چهارشنبه 28 شهريور 1386

پرسپوليس ساتراپى، نماينده فرانسه در اسکار، راديو فردا

فيلم انيميشن پرسپوليس ساخته مرجان ساتراپى و ونسان پارونو كه بر اساس وقايع انقلاب ايران ساخته شده، از سوى مركز ملى سينما در فرانسه به عنوان نماينده سينما فرانسه در هشتادمين دوره اسكار برگزيده شد.

اين فيلم سياه و سفيد كه در ماه مه گذشته جايزه هيئت داوران جشنواره كن را از آن خود كرد، در واقع اتوبيوگرافی مرجان ساتراپى است كه پيش از اين در داستان مصورى به همين نام توسط وى منتشر شده بود.

پرسپوليس كه با فضايى اكسپرسيونيستى و نگاهى طنزآميز و شاعرانه ساخته شده است، با شركت در جشنواره فيلم كن بحث ها و جدل هاى فراوانى را برانگيخت.

پس از اعتراض جمهورى اسلامى به حضور پرسپوليس در جشنواره كن و «ضد ايرانى» خطاب كردن اين فيلم و اظهارات برخى از مقامات حكومتى در محكوم كردن مضمون آن، چندى پيش سفارت ايران در تايلند نيز مانع از به نمايش درآمدن اين فيلم در جشنواره فيلم بانكوک شد.

همچنين در تيرماه گذشته، بنياد سينمايى فارابى در ايران به نشانه اعتراض به پخش فيلم پرسپوليس در جشنواره سينماى كودكان جيفونى در ايتاليا، داوران نوجوان ايرانى را به كشور بازگرداند.

اين فيلم پرحاشيه كه قرار است در آخر دسامبر به روى پرده سينماهاى آمريكا برود، يكى از نامزدهاى سينماى فرانسه براى شركت در اسكار ۲۰۰۸ بود.

به جز پرسپوليس، فيلم هاى ديگرى چون ليدى كاترلى ساخته پاسكال فرران و دختر جوان از اوليور داهان كه درباره زندگى اديت پياف خواننده معروف و فقيد فرانسه است و از ژوئن گذشته بيش از يک ميليون تماشاگر را به سالن سينماهاى آمريكا كشانده است نيز نامزد حضور در اسكار بودند.

پرسپوليس از سوى اعضاى كميسيون انتخاب براى اسكار ۲۰۰۸ برگزيده شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين كميسيون متشكل از هفت نفر، از جمله كلود دوران، رييس كميسيون كمک به تهيه و توليد فيلم، مارگارت منگوز، مدير «يونى فرانس» سازمان ارتقاى سينماى فرانسه در جهان، ترى فره مو، نماينده جشنواره كن و آلن ترزيان، رييس آكادمى سينما در فرانسه است.

اسامى نامزدهاى دريافت اسكار قرار است در ماه ژانويه به شكل رسمى اعلام شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34280

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پرسپوليس ساتراپى، نماينده فرانسه در اسکار، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016