پنجشنبه 12 آذر 1383

بیانیه شماری از فعالان سیاسی و فرهنگی کرد درباره "فراخوان ملِی برگزارِی رفراندوم"

اخیرآ بیانیه‌ای بنام "فراخوان ملِی برگزارِی رفراندم" از سوی شماری از اصلاح‌طلبان خارج از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران انتشار یافته‌ که‌ ضمن مطرح کردن نظرات و خواسته‌های خود،خواستار حمایت و پشتیبانی از بیانیه مذکور شده اند.

بیانیه‌ فوق‌الذکر گرچه‌ حاوی نکات و موارد مثبت و فابل پشتیبانی است ، ضمن اشاره‌ نکردن به‌ وجود ملل مختلف و حقوق آنها در ایران ، با گنجانیدن ‏ واژگان " حفظ تمامیت ارضی" و بدون اشاره‌ به‌ تهديدکنندگان آن ،‌ از کنار بزرگترین معضل کنونی و آینده‌ ایران ، یعنی مسئله‌ ملی و حقوق ملیت‌ها به آسانی گذشته است.که‌ جای تاءمل و نگرانی است.در این رابطه‌ شماری از فعالان سیاسی و فرهنگی کرد اطلاعیه‌ای خطاب به‌ دست‌اندر کاران این حرکت (کمیته‌ اقدام برای همه‌ پرسی) منتشر کرده‌اند که‌ در زیر متن آن‌را ملاحظه‌ می کنید .

خطاب به‌ " کمیته‌ اقدام برای همه‌ پرسی "

با احترام .

ما امضاء کنندگان این متن که‌ از کوشندگان سیاسی – فرهنگی کرد هستیم ، ضمن اینکه‌ اقدام بجا و درست شما را جهت "برگزاری یک همه پرسی با نظارت نهادهای بین المللی برای تشکیل مجلس موسسان به منظور تدوین پیش نویس یک قانون اساسی نوین ، مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های الحاقی آن ، با رای آزاد مردم " ارج می‌نهیم . اشاره‌ مستقیم شما به‌" حفظ تمامیت ارضی " و " ملت ایران" را نافی وجود کثیر الملل بودن ایران می‌دانیم. که‌ به‌تبع آن نه‌ تنها حقوق این ملل در نظر گرفته‌ نشده‌ است بلکه‌ بنوعی منکر وجود آنان نیز شده‌است.

بدون شک شما هم با ما هم‌عقیده‌ هستید که‌ این تعبیر (حفظ تمامیت ارضی ) از دوران ستم شاهی وارد ادبیات سیاسی ایران گردیده‌ و همیشه‌ سلاحی در دست استبداد برای سرکوب برابری طلبی و حقوق انسانی ملل غیر فارس بوده‌است .

در این کشور ملل غیر فارس در سرزمینهای مادری خود زندگی میکنند که به‌ یمن حاکمیت‌های مستبد دارای هیچ حق و حقوقی نیستند. همیشه‌ دادخواهی آنها با مهر "تجزیه‌ طلبی" و " بخطر انداختن وحدت ملی" با سرکوب مواجه بوده است . ولی به‌ شهادت تاریخ " انکار " و "سرکوب" نه‌تنها مشکل را حل نه‌کرده‌‌است بلکه‌ بیشتر موجب "گریز و افتراق" شده‌است.که‌ کردستان نمونه‌ بارز آنست. شما و ما نیک می‌دانیم که‌ حاکمیت ایدئولوژیک اسلامی (دیر یا زود ) رفتنی است .لذا راه‌ پیشگیری از هرگونه‌ جنگ داخلی و پاکسازی‌های ملی ، نه‌ در انکار که‌ در شناسائی حق تعیین سرنوشت و برابری همه‌ ملل ساکنین ایران می باشد . نکته‌ مهمی که‌ متاسفانه‌ از نگاه‌ شما دور مانده‌است. مضاف براینکه‌ به رسمیت شناختن حقوق بشر نیز الزاما" به معنای حقوق سیاسی برابر میان ملل داخل ایران نیست.

شما که‌ راه‌ مبارزه‌ مدنی و بدون خشونت را برگزیده‌اید و برآنید به‌ اتکاء آرای مردم خواسته‌های مطرح شده‌ در بیانیه‌تان را به‌ حقیقت تبدیل کنید ، بدون شک باید آرای بیش از 50% جمعیت ایران از ملل تحت ستم را نیز احتساب کنید. واین بدون در نظر گرفتن حقوق ملی و دموکراتیک آنها ( حق تعیین سرنوشت) میسر نخواهد گردید .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حفظ " تمامیت ارضی ایران" ،بدون به‌رسمیت شناختن حق ملل در سرنوشت خویش تنها از راه‌ استبداد و سرکوب میسر خواهد شد. راهی که‌ بدون شک شما با آن سرآشتی نخواهید داشت .

با عنایت به‌ توضیحات فوق ، امید است که‌ ما نیر بتوانیم در جرگه‌ موءیدین و امضا کنندگان اقدام مثبت شما قرار بگیریم.
----------------------

امضاء:

انستیتو فرهنگی کرد ، سوئد
دکتر گلمراد مرادی، نویسنده و محقق و عضو کانون نویسندگان ایران در تبعید (آلمان)
دکتر حسین خلیقی فعال سیاسی ، محقق و نویسنده‌ ( سوئد)
ابراهیم کوشا دانشجو (تهران)
سیامند زندی کوشنده‌ سیاسی ، فرهنگی ( فرانسه‌)
آکام احمدی کوشنده‌ سیاسی - فرهنگی ( کانادا)
شریف بهروز کوشنده‌ سیاسی - فرهنگی ( کانادا)
دکتر تریفه‌ کردستانی کوشنده‌ اجتماعی (سنندج)
فریبا صالح‌زاده‌ دانشجو ( کرمانشاه‌)
سعید کاوه‌ ( کوێستانی) کوشنده‌ سیاسی . نویسنده‌ ( سوئد)
کرمانج کوشنده‌ سیاسی -فرهنگی ( فنلاند)
ابراهیم فرشی کوشنده‌ سیاسی ، کارگردان(تاتر) ونمایشنامه‌ نویس(آلمان)
نادر فتحی کوشنده‌ سیاسی - فرهنگی (آلمان)
کمال عزتی کوشنده‌ سیاسی -فرهنگی ( نروژ )
رحیم پروا ( ئاویه‌ر) کوشنده‌ سیاسی (آلمان)
فایق کۆماسی کوشنده‌ سیاسی (سوئد)
عبدلواحد خندرش کوشنده‌ سیاسی ، نویسنده‌ و مترجم ( نیوزلاند)
خلیل غزلی کوشنده‌ سیاسی - فرهنگی ( هلند)
کردستان سایت (www.kurdistansite.com ) مرکز اخبار و گزارش و نظرات سیاسی
سایت ڕۆژهه‌ڵات (www.rojhalat.de ) سیاسی- فرهنگی
سایت ده‌نگی کورد ( www.dengekurd.com ) پایگاه‌ سیاسی - خبری
سایت کاک هیوا ( www.kak-hiwa.tk ) سایت (کردی-فارسی) سیاسی - خبری
سایت کردستان نیوزلند (www.kurdistanz.com ) سایت سیاسی خبری
سایت هه‌ڵوێست )www.helwist.com ( سایت چپ مستقل کرد


آدر‌س تماس و پشتیبانی hawdengi@yahoo.ca) )

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15146

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بیانیه شماری از فعالان سیاسی و فرهنگی کرد درباره "فراخوان ملِی برگزارِی رفراندوم"' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016