دوشنبه 3 دي 1386

با گفت‌وگوی فاطمه معتمدآريا با محمد خاتمی، ده نشان افتخار "چلچراغی‌ها" اهدا شدند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر

دومين شب چله‌ی چل‌چراغی‌ها با اهدای ده نشان افتخار به برگزيدگانی از حوزه‌ی دفاع مقدس، سينما، ورزش، ادبيات، موسيقی و گفت‌وگوی فاطمه معتمدآريا با سيدمحمد خاتمی به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس موسسه بين‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها با تاکيد بر لزوم ارتقای جايگاه ايران در عرصه‌ی بين‌المللی، اظهار اميدواری کرد: روزهای روشن‌تری را در اين عرصه برای کشورمان شاهد باشيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی در جلسه‌ی پرسش و پاسخ کوتاهی که «فاطمه معتمدآريا» نقش مجری را در آن ايفا می‌کرد، در پاسخ به پرسش وی مبنی بر اين‌که چه زمانی برای نخستين بار ديوان «حافظ» به دست گرفتيد؟ گفت: يادم نيست! با حافظ خيلی سر و کار داشته‌ام؛ اما به درستی اولين باری را که حافظ به دست گرفتم، به ياد ندارم.

وی افزود: در مکتب‌خانه‌های‌ قديم پس از آموزش قرآن، سعدی و حافظ می‌خواندند، ولی من مکتب کم رفتم و از دبستان شروع کردم. در خانه‌ی ما پدرم که يک روحانی بود، اهل ذوق و ادب بود. ايشان وقتی معانی‌البيان درس می‌دادند از اشعار فارسی به عنوان شاهد مثال استفاده می‌کردند؛ از اين رو من از همان ابتدا با حافظ و سعدی آشنا شدم و حافظ را آيينه‌ی تمام‌نمای فاخر جان بلند ايرانی می‌دانم.

خاتمی در ادامه به درخواست فاطمه معتمدآريا، تفالی به ديوان حافظ به نيت جمع حاضر در مراسم زد و اين بيت آمد:


دوش در حلقه ما قصه گيسوی تو بود تا دل شب سخن از سلسله موی تو بود

او در پاسخ به پرسش ديگر مجری در بيان رمز ارتباطش با جوانان گفت: من فقط می‌توانم بگويم جوانان را دوست دارم.

خاتمی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اين که آيا می‌دانيد جوانان نيز چه‌قدر شما را دوست دارند؟ اظهار داشت: متشکرم! به آنها ارادت دارم. محبت را از آن‌ها می‌بينم و فکر می‌کنم با وجود فاصله‌ی سنی، هم‌زبانی و هم‌دلی در بين ما وجود دارد. کاری که من کردم اين است که جوانان را باور و سعی کنم به گونه‌ای که هستند به آنها نگاه کنم، نمی‌دانم چه‌قدر موفق بوده‌ام، فقط می‌دانم جوانان از اين‌که من چه‌قدر تلاش کرده‌ام، آگاهند.

خاتمی در ادامه در پاسخ به پرسش ديگر معتمدآريا درباره نوع سخن‌گفتنش با مردم و تاثيرگذاری آن در ارتباط با جوانان، اظهار داشت: شما هنرمندان به‌خصوص شما خانم معتمدآريا شخصيت‌های اخلاقی هستيد که متعلق به يک نسل نيستيد؛ متعلق به ايران هستيد و نه تنها اين نسل بلکه نسل‌های بعدی به شما احترام می‌گذارند.

معتمدآريا در ادامه‌ی پرسش و پاسخ کوتاه خود با خاتمی به مستندی که از دوران رياست‌جمهوری وی تهيه کرده اشاره و از آن به عنوان کالای ذی‌قيمتی که در گنجينه‌ی منزل خود آن را نگهداری می‌کند ياد کرد.

خاتمی هم در ادامه در بيان رمز ارتباط مستحکم خود با قشرهای مختلف جامعه‌ی ايرانی گفت: نمی‌دانم. من قطره‌ای بسيار کوچک و ناچيز از اقيانوس عظمت و بزرگی ملت ايران هستم و به اين افتخار می‌کنم که ايرانی‌ام.

وی در پايان تاکيد کرد: ايران بسيار بزرگ است و بايد جايگاهی بالاتر از آن‌چه امروز دارد، در عرصه‌ی بين‌المللی داشته باشد. ان‌شاءالله با همت، انديشه‌ی بلند و دل‌های آزاد، روزهای روشن‌تری را برای ايران عزيز ببينيم.

بنا بر اين گزارش، در ابتدای اين برنامه ده نشان افتخار اين شب بدين ترتيب اهدا شد:

نشان افتخار" اين نشريه به فرزند شهيد محمد بروجردی - از رزمندگان دفاع مقدس - اهدا شد.

همچنين نشان "افتخار ملی در حوزه ورزش" به نمايندگان تيم ملی واليبال نوجوانان ايران اهدا شد.

در بخش "محبوبيت نسل سوم" نيز نشان افتخار با حضور هانيه توسلی و علی ميرميرانی به عادل فردوسی‌پور اهدا شد.

