پنجشنبه 7 تير 1386

دبير کل سازمان ملل، ترويج افکار مولانا را در جهان امروز ضروری دانست، ايرنا

سازمان ملل، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۰۴/۰۷‬

"بان کی مون" دبير کل سازمان ملل، در مراسم گراميداشت هشتصمين سالگرد تولد مولانا جلال‌الدين بلخی، گفته است جهان امروز بيش از هر زمان ديگری نيازمند ترويج افکار مولاناست.

دبيرکل سازمان ملل در اين مراسم گفت: صلح و آرامش و گفت وگوی تمدنها، مفاهيمی است که در اشعار مولوی نهفته است و جامعه جهانی بايد آن را به عنوان الگوی رفتاری خود قرار دهد.

جمهوری اسلامی ايران، افغانستان و ترکيه، در گامی مشترک، مراسم گراميداشت هشتصدمين سالگرد تولد مولانا جلال‌الدين محمد بلخی را در سازمان ملل برگزار کردند.

دبيرکل سازمان ملل در اين مراسم تصريح کرد که ياد اين شاعر بزرگ می‌تواند به پيشبرد ايده اتحاد تمدنها در سازمان ملل کمک کند.

بان، با قدردانی از بانيان اين مراسم،گفت: بايد اعتراف کنم که نمی‌دانم از کجا شروع کنم. بسياری از شما مريدان مخلص مولانا رومی هستيد و ديگران هم در بحثهای اهميت شعر او شرکت کرده‌اند که توسط دانشگاهيان برجسته اداره شده است."
وی افزود: البته تنها با نگاه به کسانی که در اين محل جمع شده‌اند، با اطمينان می‌توانم بگويم که حتی پس از هشت قرن که از تولد مولانا رومی می‌گذرد، او هنوز زنده است. اين مناسبت فرصتی عالی است تا ارادت خود را به فلسفه انسانی و اصول تسامح و تساهل، تفاهم و مهربانی او ابراز کنيم.

بان، اظهارداشت: به عنوان دبيرکل سازمان ملل، اميدوارم همانطور که مدير اين برنامه گفت بتوانم وظايفم را با خوشرويی و فروتنی انجام دهم.

می‌دانم که اين وظيفه‌ای سنگين است، ولی مايلم که با همان تساهل و تسامح، تفاهم و مهربانی که مولانا درس داده، آن را انجام دهم.

دبيرکل سازمان ملل گفت: شعر رومی به يک دوره تعلق ندارد، ولی جشن اين شعر در سازمان ملل ،در دوره‌ای کاملا مناسب انجام می‌شود. حوادث اخير ميان جوامع و ملتها شکاف ايجاد کرده و بی‌تحملی نسبت به يکديگر و تنشهايی ميان فرهنگهای مختلف بوجود آورده است. تغيير جهت در اين روند، برای صلح و ثبات طولانی مدت در جهان، نقش حياتی دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: تحقق اين اهداف، نيازمند اين نکته است که تک تک ما از کوته نظری برای منافع شخصی بگذريم. همانطور که مولانا درس می‌دهد ما بايد متوجه مردمی باشيم که در کنار ما هستند و آنها را به عنوان مخلوقات خدا و انسان دوست بداريم.

بان، گفت:" اين يادبود، توجه ما را به نياز فوری برای اقدام جهت نزديک کردن مردم با زمينه‌های مختلف جلب می‌کند، تا فلسفه جهانی مولوی را بکار بگيريم و چنين نشستهايی به تلاشهای سازمان ملل برای ترويج فرهنگ صلح از طريق اتحاد تمدنها کمک می‌کند."

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33604

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دبير کل سازمان ملل، ترويج افکار مولانا را در جهان امروز ضروری دانست، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016