پنجشنبه 12 آذر 1383

رييس قوه‌ي قضاييه : آنچه امروز به عنوان حقوق بشر از جانب كشورهاي غربي مطرح مي‌شود، مزورانه است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق

آيت الله هاشمي شاهرودي صبح روزپنجشنبه در جلسه‌ي شوراي روساي كل دادگستري‌هاي سراسر كشور با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي دستگاه قضايي در جهت دست‌يابي به توسعه‌ي قضايي، برنامه‌ريزي دقيق و تدوين طرح‌هاي مناسب براي عملي كردن اين ظرفيت‌ها و رسيدن به عدالت و امنيت اجتماعي را خواستار شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) رييس قوه‌ي قضاييه توجه به اصول و مباني قضايي اسلام و اجرايي كردن آن در قالب سياست‌ها، برنامه‌ها و قوانين مناسب را ضرورتي انكارناپذير خواند و تلفيق اين سياست‌ها با تكنيك‌هاي عملي و فن‌آوري‌هاي نوين را از جمله موارد موفقيت دستگاه قضايي برشمرد.

آيت الله هاشمي شاهرودي تاكيد كرد: اصول و مباني فقهي و ديني اسلام در بعد قضايي با هدف اجراي عدالت و ايجاد امنيت است و در سيره‌ي پيامبر (ص) و دوران حكومت حضرت علي (ع) به خوبي اين اصول عملي شده است.

رييس قوه قضاييه با اشاره به ضرورت گسترش فرهنگ مشاوره و وكالت قضايي افزود: با فراهم كردن شرايط استفاده از وكيل و مشاور قضايي در تمام پرونده‌ها، بايد راهكارهايي را كه افراد مي‌توانند با استفاده از آن حقانيت خود را اثبات كنند، تدوين كنيم.

وي همچنين خواستار بررسي شرايط قسامه و شهادت در دادگاه‌ها شد و گفت: بايد ادله‌ي اثبات در حقوق اسلام به خوبي تبيين و به كار گرفته شود.

آيت الله هاشمي شاهرودي با تاكيد بر توجه به حقوق شهروندي و تكريم مراجعان به دستگاه قضايي، برخي برخوردهاي نامناسب با مراجعان را غير قابل قبول دانست و گفت: اگر بعضي اوقات برخوردهاي نامناسبي با مردم و مراجعان به دستگاه قضايي صورت مي‌گيرد، بايد به دنبال علت آن بود.

رييس قوه‌ي قضاييه حفظ حقوق شهروندي و كرامت انساني مراجعين به دستگاه قضايي را امري ضروري دانست و خواستار تشكيل واحدهاي رسيدگي به شكايات مردمي در مجتمع‌هاي قضايي شد.

وي گفت: دستگاه قضايي بايد بيش از ديگران به حقوق شهروندي عمل كند.

رييس قوه‌ي قضاييه همچنين تاسي به شيوه و سيره‌ي قضاوت اميرالمومنين علي (ع) را عامل موفقيت قضات و دستگاه قضايي توصيف كرد و افزود: در نظام اسلامي آنقدر الگوهاي دقيق براي چگونگي برخورد با مجرمان و متهمان وجود دارد كه ديگر نيازي به الگوبرداري از نظام‌هاي قضايي كشورهاي غربي نيست.

آيت الله هاشمي شاهرودي تاكيد كرد: متاسفانه آنچه امروز به عنوان حقوق بشر از جانب كشورهاي غربي مطرح مي‌شود، مزورانه است و كشورهايي كه در طول چند قرن گذشته عامل استعمار و به يغما بردن ثروت‌هاي كشورهاي مشرق‌زمين بوده‌اند و تاريخ نيز به خوبي آن را منعكس كرده است؛ نمي‌توانند الگويي براي كشورهاي اسلامي و شرقي باشند و در اين زمينه‌ها مدعي شوند.

رييس قوه قضاييه خواستار توجه بيشتر به اطلاع رساني عملكرد دستگاه قضايي و انعكاس مناسب اخبار قضايي در رسانه‌ها و مطبوعات شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

***در ادامه‌ي اين جلسه، برخي از روساي كل دادگستري‌هاي سراسر كشور به بيان نظرات خود در زمينه‌ي محورهاي مختلف توسعه‌ي قضايي و عملكرد دستگاه قضايي پرداختند و گزارشي از مراحل تشكيل ستادهاي پيشگيري و حفاظت اجتماعي را ارايه دادند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15141

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس قوه‌ي قضاييه : آنچه امروز به عنوان حقوق بشر از جانب كشورهاي غربي مطرح مي‌شود، مزورانه است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016