در بخش ديگری از مراسم، نشان "افتخار ملی موسيقی" از سوی خوانندگان و مخاطبان نشريه به محسن نامجو به عنوان اعجوبه‌ی موسيقی معاصر ايران اهدا شد.

در ادامه، "نشان افتخار ملی ادبيات ايران" به هوشنگ مرادی کرمانی اهدا شد که اين جايزه توسط بهاره رهنما و فرزاد حسنی به اين نويسنده داده شد.

نشان "افتخار ملی فعاليت‌های اجتماعی" را هم به مهتاب کرامتی - بازيگر و نماينده‌ی حسن نيت يونيسف در ايران - اهدا کردند.

"نشان افتخار ملی نسل سوم و محبوب" نيز با حضور بهزاد فرهانی به دخترش گلشيفته فرهانی تعلق گرفت.

"نشان افتخار ملی حوزه سينما" با حضور منصور ضابطيان و پگاه آهنگرانی به پرويز پرستويی اهدا شد.

چلچراغی‌ها "نشان ملی يک عمر افتخار" را با حضور فريدون عموزاده خليلی به پوران شريعت رضوی اهدا کردند.

همچنين با اهدای لوح تقديری به همسر زنده‌ياد قيصر امين‌پور، ياد اين شاعر را گرامی داشتند.

در ادامه اهالی چلچراغ به پاس گذشت يک سال از اهدای نشان خلاقيت هنری شب چله‌ی گذشته‌ی خود به مهران مديری و پيمان قاسم‌خانی دوباره لوح تقديری را برای يادآوری اين مساله به اين دو هنرمند اهدا کردند.

همچنين در بخش ديگری از اين مراسم از سهيل سلمانی و شيما شهرابی به عنوان اعضای فعال نشريه تقدير شد.


آنچه هنرمندان و برگزيدگان گفتند

عليرضا ظريفيان در اين مراسم گفت: من عضو کوچکی از رزمندگانی بودم که خاک ايران را حفظ کردند.

وی ادامه داد: شهيد بروجردی بزرگ‌مردی بود که قبل از اين‌که مجاهد بزرگی باشد انسانی از جنس اخلاق، مهربانی و لبخند بود و به حق نام مسيح کردستان را به او لقب دادند.

ظريفيان تصريح کرد: شهيد بروجردی به ما آموخت که می‌توان انقلابی بود، ولی حقوق ديگران را رعايت کرد. می‌توان انقلابی بود، ولی حرمت ديگران را حفظ کرد و به آن‌ها احترام گذاشت. زيرا او اصل را بر برائت انسان‌ها و خوبی آن‌ها گذاشته بود.

و در ادامه علی مير ميرانی در تقدير از عادل فردوسی‌پور گفت: او يک شاعر توانمند و مرد تعبير و عبارت و واژه است.

هانيه توسلی نيز پيش از اهدای لوح تقدير به فردوسی‌پور گفت: چندسالی است که او را می‌شناسم و از اولين برخورد احساس کردم که شاعر قدرمت‌مندی است؛ هرچند که امروز به‌عنوان يک شاعر مشهور نيست؛ ولی قدرت کلام او و واژه‌هايی که استفاده می‌کند وصف‌ناشدنی است و قطعاً به زودی به عنوان يک شاعر معروف خواهد شد.

عادل فردوسی‌پور نيز بعد از دريافت نشان محبوبيت نسل سوم گفت: وقتی از عنوان شاعر استفاده شد؛ تنها کسی را که برای دريافت اين نشان تصور نمی‌کردم خودم بودم. خوشحالم که امروز از سوی نسل جوان انتخاب شدم، هرچند که فکر می‌کنم حفظ قهرمانی خيلی سخت است، ولی سعی می‌کنم که اين اتفاق بی‌افتد.

محسن نامجو نيز بعد از دريافت نشان افتخار و سپاسگذاری ادامه داد: يادتان نرود که با سهل‌انگاری که من در حفظ وسايل شخصی‌ام داشتم، امروز تمام آهنگ‌هايم پخش شدند و با وجود اين‌که بايد از اين استقبال و اشتياق خوشحال باشم، اما بايد اعلام کنم که اين سی‌دی‌ها به صورت غيرقانونی منتشر شده است و اين پخش غيرقانونی می‌تواند برای من دردسرساز باشد.

وی سپس ياد احمد دهقان را به عنوان يک نويسنده تأثيرگذار گرامی‌داشت و افزود: در سفری که چندی قبل داشتم. مجموعه داستان "من قاتل پسرتان هستم" را خواندم که طی اين يک‌ساله تأثيرگذارترين داستان برای‌ام بوده است و برای اولين‌بار براساس يک کتاب، ملودی در ذهنم شکل گرفت و اميدوارم روزی قطعه‌ای براساس آن بسازم.

هوشنگ مرادی کرمانی هم که نشان افتخار ملی را در حوزه‌ی ادبيات دريافت می‌کرد، گفت: با وجود اين‌که من از نسل دايناسور‌ها هستم و شما از نسل سوم، ولی به قول کرمانی‌ها بعد از دريافت اين نشان "قدم بلند شد" و خوشحالم که دوستان چلچراغی که خودشان قلم‌های گرم و مهربانی دارند، اين انتخاب را انجام دادند و چراغ دلم را گرم و روشن کردند.

