دوشنبه 16 آذر 1383

شمس‌الواعظين با اشاره به تعويق تجمع: تعليق كاملا داوطلبانه بود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
نشست مطبوعاتي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران، براي تشريح علل تعليق تجمع روزنامه‌نگاران در كاخ دادگستري تهران با حضور ماشاء‌الله شمس‌الواعظين، عيسي سحرخيز و مسعود هوشمند رضوي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ماشاءالله شمس‌الواعظين، نايب‌رييس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران با بيان اينكه تعليق حضور روزنامه‌نگاران در كاخ دادگستري كاملا داوطلبانه و بي‌هيچ اجباري از سوي نهادهاي مختلف بوده است، خاطرنشان كرد: هيات مديره انجمن صنفي با بررسي تعامل دستگاه قضايي و دادستاني تهران با روزنامه‌نگاران، متوجه سلوك مثبتي از سوي آنها شد، از اين رو براي اثبات حسن نيت خود - براي چندمين بار - اقدام به تعليق حضور در كاخ دادگستري كرد.
وي با بيان اينكه اطلاعيه دادستاني نيز با حدود سه ساعت تاخير صادر شده است، اظهار عقيده كرد كه به نظر مي‌رسد آنها با توجه به تصميم تعليق انجمن، اين اطلاعيه را صادر كردند.
وي با با بيان اينكه اين اطلاعيه به لحاظ حقوقي اشكالات بسياري داشت، گفت: در آن از يكي از متهمان سايت‌هاي اينترنتي به نام جاسوس و مجرم ياد شده بود، در حاليكه هيچ دادگاهي براي وي برگزار نشده تا جرمش ثابت شود.
نايب رييس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران، با تاكيد بر اينكه انجمن متبوعش تا زمان صدور راي دادگاه از اعضاي خود دفاع كرده و مي‌كند و تاكنون هيچ كار خلاف قانوني از سوي انجمن در دفاع از اعضايش صورت نگرفته است، ادامه داد: تميمي يك متهم است و دفاع از حقوق او به لحاظ اخلاقي بر عهده‌ي انجمن.
شمس‌الواعظين با اشاره به اينكه مطبوعات در شرايط بسيار ويژه‌اي به سر مي‌برند، مدعي وجود سانسور رسمي شد، چرا كه به عقيده‌ي وي حتي اطلاعيه‌هاي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران هم در مطبوعات منتشر نمي‌شود؛ هم‌چنانكه اعلام برنامه تجمع در كاخ دادگستري تنها در دو روزنامه منتشر ولي خبر عدم برگزاري آن در تمامي مطبوعات منعكس شد.
وي با بيان اين‌كه با مديران مسوول مطبوعات تماس گرفته مي‌شود، به تهديد آنها مي‌پردازند و آنها را مجبور به انتشار و يا عدم انتشار برخي اخبار مي‌كنند، اظهار اميدواري كرد كه اين وضعيت پايان پذيرد.
نايب‌رييس انجمن صنفي مطبوعات، با بيان اينكه ما وضعيت مطبوعات و روزنامه‌نگاران بازداشتي را درك مي‌كنيم، با بيان اينكه گزارشهاي رسيده حاكي از وضعيت خوبي نيست، گفت: حال آنكه دستگاه قضايي رسما اين موارد را تكذيب مي‌كند. اين عارضه به منزله آن است كه رييس و مسوولان طراز اول دستگاه نسبت به عملكرد گروه‌هاي ذيل خود بي‌اطلاع‌اند.
شمس‌الواعظين از دستگاه قضايي خواست تا كميته‌اي تشكيل دهد و از مواردي كه وي نام ‌مي‌برد، اطلاع يابد.

عيسي سحرخيز، عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات نيز در اين نشست، گفت: نكته اصلي كه پيش از اين نيز از سوي انجمن دفاع مطرح شده بود، ضرورت تشكيل يك كميته حقيقت‌ياب است كه در زمان قتل زهرا كاظمي نيز آن را مطرح كرديم. پس از گذشت يكسال مشخص مي‌شود كه اگر يك نهاد غير دولتي و غير حكومتي و متشكل از نمايندگان روزنامه‌نگاران و مديران مطبوعات تشكيل مي‌شد، امروز در جايگاهي قرار نمي‌گرفتيم كه حيثيت بين‌المللي كشورمان در اين موضوع لكه‌دار شود.

