جمعه 2 شهريور 1386

"سهم من در کليت سينمای ايران چيست؟" کيارستمی و فروزش دوباره در يک قاب قرار گرفتند، مراسم بزرگداشت ابراهيم فروزش، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

سه ماه قبل در مراسم شب کانون کارگردانان، ابراهيم فروزش از عباس کيارستمی تقدير کرد و چهارشنبه ۳۱ مردادماه، کيارستمی به فرهنگسرای هنر (ارسباران) رفت، تا از فروزش تقدير کند.

ابراهيم فروزش:

سهم من در کليت سينمای ايران چيست؟

به گزارش خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم که اهالی سينما و ساکنين آسايشگاه کهريزک حضور داشتند، ابراهيم فروزش ضمن اشاره به مستند "سهم من اين است" گفت: من اطلاع نداشتم که سازنده اين مستند قرار است نام فيلمش را "سهم من اين است" بگذارد، اگر می‌دانستم از جواد امامی می‌خواستم، اين کار را نکند چون اسم يکی از فيلم‌های را که خودم درباره‌ی کهريزک ساخته‌ام، سهم من اين است" گذاشته‌ام.

وی ادامه داد: امروز اين اسم برای من معنای ديگری دارد. سهم من در کليت سينمای ايران چيست؟ سهم کوچک و شايد ناقص که نمی‌دانم در تداومش چه خواهد شد. به هر حال تا هستم اميدوارم راهی را که بدان اعتقاد دارم و انسانی است ادامه بدهم.


ابراهيم فروزش آسايشگاه کهريزک را به جهان معرفی کرد

بنا بر اين گزارش، مستند "سهم من اين است" در درباره‌ی بخشی از فعاليت ابراهيم فروزش است که به مدت ۱۵ سال بدون دستمزد برای آسايشگاه کهريزک فيلمی تبليغاتی ساخته است، بر همين اساس در برنامه‌ی بزرگداشت اين کارگردان سينما، اشرف بهادرزاده، رئيس هيات مديره آسايشگاه کهريزک درباره‌ی ابراهيم فروزش سخن گفت و از سابقه‌ی همکاری فروزش با آسايشگاه کهريزک ياد کرد و گفت: ۱۵، ۱۶ سال قبل که آسايشگاه کهريزک در فقر بود از آقای کيارستمی خواستيم فيلم يا فيلم‌هايی تبليغاتی بسازند و ايشان هم اين کار را شروع کردند، اما چون خيلی گرفتار بودند، سرانجام يک‌روزی با نهايت علاقه به ادامه‌ی اين همکاری به ما اعلام کردند که به دليل گرفتاری، ابراهيم فروزش را برای ادامه همکاری به ما معرفی می‌کنند، که پس از آن آشنايی در طول ۱۵ سال مرتبا آقای فروزش در آسايشگاه رفت وآمد داشتند و فيلم ساختند.

وی ادامه داد: آسايشگاه کهريزک ديگر آسايشگاه چند سال قبل نيست با فيلم‌های ساخته شده توسط آقای فروزش، کهريزک را به جهان معرفی کرديم، فيلم‌هايی که ايشان تهيه کردند پر از احساس و تاثير گذار بودند.

وی گفت: نمی‌دانم به چه زبان از زحمات ايشان قدردانی کنم و چقدر از آقای کيارستمی تشکر کنم که اين آشنايی را ميسر کرد.


پوراحمد:


از او ياد گرفتم نگاتيو و دوربين ارزش دارد

کيومرث پوراحمد کارگردان سينمای ايران نيز با بيان اينکه ابراهيم فروزش طی اين سالها چند فيلم ماندگار ساخته است، ادامه داد: او وسواس‌های بيمار گونه نداشت و گنجينه‌های از مستندهای ارزشمندی را برای نسل آينده فراهم آورده است.

وی از دوره‌ی مديريت ابراهيم فروزش در کانون پرورش فکری ياد کرد و گفت: بخشی از فيلم‌های مهم سينمای کودک ايران در دوران مسئوليت ايشان ساخته شد که از اين جهت سينمای ايران به ايشان مديون است.

پوراحمد افزود: وقتی سناريوی را بعد از عيد سال ۵۵ به کانون ارايه دادم، ابراهيم فروزش فيلم‌نامه را خواند و اشکالاتی گرفت که آنها را برطرف کنم وبعد از ۱۳ بار بازنويسی آن فيلم کوتاه ساخته شد. "فروزش" وسواس‌های را در من پرورش داد. از او ياد گرفتم نگاتيو و دوربين ارزش دارد، او ارزش‌ها را به من آموخت.


احمد طالبی‌نژاد:


فروزش با سماجت تمام درباره‌ی کودکان فيلم ساخت

به گزارش ايسنا، احمد طالبی‌نژاد ديگر سخنران اين برنامه‌ گفت: ابراهيم فروزش فيلم اولش را با فيلم‌نامه‌ی از عباس کيارستمی ساخت. اين درحالی است که در آن سالها و بعد از آن نيز فيلم‌سازان ديگری هم بودند که با فيلم‌نامه‌های عباس کيارستمی فعاليت فيلم‌سازی خودشان را آغاز کردند، اما بعضی از آن دوستان به سرعت سعی کردند وانمود کنند از زير اين سايه بيرون آمده‌اند، مثلا با تغيير شيوه فيلم سازی يا فرار کردن از دنيای کودکان، اما ابراهيم فروزش تنها کسی است که با سماجت تمام درباره کودکان و نوجوانان فيلم ساخت و سعی نکرده است از زير آن سايه فرار بکند.

وی در پايان گفت: فروزش انسان آرمان‌گرايی است که سرزمينش و بچه‌های سرزمينش را خيلی دوست دارد.


کيارستمی:


فروزش به دور از هياهو، درگير کارهای مهم‌تری بود

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه عباس کيارستمی که برای تقدير از ابراهيم فروزش به روی صحنه آمده بود، از اينکه صحبتهای پوراحد او را تحت تاثير قرار داده است، سخن گفت و ادامه داد: ياد خاطرات و گذشته‌هايمان افتادم، من موهايم را از دست دادم و آنها موهايشان سفيد شده است. عمر دوستی من و ابراهيم فروزش به اندازه سالهايی است که در سينما فعاليت داشتيم. من با فروزش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌اتاق بودم. او به عنوان فيلم‌ساز سالها نسبت به کودکان و نوجوانان وفادار ماند و نکته ديگر اينکه ابراهيم فروزش به دور از هياهو کمتر در صحنه حضور داشت، چون پيگير کارهای مهم‌تری بود.

او سهم عمده‌ی به گردن همه‌ی ما دارد، تمام کسانی که سالها در کانون کار کردند از صافی او گذشتند.

مراسم تقدير از ابراهيم فروزش توسط عباس کيارستمی، علی اکبر صادقی، سهيل جهان بيگلری مدير عامل موسسه تصوير شهر انجام شد.

سپس مسئولان آسايشگاه کهريزک نيز با اهدای لوحی از ابراهيم فروزش قدردانی کرد.

با نمايش مستند "سهم من اين است" اين برنامه به پايان رسيد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34116

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"سهم من در کليت سينمای ايران چيست؟" کيارستمی و فروزش دوباره در يک قاب قرار گرفتند، مراسم بزرگداشت ابراهيم فروزش، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016