چهارشنبه 30 خرداد 1386

کارگردانی طرف‌دار روايت‌های ساده در سينما، عباس کيارستمی ۶۷ ساله شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

عباس کيارستمی اين روزها مشغول انتخاب بازيگر نقش مرد برای فيلم جديدش «رونوشت برابر اصل» است که قصد دارد آن را بزودی مقابل دوربين ببرد.

به گزارش خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين کارگردان سينمای ايران که برخلاف کارنامه‌ی فيلم‌سازی‌اش قصد دارد، اين‌بار از هنرپيشه‌ها و چهره‌های شناخته شده برای فيلم جديدش استفاده کند، طی يک ماه اخير در گفت‌و گويی اعلام کرد: جديدترين فيلمش «رونوشت برابر اصل است» را با حضور «ژوليت بينوش» (بازيگر زن فرانسوی) خواهد ساخت.

وی گفته بود: اين فيلم براساس قصه يک شخصيت واقعی در کشور ايتاليا و منطقه توسکان شهر (San gimignano) ساخته می‌شود.

عباس کيارستمی اول تير ماه شصت و هفت ساله می‌شود. او که متولد ۱۳۱۹ تهران است ، با ساخت فيلم‌های کوتاه و بلند به‌عنوان شاخص‌ترين فيلم‌ساز ايرانی در عرصه‌ی بين‌المللی مطرح شده است.

او در کارنامه‌ی فيلم‌سازی‌اش ساخت فيلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفريح»، «تجربه»، «دو راه حل برای يک مساله» و .. و فيلم‌های بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولی‌ها» ۱۳۶۲، «خانه‌ی دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوز‌آپ، نمای نزديک» ۱۳۶۸، «زندگی و ديگر هيچ» ۱۳۷۰، «زير درختان زيتون» ۱۳۷۳، «طعم گيلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷، «ABC آفريقا» ۱۳۷۹ را دارد.

کيارستمی که ارديبهشت ماه در مراسم تقديرش توسط کانون کارگردانان سينمای ايران شرکت کرد، گفت:خوشحالم بعد از سالها در جمع شما هستم و خوشحالم که غيبتهای من را موجه کرديد و من را هم دعوت کرديد.

به گزارش ايسنا، اين کارگردان سينمای ايران طی يک‌سال گذشته برای اولين‌بار در ايران کارگاههای مختلفی را برای علاقه‌مندان فيلم‌سازی برگزار کرد.

کارگاهی که اخيرا کيارستمی برگزار کرد با موضوع «درخت و تاکسی» ادامه دارد. او در کارگاهش به علاقه‌مندان فيلم‌سازی می‌گويد: طرفدار روايت‌های ساده در سينماست و معتقد است: اگر از زاويه درست به يک سوژه بپردازيم، ديگر زوايای آن موضوع هم به‌درستی پيش می‌رود.

نگاهی که کيارستمی به‌هنرجويان آموزش می‌دهد، فيلم‌سازی در محدوديت است. او به‌آنها ياد می‌دهد منتظر تهيه‌کننده يا امکانات آن‌چنانی نباشند، در فيلم‌سازی همانند اس‌ام اس (پيام کوتاه) عمل کنند. از زياده‌گويی بپرهيزند و با کمترين امکانات، حرف خود را بزنند و دنبال خرج‌تراشی‌ نباشند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کيارستمی همچنين بهمن ماه پس از نمايش فيلم «جاده‌ها» در جشنواره‌ی فيلم فجر حضور پيدا کرد و گفت: از فرصتی که بدست آمده است، استفاده می‌کنم و می‌گويم من همين‌جا و برای مخاطب دارم کار می‌کنم و فيلم می‌سازم.

وی ادامه داد: ای‌ کاش اين مخاطب در همسايگی من باشد و در عين حال اگر اين مخاطب در نقطه ديگر جهان و با زبان ديگری با فيلم من ارتباط برقرار کرد، برای من دلپذير است و نمی‌توانم منکر آن باشم.

وی افزود: اما اگر اين شانس فراهم شود و سينمای مستقل فرصت نمايش پيدا کند، برای من دلپذيرتر است.

به گزارش ايسنا، همچنين طی يک‌سال گذشته کيارستمی در عرصه‌ی جهانی هم حضوری موثر داشت از برنامه‌ی بزرگداشت سه‌ماهه‌اش در موزه‌ی هنرهای آمريکا که همين اخيرا به پايان رسيد. و معرفی عباس کيارستمی به عنوان مشاور اسکورسيزی در بنياد حفظ و بازسازی فيلم‌های قديمی و ساخت فيلم سه دقيقه‌ی درباره‌ی تماشاگران سينما که به مناسبت شصتمين سال برگزاری جشنواره‌ی کن در اين جشنواره‌ به نمايش درآمد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33507

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کارگردانی طرف‌دار روايت‌های ساده در سينما، عباس کيارستمی ۶۷ ساله شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016