وي با اشاره به حوادثي كه معتقد بود در شرف وقوع است، ابراز عقيده كرد: اگر اين كميته حقيقت‌ياب فعاليتش را آغاز نكند بيم آن مي‌رود كه با جابه‌جايي عناصري در قوه‌ي مجريه، پس از انتخابات رياست‌جمهوري بار ديگر باند سعيد امامي حركت خود را بازيابي كند.
وي در ادامه با ادعاي اين كه بازداشت شدگان اخير گفته‌اند كه از آنها خواسته شده عليه خودشان سخني بگويند و مدرك كتبي آن هم موجود است و حتي نسخه‌اي از آن به رياست جمهوري هم ارسال شده، گفت: البته از آنجا كه خاتمي نتوانست جلوي نقض حقوق بشر را بگيرد قادر نخواهد بود كه در مورد مداركي كه در اختيارش قرار مي‌گيرد، سخن بگويد.
عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، بر لزوم تشكيل يك كميته حقيقت‌ياب با تضمين از سوي بالاترين سطوح حكومتي تاكيد كرد، به گونه‌اي كه به آزاد شدگان تضمين داده شود كه به صراحت و با امنيت، از وضعيت خود در زندان بگويند و تضمين داده شود كه بار ديگر دستگير و تهديد نشوند.
وي ادامه داد: نمايندگان انجمن صنفي، انجمن دفاعي از آزادي مطبوعات، انجمن روزنامه‌نگاران زن، كميته‌ي حقوق بشر اسلامي و NGO ها بايد در كميته حقيقت‌ياب حضور يابند و وضعيت اخير را بررسي كنند و گرنه هيات بازرسي حقوق بشر كه در آينده به ايران خواهد آمد، چنين كاري را خواهد كرد و با بازداشت شدگان در اتاق‌هاي دربسته گفت‌وگو مي‌كند و چه بسا نمايندگان اتحاديه اروپا نيز چنين كنند.
سحرخيز به نقض مواد 4 و 5 قانون مطبوعات اشاره كرد و با ابراز اين عقيده كه مطبوعات براي نوشتن يك مطلب تحت فشار قرار مي‌گيرند و سانسور و خودسانسوري وسيعي بر آنها حاكم است، گفت: حال آنكه بر اساس قانون، كسي كه اعمال فشار و سانسور مي‌كند، مستحق مجازات است.
به گفته‌ي وي، در صورت تداوم چنين فشارهايي روزنامه‌ها ترجيح مي‌دهند به شكل داوطلبانه تعطيل شوند يا اينكه تحت چنين فشارهايي به فعاليت خود ادامه دهند.

مسعود هوشمند رضوي، دبير انجمن صنفي روزنامه‌نگاران نيز متذكر شد كه مواضع پيش و پس از آزادي اين بازداشت شدگان گوياي صحت و سقم اعترافات گفته‌شده است.
هوشمند با اشاره به آنچه كه عمليات رواني مطبوعات جناح راست عليه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران و تعليق حضور روزنامه‌نگاران در كاخ دادگستري مي‌خواند، افزود: آنها بر اين باورند كه انجمن پس از بيانيه دادگستري و از روي ترس تصميم به تعليق گرفته است. چنانچه چنين استدلالي درست باشد بايد اين را پذيرفت كه بيانيه‌ي انجمن و يا حتي نامه‌ي اتحاديه اروپا مسبب آزادي برخي زندانيان اخير شده است، حال آنكه اين نكته كه دستگاه قضايي با رعب كار خود را به پيش مي‌برد، براي اين دستگاه وجهه‌ي خوبي به بار نخواهد آورد.
دبير انجمن صنفي روزنامه‌نگاران، با يادآوري اينكه حضور روزنامه‌نگاران در كاخ دادگستري به تعليق افتاده اما لغو نشده است، ادامه داد كه در زمان مقتضي و بر اساس تصميم هيات مديره، اين حضور بي‌توجه به آنچه ارعاب و تهديد، مي‌ناميد، برگزار خواهد شد، همچنين انجمن در چارچوب منافع صنفي روزنامه‌نگاران عمل خواهد كرد و به عنوان يك نهاد صنفي غير دولتي و غير حكومتي هيچ تحميلي را نخواهد پذيرفت.

