یکشنبه 10 آبان 1383

آرمين: هم‌اكنون نيز به اصلاحات درون‌حكومتي معتقدم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

محسن آرمين گفت كه تاريخ صدساله‌ي اخير نشان مي‌دهد در طول مبارزات سياسي معاصر، همواره حركتهاي ما مقطعي، نامستمر و ناپيگير بوده است و در حال حاضر نيز براي خارج شدن از آنچه بن‌بست سياسي مي‌ناميد، هيچ راهي جز پايداري و تداوم با يك نگاه درازمدت و وسيع نداريم.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كه شنبه‌شب با موضوع "قرآن سندي براي گفت‌وگو" در كوي دانشگاه تهران سخنراني مي‌كرد، افزود: امروز هم همين رويه ادامه دارد، يعني بعد از ناكامي در عرصه‌اي با نااميدي صحنه را ترك و گوشه عزلت را انتخاب مي‌كنيم.

وي ادامه داد: خيلي‌ها فكر مي‌كنند زود بايد به اهداف نهايي برسند كه البته اين تفكر به خاطر توسعه‌نيافتگي آنهاست، در حالي‌كه بايد با يك نگاه درازمدت، طولاني و مستمر به اهداف انديشيد.

آرمين، در ادامه با بيان اين‌كه هم‌اكنون نيز به اصلاحات درون‌حكومتي معتقد است، اظهار داشت: بايد بستري فراهم شود تا اين اصلاحات عملي شود، البته در جريان اصلاحات در ابتداي امر، سطح توقعات و انتظارات را بالا بردند كه به خاطر عملي‌نشدن، باعث دلسردي و نااميدي مردم شد.

وي خاطرنشان كرد: متأسفانه برخي از دوستان ما در جريان اصلاحات زير فشار اقتدارگرايان حرف آنها را مي‌زنند و مي‌گويند كه اصلاحات درون‌گرا فايده‌اي ندارد، يا مي‌گويند كه شيعه با مردم‌سالاري جمع نمي‌شود؛ اين دوستان غافل، در مقام مذاكره با جريان اقتدارگرا ما، را مورد بي‌لطفي قرار مي‌دهند.

آرمين در بخش ديگر با استناد به آيات قرآن اظهار داشت: منطق قرآن گفت‌وگو و جدال بدون حد و مرز است گفت‌وگويي كه مفهومي از تضاد و اختلاف در آن نهفته باشد، البته لازمه اين گفت‌وگو عقلانيت است كه اساس دين اسلام، عقلانيت است.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، وي در ادامه با نقد فضاي علمي فعلي كشور، ابراز عقيده كرد: با اين تفسير و بيان از دين متأسفانه امروز شاهد هستيم كه يك استاد دانشگاه به خاطر نقد به موضوعي كه اصلا نه از اصول است نه از فروع، به حكم ارتداد زنداني مي‌شود يا استاد و روشنفكر ديگري طي يك سخنراني با موضوع معتزله ، مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرد.

نماينده‌ي مردم تهران در دوره‌ي ششم مجلس ابراز داشت: قرآن آزادي انديشه و تعقل، و به تبع آن، آزادي بيان را مي‌پذيرد و البته، هيچ تفكيكي بين آزادي انديشه و آزادي بيان قائل نيست.

وي ادامه داد كه دين آزادي بيان را حداقل براي كشف حقيقت پذيرفته است در حالي‌كه به زعم او در جامعه‌ي ما از آزادي بيان و مردم‌سالاري ديني فقط اسمي بجا مانده و در چنين شرايطي براي دين منزلتي در انديشه‌ي جوانان و جامعه باقي نمي‌ماند.

آرمين گفت: اصل و اساس در دعوت انبياء، گفت‌وگو با نرمي بوده‌؛ اكراه و اجبار و حتي بحث قتال و آيات جهاد، در مراحل بعدي قرار مي‌گيرند، يعني آنجايي كه تمام راهها بسته شد و فضا به ضد گفت‌وگو تبديل شد، بايد جنگيد.

به گزارش ايسنا، وي در بخشي از سخنانش به كتب تورات و انجيل اشاره كرد و ابراز داشت: اين كتابها تحريف‌ ‌شده، چون از زبان سوم شخص گزارش مي‌شود و در دوره‌هاي بعد نگاشته شده‌اند، قطعا گرايشها ، سلايق، روحيات و نوع نگاه نويسندگان آنها در طرز نوشتن تأثير گذاشته، در حالي كه قرآن كريم، كتاب آسماني ما، از اين موضوع مبراست و وحي مستقيم و خالصي است كه از زبان مبارك پيامبر اكرم (ص) جاري شده است.

وي هدف از عرضه‌ي دين را تبليغ و دعوت صرف دانست و ابراز عقيده كرد: از آيات قرآني برمي‌آيد كه تنها رسالت پيامبر انذار و تبيشر بوده، البته درباره انذار، ترساندن به معناي خوف كه ما مي‌گوييم نيست، بلكه فقط هشدار دادن مطرح است.

وي اظهار داشت: نمي‌شود با زور و اجبار همه را متدين كرد، چرا كه هرجا پيامبر در امر دعوت ديني بي‌تابي مي‌كرده، خداوند خطاب به او مي‌گويد “ تو وكيل مردم نيستي تنها وظيفه‌ي تو رساندن وحي و هشدار دادن است“.

آرمين همچنين تصريح كرد: بعضي فكر مي‌كنند كه انسان يك موجود گمراه است و به سمت گناه گرايش دارد بنابراين بايد با اجبار و زور او را متدين كرد، در حالي كه اين امر در اصل با منطق قرآن كه انسان را موجودي مختار صاحب تعقل و آزاد مي‌داند، منافات دارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13755

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرمين: هم‌اكنون نيز به اصلاحات درون‌حكومتي معتقدم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016