يكشنبه 15 بهمن 1385

"تنها بود و تنها رفت"، پيکر پرويز ياحقی تشييع شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقی

«هنوز داغ نخستين درست ناشده بود / که دست جور زمان داغ ديگرش بنهاد»

به گزارش خبرنگار موسيقی ايسنا، محمدرضا شجريان در مراسم تشييع پيکر زنده‌ياد پرويز ياحقی نوازنده‌ی پيشکسوت ويولون امروز ـ پانزدهم بهمن ماه ـ با بيان اين بيت شعر گفت: هنوز از تاثر و تاسف فقدان علی تجويدی زمانی نگذشته که داغ ديگری بر دلها نشست.

وی افزود: «پرويز ياحقی» نابغه‌ی موسيقی ما که به حق ويلن را به مردم ما شناساند، به طوری که من از نوجوانی به ياد دارم که به ساز اين نابغه‌ی جوان عشق زيادی داشتم، سرپنجه‌ی پرويز ياحقی انسان را در فضايی خاص قرار می‌داد و از خود بی‌خود می‌کرد،‌ پرويز ياحقی حق بزرگی بر گردن موسيقی ايران و ساز ويولون دارد.

محمدرضا شجريان در ادامه گفت: در اين سالها پرويز ياحقی زمانه را برای ارائه‌ی کارش مناسب نمی‌ديد و در درد عزلت به علی تجويدی پيوست.

در ابتدای اين مراسم شاهرخ نادری هنرمند راديو و تلويزيون به عنوان مجری جملاتی در مدح پرويز ياحقی پرداخت.

سپس محمد سرير رييس خانه‌ی موسيقی ضمن تسليت در سخنان اظهار داشت: امروز در سوگ هنرمند بزرگی از موسيقی‌دانان يگانه‌ی ايرانی نشسته‌ايم، حضور پرويز ياحقی در لحظه‌ لحظه‌ی نغمه‌هايش با ويژگی متمايزی همراه بود و همه خاطرات زيادی با نغمه‌های اين استاد دارند.

وی با بيان اينکه عميق‌ترين حوزه در فرهنگ ايرانی، موسيقی ‌است، سه وجه مشخص بر آثار پرويز ياحقی را برشمرد.

سرير گفت: آثار پرويز ياحقی از لحاظ نوازندگی، ممتاز و خاص بود که مکتب متمايزی ايجاد کرد در حوزه‌ی آهنگسازی نغمه‌هايی خلق کرد که در گذر از گوشه‌های موسيقی ايرانی زنده کننده و استمراربخش موسيقی ايرانی بوده است.

وجه ممتاز ديگری که شايد قدری ناشناخته بوده است، نوازندگی ياحقی در کار ارکست بوده است و نوازندگی ايشان درخشش خاصی حتی در مجموعه‌ی نوازندگان داشته است.

وی همچنين از جانب فرهاد فخر‌الدينی که به دليل کسالت در اين مراسم حضور نيافت، درگذشت پرويز ياحقی را تسليت گفت.

در ادامه معينی کرمانشاهی شاعر و ترانه‌سرای معاصر سخنرانی کرد.

وی گفت: نمی‌دانم به چه زبان و کلامی درباره‌ی او صحبت کنم. چرا که ‌٥٠ سال همنفسی و همراهی، زمان کمی نيست. پرويز ياحقی دوره‌ای در موسيقی کشور ما به وجود آورد که ديگر تکرار شدنی نيست و فکر نمی‌کنم ديگر کسی نظير پرويز را پيدا کنيم.

پرويز ياحقی همانگونه که مشهور بود غريب بود و غريب هم مرد. تنها بود و تنها رفت و تنها کسی که با او باقی‌ماند آرشه‌اش بود.

وی افزود: بدانيد هنرمندانی که هيچ نوع حرکت مالی و مادی جهانی در اين دنيا نداشته‌اند و همه‌ی روحشان را خرج هنر اين کشور کردند، تک هستند.

