که او را در قطعه هنرمندان به خاک بسپارند.

اين ترانه سرا همچنين خاطر نشان کرد :در طول بيماری استاد بيات رسانه های جمعی کمک های بسياری را در اطلاع رسانی انجام داده اند که خانواده ايشان از من خواستند که ضمن سپاس ازاين اطلاع رسانی نکاتی را به نمايندگی از سوی آنها ياد آور شوم در برخی از موارد عنوان شده بود که وضعيت نامناسب مالی اين موسيقيدان باعث شد که ايشان موقعيت سفر و عمل پيوند کبد را نداشته باشند اما واقعيت اين نيست "بابک بيات " انسان نداری نبود هرچند که هزينه صد ميليون تومانی مبلغ کمی در شرايط بيماری ايشان نبود؛ با اين اوصاف شرايط جسمی اين هنرمند باعث شد تا دکترمعالج اجازه سفر او را به کانادا و شيراز صادر نکند.

"بابک صحرايی "در پايان متذکر شد: البته فراموش نشود که در اين بين وزير فرهنگ و ارشاد ، شهردار تهران، معاونت سينمايی، خانه موسيقی و خانه سينماحمايت های قابل توجهی را در طول بيماری استاد کرده اند .

شايان ذکر است مراسم ياد بود اين آهنگساز روز جمعه دهم آذر ماه ساعت ۱۵:۳۰ دقيقه در مسجد ولی عصر(عج) واقع در خيابان وزرا برگزار می شود.

در حاشيه مراسم

*در پايان مراسم "محمد اصفهانی" چند بيتی به ياد بابک بيات آواز خواند.

*در ميان جمعيت حاضر در اين مراسم هيچ يک مسئولان رده بالای فرهنگی و همچنين از اهالی سينما بجز "عليرضا رضا داد "مدير عامل بنياد فارابی حضور نداشتند.

*برگزاری مراسم امروز تا ساعاتی ترافيک اين منطقه را سنگين تر ازهميشه کرده بود.

*تا ساعاتی پس از انتقال پيکر بيات هنوز جمعيت در محوطه تالار حضور داشت.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32278

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بابک بيات در قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016