جمعه 10 خرداد 1387

کريس‌ دی‌برگ تهران را ترک کرد، ايسنا

* تعبير رويای کودکی خواننده غربی در ايران


وقتی کريس ‌دی‌برگ در يک عصر گرم بهاری تهران در ميان استقبال طرفدارانش وارد سالنی شد که قرار بود تا چند دقيقه بعد کنفرانس خبری خود را در آن برگزار کند، شايد فکرش را هم نمی‌کرد که اين کنفرانس می‌تواند از لحاظ بازتاب خبری يکی از مهم‌ترين برنامه‌های فعاليت حرفه‌يی او باشد.

به گزارش بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کمتر از چند ساعت بعد از پايان کنفرانس، رسانه‌های خبری مختلف جهان تيترهای گوناگونی را از نتيجه اين نشست مخابره می‌کردند که بخش عمده آن‌ها حول محور علاقه کريس به اجرای برنامه در ايران و تاکيدش به غيرسياسی بودن اين حضور متمرکز شده بود.

علاوه بر رسانه‌های شناخته شده جهان که نماينده خود را به اين نشست فرستاده بودند، ديگر رسانه‌هايی که خبرنگاری در ايران نداشتند نيز با استناد به اين گزارش‌ها، خبر حضور اين خواننده چندمليتی را در ايران، منعکس کردند. هرچند رسانه‌های داخلی کشور برای حضور در اين نشست، با مشکلاتی ازجمله اجبار برای پر کردن فرمی عجيب، حاوی تمامی مشخصات فردی و کاری خود بودند تا به‌زعم برگزارکنندگان نشست، قابل رديابی باشند!

کريس دی‌برگ (کريستوفر جان ديويس) که به‌دليل اشتغال ديپلماتيک پدرش در آرژانتين به دنيا آمده و در کودکی زندگی در چند کشور جهان سومی را تجربه کرده، تابعيت انگليسی دارد و پس از نقل مکان خانواده در دوران نوجوانی‌اش به ايرلند، تاکنون با همسر و فرزندانش در اين کشور زندگی می‌کند، اکنون قصد دارد تا با قشر جديدی از مخاطبان خود در ايران ارتباط دوسويه برقرار کند؛ قشری از مخاطبان که طبيعتا اگر شناخت اين خواننده از آن‌ها به گزارش‌های رسانه‌های غربی محدود باشد، شايد بتوان گفت اکنون او را شگفت‌زده خواهند کرد.

اکنون اين خواننده شهير موسيقی پاپ در سال‌های پيشين، که تاکيد دارد برنامه‌هايش برای برگزاری کنسرت موسيقی در ايران کاملا از علاقه‌اش نسبت به خواندن برای مردم عادی سرچشمه می‌گيرد، در نخستين ديدار خود از ايران، ابراز اميدواری کرده است که مقامات ايرانی به او و گروه ايرانی آريان اجازه دهند تا امسال کنسرتی مشترک برگزار کنند.

او که ديدار از ايران را رويای کودکی خود می‌داند، می‌افزايد که "من اين جا آمده‌ام تا مردم را ببينم و برايشان بخوانم."

با وجودی که سفر کريس ‌دی‌برگ به ايران با واکنش‌های متفاوت جامعه رسانه‌يی غرب مواجه شده، او تاکيد می‌کند که نه به منظور سياسی، بلکه برای اجرای موسيقی به ايران سفر کرده است: "من آدمی غيرسياسی هستم که نگاه شخصی به سياست دارم. من يک انسان‌دوست هستم."

او اين مورد را هم که انتخاب ايران ازسوی وی، برای به‌دست آوردن شهرت سال‌های پيشين و دستيابی به صدر اخبار روز دنيا بوده باشد، رد می‌کند و خود را بی‌نياز از اين‌گونه تمايلات می‌داند.

رسانه‌های غربی در پی حضور کريس دی‌برگ در ايران، بر اين نکته تاکيد کردند که اين خواننده موسيقی پاپ که از محبوبيت خوبی در ميان جوانان ايرانی برخوردار است، در صورت برگزاری کنسرت، نخستين خواننده پاپ خارجی خواهد بود که پس از انقلاب اسلامی با يک گروه ايرانی هم‌صدا خواهد شد.

وقتی که از او درباره نگرانی‌اش از رويکرد احتمالی مقامات ايرانی پرسيده می‌شود، با صراحت می‌گويد: "من نشانه‌ای از حضور يک بدنه قوی و بزرگ دولتی که به مردم فشار وارد کند، نمی‌بينم؛‌ آن‌چه که مشخص است، آزادی است."