به گزارش ايسنا، اين شاعر از اينکه در اواخر زندگی پرويز ياحقی کسی به سراغ وی نرفت انتقاد کرد و گفت: تا هنرمندان زنده هستند حال آنها را بپرسيد، چرا که آنها يک عمر با موسيقی و سازشان حال شما را پرسيدند.

وی همچنين در ادامه گفت: مادر ميهن گاهی فرزندانی به دنيا می‌آورد که ديگر تکرار شدنی نيستند و پرويز ياحقی هم امروز پس از به خاک سپردنش روز جديدی را در زندگی‌اش آغاز می‌کند و تکرار شدنی نيست.

فرهنگ شريف نوازنده‌ی تار نيز در اين مراسم با ابراز تاثر و تاسف زياد از درگذشت پرويز ياحقی گفت: اين مرد بی‌جانشين بود و موسيقی هنر و خلاقيت در ذاتش بود، چون پرويز ياحقی صاحب بهترين سبک نوازندگی بود و من که حدود ‌١٥٠ ساعت نوار خصوصی با او دارم اميدوارم در آينده اين نوار در اختيار علاقه‌مندان وی قرار گيرد.

همايون خرم نوازنده‌ ويولون نيز با بيان اينکه پرويز ياحقی يار قديمی و ديرينه‌ی وی بود گفت: همانطور که پرويز راحت ساز می‌نواخت راحت هم جهان را ترک کرد.

من هميشه فکر کردم که چرا پرويز ياحقی با اين حال و هوا مدتها بود فعاليت نمی‌کرد و در حقيقت خودش را در يک کادر محدود کرده بود. بايد گفت، حيف است که هنرمندی نظير او در کادر بماند.

کاش استقبالی که امروز شاهد آن هستيم در زمان حيات «ياحقی» از وی می‌شد.

حسين خواجه اميری (ايرج) نيز فقدان اين هنرمند را به جامعه‌ی هنری تسليت و به برنامه‌ی «گلها» که با «ياحقی» اجرا کرده بود، اشاره کرد.

قاسم رفعتی خواننده نيز در اين مراسم شعر به «رهی ديدم برگ خزان» را خواند.

در ادامه فضل‌الله توکل تک نواز و از دوستان صميمی پرويز ياحقی با ابراز تاسف و تاثر از درگذشت وی شان و مقام ياحقی را بسيار بالاتر دانست و گفت:‌ هنرمندی را از دست داديم که ممکن است تا سالها بعد چنين استعدادی را نداشته باشيم، در غم از دست دادن او ايران متاثر است و آثار او جاودانه و در قلب همه است.

پری زنگنه نيز در سخنانی گفت: بهتر است ساز پرويز ياحقی را با خودش به خاک بسپاريم، چون اين ساز ديگر به درد نمی‌خورد و هيچ کس نمی‌تواند از آن استفاده کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايسنا، در ادامه درويش رضامنظمی نوازنده‌ی کمانچه نيز با بيان اينکه افتخار شاگردی حسين ياحقی، دايی پرويز ياحقی را نيز داشته است، گفت: پرويز از دوازده سالگی بهترين سوليست راديو بود .

وی افزود: پرويز هميشه می‌گفت:«من بايد در اين وطن بميرم چون اينجا همه من را می‌شناسند»

ميرزمانی مدير توليد مرکز موسيقی صداوسيما نيز با بيان تسليت ازطرف اين مرکز، متنی را خواند که در اين متن پرويز ياحقی را يکی از درخشان‌ترين موسيقی ايرانی دانسته بود.

حسين احمدی مدير کل دفتر شعر وموسيقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز در اين مراسم حضور داشت.

مراسم سوم پرويز ياحقی روز چهارشنبه از ساعت ‌١٦ تا ‌١٨ بعد از ظهر در مسجد نور واقع در ميدان فاطمی برگزار خواهد شد.

پيکر پرويز ياحقی به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) تشييع شد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32686

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"تنها بود و تنها رفت"، پيکر پرويز ياحقی تشييع شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016