دوشنبه 18 آبان 1383

سرنوشت نامعلوم آرامگاه دکتر شریعتی در دمشق، ميراث فرهنگي

گروه اجتماعي، مصطفی قوانلو قاجار _ خیابانی در دمشق قرار است تعریض شود تا آرامگاه دکتر علی شریعتی در معرض آسیب جدی قرار گیرد.در این میان کسی که بیش از همه نگران است خانواده دکتر شریعتی به ویژه دختر این متفکر دینی است.
به گزارش «ميراث خبر»، اگر چه «سوسن شریعتی» به طور تلویحی موافقت خانواده دکتر شریعتی را با انتقال پیکر دکتر شریعتی به ایران اعلام می کند اما در عين حال متذکر می شود که این اقدام باید توسط نهادی مستقل و با در نظر گرفتن دغدغه های خانواده های دکتر شریعتی که تولیت این کارهستند انجام پذیرد. آن چه برای خانواده دکتر شریعتی مهم است این است که این اقدام چه زمانی چگونه و به چه صورتی انجام می گیرد. هنوز پس از 30 سال، مقام های سياسي درباره انتقال پیکر دكترعلي شريعتي به ايران، به اتفاق نظر نرسيده اند.
سوسن شریعتی می گوید: «سه سال پیش گفت و گوهایی برای حل این موضوع در سطوح بالای دولت انجام گرفت اما به نتيجه نرسيد و از آن زمان تا امروز هیچ مقام دولتی برای حل این موضوع با ما تماس نگرفته است.»
او درباره دلیل بي نتيجه ماندن رایزنی ها برای انتقال پیکر دکتر شریعتی به ایران می گوید: «سه سال پیش یکی نمایندگان سبزوار خبر داد که مجلس در حال پیگیری موضوع است. اما پس از مدتی معلوم شد که حل این موضوع منوط به اجازه کمیسیون امنیت ملی است. به همین علت در حال حاضرهیچ کسی حاضر نیست مسئولیت این موضوع را به طور مستقیم بپذیرد در نتیجه تلاش ها متوقف مانده است.»
در همین حال بعضی از نمایندگان فعلی مجلس انتقال پیکر دکتر شریعتی به ایران را اقدامی قابل ستایش ارزیابی می کنند. «محمد حسين فرهنگ» از اعضاي كميسيون حقوقي مجلس شوراي اسلامي می گوید: «اگر اجازه شرعي انتقال پيكر دكتر شريعتي به ايران صادر شود، اقدام فرهنگي قابل ستايشي انجام گرفته است.»
وي تاكيد می کند كه «انتقال پيكر دكتر شريعتي به ايران به طور حتم نياز به جواز شرعي دارد و مراجع ديني بايد در اين مورد نظر دهند اما بايد توجه داشت كه در صورت موافقت مراجع ديني در اين زمينه اقدام مهمي از نظر فرهنگي در كشور صورت گرفته است. مرحوم شريعتي در حوادث تاريخي انقلاب بسيار موثر بوده است.»
علی رغم این اظهار نظرها از سوی نمایندگان مجلس تاکنون اقدام موثری از سوی نمایندگان مجلس و محافل دولتی انجام نگرفته است.
«عفت شريعتي»، مخبر كميسيون فرهنگي مجلس معتقد است: «وزارت ارشاد باید موضع قاطع تری نسبت به تخریب مقبر دکتر شریعتی در سوریه اتخاد کند. هنوز اطلاعات كافي در اين زمينه در اختيار كميسيون فرهنگي قرار نگرفته، در مقابل چنين اقدامي مسئولان نهادهاي فرهنگي كشور از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد موضع گيري قاطع داشته باشند و در صورت طرح اين مساله در كميسيون فرهنگي نيز نتايج حاصله منعكس خواهد شد.»
در حال حاضر سطح رایزنی ها از مجلس و دولت به برخی از چهره ها و شخصیت های فرهنگی سبزوار رسیده بنابراین توقع نمی رود که گشایشی در حل این مساله پیدا شود. سوسن شریعتی چندان امیدی ندارد ومعتقد است این موضوع باید در افکار عمومی دنبال شود تا با توجه و حساسیت افکار عمومی این مساله دوباره در سطح مقام عالی و امنیتی کشور مطرح و پیگیری شود.اگر چه 30 سال پیش با توجه به شرايط سياسي حاكم بر ايران، خانواده مرحوم شريعتي ترجيح دادند پيكر وي در همين مكان باقي بماند اما اكنون شرايط تازه اي در اين زمينه ايجاد شده و به دنبال انتشار خبر طرح تعريض خيابان زينبيه، لزوم بازگرداندن پيكر اين متفكر مبارز ‌بارها از سوي علاقه مندان به شخصيت و انديشه شريعتي مورد تاكيد قرار گرفته است.
سوسن شریعتی می گوید: «نخستين بار این خبر را از سایت میراث خبر شنيدم بنابراین در آینده سفری به سوریه خواهم داشت تا در جریان کامل این موضوع قرار بگیرم. گر چه این اتفاق باید با توافق مسئولان دولتی ایران و مسئولان سازمان اوقاف سوریه انجام بگیرد. زيرا در زمانی که کار دفن دکتر شریعتی در سوریه به پایان رسید با توافق اداره اوقاف سوریه این امر صورت گرفت و اکنون نیز باید با توافق دو طرف ایرانی و سوری این کار انجام بگیرد.»
دكتر علي شريعتي يكي از روشنفكران تاريخ ايران است كه، تاثير فراواني بر انديشه جوانان ايراني، براي حضور آنان در مبارزات انقلاب 57 داشته است و حسينيه ارشاد واقع در خيابان شريعتي تهران كانوني است كه هنوز ياد و خاطره سخنراني هاي اين انديشمند بزرگ را در خود حفظ كرده است.
تعريض خيابان زينبيه، هر چند به دنبال ضرورت هاي توسعه شهر دمشق انجام مي شود، اما اين توسعه، تخريب بخشي از حافظه و ميراث روشنفكري ديني ايران را به دنبال خواهد داشت، كه در صورت اقدام به موقع و سريع دولت ايران مي توان از خدشه دار شدن مقبره روشنفكر تاريخ معاصر ايران جلوگيري به عمل آورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به دنبال تصويب طرح تعريض خيابان زينبيه در دمشق كه ماندگاري مقبره دكتر علي شريعتي را با تهديد جدي مواجه كرده است، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طي واكنش هاي متفاوت از اقدامات پيش بيني شده در تعريض اين خيابان انتقاد كرده و خواستار پيگيري جدي مسئولان شده بودند.
طرح تعريض اين خيابان در آخرين مذاكرات سيد محمد خاتمي و بشار اسد روساي جمهور ايران و سوريه و همچنين در سفر استاندار دمشق به مشهد مطرح شده بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14116

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سرنوشت نامعلوم آرامگاه دکتر شریعتی در دمشق، ميراث فرهنگي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016