کريس دی‌برگ که به‌همراه مدير برنامه‌هايش به ايران سفر کرد تا امکانات برگزاری اجرای کنسرت مشترک با گروه پاپ آريان در تهران را بسنجد، در کنفرانس خبری خود چندين بار با سئوال‌هايی از اين دست که "آيا از اين که از تهران ديدار می‌کنيد احساس امن بودن می‌کنيد؟" مواجه شد، او در اين مورد هم با صراحت می‌گويد: "من کاملا اين‌جا احساس امنيت می‌کنم؛ درحقيقت در اين‌جا از برخی نقاط لس‌ آن‌جلس و لندن احساس امنيت بيشتری دارم."

او در ادامه می‌گويد: "از زمانی که پسر کوچکی بودم، رويای ديدن ايران با من بود. حال ايران را کشور امنی يافته‌ام و در مردم علاقه بسياری به برگزاری اين کنسرت ديدم. "

اين خواننده ايرلندی عنوان می‌کند که "يکی از علت‌های حضورم در ايران، عوض کردن ديد مردم دنيا نسبت به ايران است. تهران شهر پويا،‌ جالب و مدرن با يک تاريخ بسيار جالب است. تمدن پارسی ايران به ۴۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد که يکی از تمدن‌های بسيار جالب دنياست. در ديدارم از موزه‌های ايران - گويا دی‌برگ در اين سفر از موزه ملی ايران ديداری داشته است -، کارهای بسيار بی‌بديلی را ديدم که به‌نظرم، زمانش رسيده که مردم متوجه شوند در اين کشور چيزهايی برای ارائه کردن به دنيا وجود دارد."

البته کريس دی‌برگ تاکيد می‌کند که با سفر به ايران، به‌دنبال به دست آوردن اعتباری دوباره نيست: "من در اين چند دهه به اندازه کافی اعتبار کسب کرده‌ام و نيازی به کسب اعتبار دوباره ندارم. من ايران را مثل ديگر کشورهای شرقی دوست دارم. من به اندازه کافی سرم شلوغ است و کارهای زيادی برای انجام دادن دارم و تنها دليلی که به خاطرش هم اکنون در ايران هستم،‌ برگزاری کنسرت است. "

به گزارش ايسنا، محسن رجب‌پور ـ مدير گروه آريان و شرکتی که مقدمات حضور دی‌برگ در ايران را فراهم کرده‌است ـ هم قول می‌دهد که کنسرت اين خواننده حتما در ايران برگزار خواهد شد و زمان برگزاری آن‌را هم برای ماه‌های نوامبر يا اکتبر (پاييز امسال) اعلام می‌کند.

او با اين حال می‌گويد که مجوزهای شفاهی برای برگزاری اين کنسرت صادر شده و اين گروه هنوز درخواست مجوز کتبی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نفرستاده است. ولی بلافاصله پس از آن‌که کريس‌ دی‌برگ تهران را در روز پنج‌شنبه ترک کرد، کار دريافت مجوز‌های لازم برای برگزاری اين کنسرت آغاز شده ‌است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی درباره اجرای کنسرت هم می‌گويد: "کنسرت گروه موسيقی آريان در سه قسمت اجرا می‌شود؛ در بخش اول اين اجرا هشت قطعه از گروه آريان اجرا می شود و پس از آن کريس دی‌برگ هشت قطعه به تنهايی اجرا خواهد کرد و قسمت پايانی هم به اجرای قطعات مشترک گروه آريان و کريس دی‌برگ اختصاص دارد."

به گفته او، سال گذشته مسؤولان موسيقی وزارت ارشاد اعلام کردند که هيچ مشکلی برای اين کنسرت وجود ندارد، و می افزايد: ما ابتدا قصد داشتيم اين کنسرت را تابستان در استاديوم دوچرخه‌سواری آزادی برگزار کنيم، اما شايد زمان کنسرت به مهر و آبان موکول شود. ما تاکنون در خصوص مسائل مالی با کريس دی‌برگ و هيات همراهش صحبتی نکرده‌ايم و ايشان نيز هيچ پولی را دريافت نکرده‌اند؛ بلکه تنها با احترام به صلح و انسان دوستی همه کارها را انجام داده‌اند و تازه قصد داريم بعد از اين نشست، درخصوص اين‌گونه موارد صحبت کنيم."

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37093

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کريس‌ دی‌برگ تهران را ترک کرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016