شنبه 14 بهمن 1385

به‌بهانه‌ درگذشت پرويز ياحقی، نوازنده‌ چيره‌دست ايران، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقی

مهيار فيروزبخت گفت: پس از استاد صبا، تک‌نوازی ويلن کنار گذاشته شد و کسی حاضر نبود به سولوی ويولن گوش بدهد و استاد «پرويز ياحقی» جزو اولين کسانی بود که به اين عرصه پا گذاشت.

او که تنظيم‌کننده برخی قطعات زنده‌ياد پرويز ياحقی را انجام داده است، در گفت‌وگويی با خبرنگار موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) عنوان کرد: پرويز ياحقی از استادان بزرگ موسيقی ايران بود که دفتر ويلون را باز کرد و با مرگش آن‌را بست.


پايان پرويز ياحقی با ۱۶ قطعه‌ی ناتمام!

وی افزود: او از لحاظ اخلاقی نيز در بالاترين درجات قرار داشت و از استادان شاگرد پروری بود و امروزه موسيقيدان‌های زيادی مديون او هستند.

فيروزبخت درباره‌ی کارهای ناتمام زنده‌ياد ياحقی عنوان کرد: استاد، شش کار ناتمام دارند که آن را با پيانو و ويلن نواخته‌اند وتنظيم يکی از آنها تقريبا به‌پايان رسيده است.

او اضافه کرد: براساس نظر خود پرويز ياحقی پيشنهاد خوانندگی اين قطعات به عليرضا افتخاری داده شد که ايشان نيز اين پيشنهاد را پذيرفته‌ است و دو قطعه نيز برای خوانندگی محمدرضا شجريان ساخته‌ بود که اميدواريم ايشان نيز خوانندگی اين قطعات را بپذيرند.

وی همچنين اعلام کرد: آثار تک‌نوازی تنظيم نشده پرويز ياحقی حدود ۱۶ اثر است در آينده‌ تنظيم خواهند شد.


آهنگ‌سازی با ويژگی‌های اصيل موسيقی ايرانی

مهراد دلنوازی نيز با ابراز تاسف از درگذشت «پرويز ياحقی» گفت: ياحقی از لحاظ اخلاقی و هنری و سواد موسيقيايی ويژگی يک هنرمند واقعی را داشت و زيباترين آثار موسيقی ايران را از خود به‌جا گذاشت.

وی ياحقی را نوازنده تار و آهنگ‌سازی با ويژگی‌های موسيقی اصيل ايرانی دانست که در ۵۰ سال گذشته هيچ کس نتوانسته است در جايگاه او قرار بگيرد.

دلنوازی گفت: گمان نمی‌کنم ديگر کسی بتواند به جايگاهی که ياحقی در عرصه هنر داشت برسد و با شرايط اجتماعی خاصی که امروز بر دنيا حاکم است شخص بايد بسيار از خود گذشته و عاشق باشد تا با تمرين زياد بتواند به چنين مقامی برسد.


درگذشت ياحقی و ضايعه به ستون موسيقی ايران

اما محمدعلی کيانی‌نژاد - نوازنده - نيز به ايسنا گفت: به پرويز ياحقی در اين سال‌ها بی‌مهری شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين درباره‌ی تاثيرگذاری پرويز ياحقی بر موسيقی اصيل ايرانی گفت: پرويز ياحقی بر گردن فرزندان و اهل موسيقی ايران حق زيادی دارد و درگذشت او ضايعه‌ای است که به يکی از ستون‌های موسيقی ايرانی وارد شد.

کيانی‌نژاد با بيان اينکه يا حقی در برخی از برنامه‌های راديويی تک‌نوازی کرده، اظهار داشت: او علاوه بر موسيقی در ساير زمينه‌ها نيز هنرمند توانايی بود از جمله با صدای گرم و جذابی که داشت مجری توانمندی در راديو بود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32674

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به‌بهانه‌ درگذشت پرويز ياحقی، نوازنده‌ چيره‌دست ايران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016