گلشيفته فراهانی هم که نشان افتخار نسل سومی را می‌گرفت از برنامه‌ی سال گذشته‌ ياد کرد و گفت: سال گذشته در شب چله چلچراغ بخش‌هايی از "سنتوری" را نمايش دادند که البته اکران نشد، امسال هم فيلم "نيوه‌مانگ" را دارم که آن هم قطعاً نمايش داده نمی‌شود، ولی اميدوارم حداقل دو فيلمی را که برای جشنواره امسال بازی کرده‌ام اکران شود تا از شرمندگی شما دربيايم.

وی سپس از تمام حاضران در اين مراسم درخواست کرد تا برای ۱۰ ثانيه به ياد رسول ملاقلی‌پور و خيلی‌ها که امروز قدرشان را ندانسته‌ايم دست بزنند.

به گزارش ايسنا، و در ادامه تصاويری از مراسم تقدير سال گذشته‌ی شب چله‌ چراغ که به بزرگداشت قيصر امين‌پور اختصاص داشت، به نمايش درآمد و سپس حسين زمان و دکتر چراغعلی با اجرای قطعاتی به استقبال ترانه "نوبت عاشقان" از سروده‌های قيصر امين‌پور رفتند و سرانجام ترانه‌ی "ای ايران را به ياد مجاهدان، رزمندگان و جانبازانی که طی اين سال‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفتند، خواندند.

در بخش ديگری از اين مراسم فريدون عموزاده خليلی نشان يک عمر افتخار را برای گرامی‌داشت ياد دکتر علی شريعتی به پوران شريعت رضوی اهدا می‌کرد، گفت: دکتر علی شريعتی نماد بزرگی برای نسل ما بود، اما برای من تعجب‌آور است که دکتر شريعتی در نسل سوم هم تداوم پيدا کرده است و جوان‌ها برای نشان يک عمر افتخار باز هم نام شريعتی را بالاتر از همه قرار می‌دهند.

پوران شريعت رضوی نيز بعد از دريافت نشان يک عمر افتخار با خواندن اشعاری از سعدی گفت:


"سعديا مرد نکونام نميرد هرگز مرده آن است که نامش به نکويی نبرد"

او ادامه داد: افرادی چون دکتر علی شريعتی و قيصر امين‌پور هميشه زنده هستند هرچند که من هم تعجب می‌کنم که نسل جوان تا اين اندازه به شريعتی لطف دارند. هرچند که او در هيچ حکومت و نظام و تبليغی حتی بردن نامش مجاز نبود، اما شما هم‌چنان به او احساس نزديکی داريد.

پوران شريعت رضوی در پايان گفت: من و فرزندانم سی‌سال است که آثار شريعتی را نگه‌داشته‌ايم، ولی شما بيشتر از ما از او تجليل کرديد، زيرا که شريعتی و امسال او علی‌رغم نبود تبليغ، ريشه دوانده‌اند.

در ادامه پوران شريعت رضوی لوح يادبودی به همسر زنده‌ياد قيصر امين‌پور اهدا کرد.

در حاشيه

* به گزارش ايسنا، ‌اين مراسم که با يک‌ساعت تأخير و با اجرای اميرمهدی ژوله آغاز شد.

*مهتاب کرامتی برای دريافت جايزه در مراسم نبود.

* پرويز پرستويی نيز که برای اکران فيلم "به‌نام پدر" به کيش سفر کرده بود به جای سخنرانی در کليپی با تشکر از اين انتخاب گفت: اين جايزه به مردم متعلق است و من تنها سعی دارم تا امانت‌دار خوبی باشم؛ زيرا که هيچ‌کدام از ما بدون مخاطب معنا نداريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* با خواندن ترانه "ای ايران" تمام ايستادند و جمله "ايران ايران، سرت رو تن من نباشه گر که بيگانه بشه هموطن من" را با هم خواندند.

* فاطمه معتمدآريا خطاب به سيد محمد خاتمی گفت: آقای خاتمی با حضورشان در اين مراسم روی همه هنرمندان را کم کردند و اين استقبال و اشتياقی که تک‌تک حاضران اين مراسم برای ديدن ايشان داشتند وصف‌ناشدنی است.

او گفت: سيد محمد خاتمی جزو استثناهای تاريخ فرهنگ ماست و برای من جالب اين بود که در دوره وزارت ايشان در ارشاد، همه ما هنرمندان را به نام می‌شناختند و اين مساله بزرگ‌ترين افتخار برای من است. پس می‌خواهم با اين انرژی مثبتی که در نسل جديد و جوان دارند، از برای ما دعا کنند تا هرسال به هم نزديک‌تر شويم و اين عشق و محبت‌ در دل‌هايمان بيشتر از قبل ريشه بدواند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35324

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'با گفت‌وگوی فاطمه معتمدآريا با محمد خاتمی، ده نشان افتخار "چلچراغی‌ها" اهدا شدند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016