دوشنبه 16 ارديبهشت 1387

با حضور شجريان، لطفي، کامکارها، آغاز کنسرت هاي موسيقي سنتي، اعتماد

در حالي که از امروز تور کانادا و امريکاي محمدرضا شجريان به همراه گروه «آوا» در شهر ونکوور کانادا آغاز مي شود، هوشنگ کامکار نيز اعلام کرد گروه کامکارها در مردادماه در حافظيه شيراز روي صحنه خواهد رفت.

cultural_concert_tours_begin
محمدرضا لطفي نيز اين روزها درگير آخرين مراحل تمرين با گروه هاي سه گانه شيدا (بانوان، بازسازي و همنوازان) است که در روزهاي 26 تا 28 ارديبهشت ماه در تالار بزرگ کشور روي صحنه مي روند. از سوي ديگر جلال ذوالفنون نيز در روزهاي 19 و 20 ارديبهشت ماه در تالار وحدت روي صحنه خواهد رفت و به اين ترتيب به نظر مي رسد جريان کنسرت هاي موسيقي اصيل ايراني در سال 87 آغاز شده است. کنسرت هاي موسيقي در تابستان و پاييز سال گذشته جزء مهم ترين و پرمخاطب ترين فعاليت هاي فرهنگي کشور قرار گرفتند، به شکلي که گردش اقتصادي کنسرت هاي بزرگان موسيقي در سال گذشته بيش از دو ميليارد تومان تخمين زده شده است. به نظر مي آيد اين کنسرت ها قرار است در سال جاري در شکل وسيع تري ادامه پيدا کند. محمدرضا شجريان به همراه گروه «آوا» تا 17 خرداد درگير تور کانادا و امريکا خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش فارس برنامه گروه آوا در دو بخش اجرا خواهد شد. در بخش اول قطعاتي از ساخته هاي «سعيد فرج پوري» در دستگاه شور و افشاري و در بخش دوم نيز قطعاتي از ساخته هاي درخشاني در دستگاه ماهور روي اشعاري از سعدي، حافظ و مولانا اجرا خواهد شد، اما از سوي ديگر شنيده ها از حضور محمدرضا شجريان به همراه گروه آوا در مردادماه، در تالار بزرگ کشور حکايت دارند. اين در حالي است که حميدرضا متبسم سال گذشته خبر از برگزاري کنسرت گروه دستان به همراه همايون شجريان در سال جاري داده بود. اين خبر در سايت گروه دستان با تيتر «تابستان 87 تهران ميزبان همايون شجريان و دستان است» منعکس شده است. به نظر مي آيد شجريان ها در تابستان 87 در تهران روي صحنه خواهند رفت و اگر همايون شجريان به همراه گروه دستان روي صحنه برود اين اولين حضور مستقل او روي صحنه در ايران خواهد بود. کامکارها نيز هفته اول مردادماه عازم استراليا خواهند شد. سپس در هفته آخر مردادماه (23 و 24) برنامه يي را در دو بخش فارسي و کردي در حافظيه شيراز برگزار خواهند کرد. همچنين به گزارش مهر به نقل از هوشنگ کامکار اين گروه در نظر دارد در چند ماه آينده برخي از آثار سمفونيک گروه کامکار مانند «شوخي با بهاران» و «هورامان» را با ارکستر سمفونيک لندن اجرا کند. «جلال ذوالفنون» نيز قرار است قطعاتي را در دستگاه نوا، اصفهان و بيات ترک با خوانندگي مرتضي فلاحتي در کنسرت خود اجرا کند. اما فروش بليت هاي کنسرت محمدرضا لطفي از چند روز گذشته آغاز شده است. خود او نيز اين روزها در موسسه شيدا مشغول تمرين با اين گروه جوان شده است.

لطفي برخلاف افکار عمومي علاقه يي به اجراي قطعات خاطره انگيز و قديمي گروه شيدا و کانون چاووش ندارد و تمامي قطعاتي که در اين کنسرت اجرا خواهد شد از ساخته هاي شنيده نشده لطفي خواهد بود. خود او اعتقاد دارد اين قطعه ها اين قابليت را دارند که در آينده به قطعات خاطره انگيزي تبديل شوند. اما برنامه کنسرت ها در حوزه موسيقي سنتي به همين جا ختم نخواهد شد. محمدرضا لطفي خبر داده است که بعد از کنسرت ارديبهشت ماه خود به دنبال برگزاري کنسرتي به همراه بزرگان موسيقي و دوستان قديمي خود است. او چندي پيش به فارس گفت؛ «برنامه بعدي من که شايد در پاييز امسال باشد، دعوت از دوستان قديمي و بزرگان موسيقي براي همکاري مشترک خواهد بود، مگر مي شود هنرمند آوازي مثل شجريان و نوازندگاني مثل عليزاده و مشکاتيان و هنرمند تارنوازي مثل من باشد و ما بگوييم آماده نيستيم و نمي توانيم.» از سوي ديگر پرويز مشکاتيان نيز چندي پيش اعلام کرد به دنبال تنظيم برنامه هاي يک کنسرت مشترک با محمدرضا شجريان است اما به طور حتم کنسرت هاي سال جاري در حوزه موسيقي اصيل ايراني به همين جا ختم نخواهد شد.

شنيده مي شود حسين عليزاده نيز در زمستان سال جاري و قبل از شروع ماه محرم روي صحنه خواهد رفت. شنيده ها حاکي از حضور او به همراه دو هنرمند ديگر در تالار بزرگ کشور دارد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36741

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'با حضور شجريان، لطفي، کامکارها، آغاز کنسرت هاي موسيقي سنتي، اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016