شنبه 16 آبان 1383

بیانیه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا به مناسبت ۱۳ آبان

بی تردید پاسداشت روزهای افتخار آمیز در تاریخ هر ملتی کاری پسندیده است . در تاریخ معاصر ایران کم نبودند حوادث و انقلاب های پر افتخاری که دانشجویان و دانشگاهیان نقشی تعیین کننده در آن ایفاء می کردند که از جمله مهمترین آنها می توان به انقلاب مشروطه ، انقلاب اسلامی ، تسخیر سفارت آمریکا و دفاع مقدس اشاره نمود. در تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام عنصر آرمانخواهی و عدالتجویی دانشجویان پایه عمیقی داشته است. هرچند حمایت توده های مردم و رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی از آن حادثه پشتوانه مؤثری برای دانشجویان به حساب می آمد اما فکر اولیه اجرای این حرکت خودجوش از اذهان رهبران آنروز جنبش دانشجویی نشأت گرفت. در نتیجه این اقدام یک حرکت دانشجویی بود که طبق اظهارات رهبران دانشجویان صرفا برای ابراز انزجار نسبت به سیاستهای آمریکا و فقط برای مدت کوتاهی طراحی شده بود نه برای اشغال آنجا برای ۴۴۴ روز اما حمایتهای گسترده آحاد مردم و رهبر فقید انقلاب منجر به تدوام این عمل شد. امروز دانشجویان بر این اعتقادند که آن اقدام جزئی از افتخارات جنبش دانشجویی کشور می باشد و باید آنرا در ظرف زمانی خود بررسی نمود هرچند از سوی دیگر باید این حق را برای دانشجویان نسل امروز قائل بود که با دیدگاه امروزین خود و به دور از هرگونه تعصب و یکسویه نگری به نقد آن اقدام بپردازند و آزادانه آنرا رد یا قبول نمایند.
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا این روز را که همچنین یادآور تبعید حضرت امام و به شهادت رسیدن تعدادی از دانش آموزان بدست عمال رژیم پهلوی میباشد را گرامی می دارد .
بی تردید رهبری های داهیانه حضرت امام خمینی(ره) در آن مقطع میدان عمل برای رشد و بالندگی ذهن و شخصیت دانشجویان و جوانان را باز نمود و در همین راستا طرح شعار محوری استقلال، آزادی ، جمهوری اسلامی نشاندهنده دیدگاه مدرن و نوگرایانه آن پیر فرزانه بود. درست در راستای این اندیشه مترقی بود که دانشجویان هویت خویش را بازیافتند و پا به عرصه عمل گذاشتند.
ملت ایران نیز با پشتیبانی از حرکت خودجوش دانشجویان به جهانیان ثابت کردند که هر حرکتی که با پشتوانه مردمی همراه باشد می تواند منجر به پیروزی گردد و بالعکس اگر قوی ترین و مذهبی ترین حکومتها از حمایت مردم برخوردار نباشند کوچکترین ضربه ایشان را سرنگون و پر ابهت ترین دیکتاتورها را به شکست خواهد کشاند، این درس بزرگ تاریخ است.
امروز فرهنگ گفتگو و مذاکره ، فرهنگ غالب در جوامع بشری می باشد ، چه در درون حاکمیتها و چه در عرصه بین المللی. هر دولتی که از گفتگو و مذاکره با دیگران ترس و واهمه داشته باشد بی شک در زمینه ارائه منطق و استدلال دچار فقر شدید شده است؛ به تعبیر دیگر هرکس که مخالف گفتگو و مذاکره باشد با الفبای منطق و خرد بشری بیگانه است. در واقع ریشه مخالفت ایشان این است که خود را حق مطلق می دانند و غیر خود را باطل مطلق در نتیجه میدان دادن به باطل برای شرکت در گفتگو را بی فایده می دانند . متأسفانه امروز در ایران مخالفان گفتگو ومذاکره که دارای افکار متحجرانه و بدور از دوراندیشی و آکنده از احساسات هستند، در عرصه های داخلی و خارجی معتقد به حرکتهای خشن و تهاجمی می باشند و از گفتگو و مذاکره گریزانند. این افراد و گروههای سیاسی در عرصه داخلی سعی دارند بدون در نظر گرفتن منافع ملی با ایجاد جو آشوب و نا امنی موقعیت خود را سخت در حکومت حفظ و منتقدان خود را حذف و یا روانه زندان نمایند. ما بر این باوریم که این تفکرات هرگز پشتوانه مردمی نداشته ودر عرصه بین المللی نیز اجماع جهانی را بر علیه آنان ایجاد کرده که نهایتا موجب از بین رفتن منافع مادی و معنوی کشور خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جنبش دانشجویی ایران علیرغم همه فشارها، محدودیت ها وتضییقات امروز با نگاهی واقعگرایانه و نه احساسی و شعاری به مسائل و حوادث گذشته و حال می نگرد و سخت اعتقاد دارد باید از کلیشه های رایج دوری گزید و یک بار دیگر به عقب برگشت و تک تک وقایع این ربع قرن را بازخوانی نقادانه نمود. یقینا راه اصلاحات حقیقی از میان نقد منصفانه گذشته می گذرد که در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت چشم انداز امیدوارکننده ای در برابر ایران رخ نمایی کند.


اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14054

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بیانیه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا به مناسبت ۱۳ آبان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016