شمس‌الواعظين نيز در پاسخ به خبرنگاران حاضر گفت: حاضرم با شما شرط ببندم كه اگر مراسم ديروز برگزار مي‌شد و آزادي آن 4 روزنامه‌نگار با اطلاعيه انجمن و ديگر نهادها بي‌ربط بود، اطلاعيه مي‌دادند كه با وجود حسن نيتي كه نشان داديم انجمن صنفي بر تجمع خود و اعمال نامشروع پافشاري كرد.
نايب رييس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران، با تاكيد بر اينكه استناد به اقارير تحت فشار از سوي هيچ دستگاه حقوقي‌اي در دنيا به رسميت شناخته نشده و نمي‌شود، خاطرنشان كرد: بازداشت شدگان اخير گزارشهايي از وضعيت بازجويي خود داده‌اند و دادستاني بايد به اين موارد پاسخ بگويد.
نايب رييس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران در ادامه با اشاره به اظهارات رييس كل دادگستري استان تهران، افزود: عليزاده از يك سو اعلام مي‌كند كه به مسائل شخصي افراد در بازجويي‌ها وارد نمي‌شوند و از سوي ديگر اقدامات اينچنيني صورت مي‌گيرد. پس يا ايشان مطلع نيست و يا اينكه وقايع را وارونه جلوه مي‌دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سحرخيز هم با اشاره به اينكه بازداشت‌شدگان اخير - كه اعتراف كرده‌اند - پس از آزادي به انجمن صنفي و انجمن دفاع از آزادي مطبوعات رجوع كرده‌اند، گفت: به گفته‌ي آنها مواضع اين انجمن‌ها در نوع رفتار بازجوها و مامورين دستگاه قضايي، اثر داشته است. افرادي كه پس از اعلام تجمع روزنامه‌نگاران آزاد شده‌اند اذعان داشته‌اند كه اين اعلاميه‌ي انجمن، در آزادي آنها موثر بوده است و دستگاه قضايي تصميم به آزادي زود هنگام آنها نداشته است.
به گفته‌ي وي اگر به آنها تضمين داده شود كه اين افراد مجددا بازداشت نخواهد شد، آنها حاضرند در مقابل كميته حقيقت‌ياب اين مطالب را بازگو كنند.
عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، تصريح كرد: كساني كه از نوشتن يك جوان مي‌ترسند، دچار بالاترين رعب و وحشت هستند و براي مخفي كردن اين ترس، دست به شلوغ‌بازي و ايجاد رعب در ديگران مي‌زنند. آنها از اقدامات انجمن صنفي روزنامه‌نگاران و انجمن دفاع از آزادي مطبوعات مي‌ترسند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاران با بيان اينكه جرم‌هايي كه دستگاه قضايي ادعاي آن را دارد در هيچ محكمه‌اي ثابت نشده است متذكر شد كه حتي انتساب چنين جرم‌هايي به مردم هم جرم است.

شمس‌الواعظين نيز در ادامه گفت: كسي كه نسبت به رفتار خودش شك دارد از تشكيل كميته حقيقت‌ياب پرهيز مي‌كند. ما حاضريم گفته‌هايمان را ثابت كنيم. دستگاه قضايي هم براي اثبات عملكرد انساني‌اش به اين مساله تن دهد تا حقايق روشن شود. 50 درصد تشكيل چنين كميته‌اي در اختيار ما و مابقي در اختيار دستگاه قضايي است.

سحرخيز هم ادامه داد: ما بر اساس اطلاعاتمان مي‌توانيم كميته حقيقت‌ياب را تشكيل دهيم البته با شروع كارش، بازي دومينويي آغاز مي‌شود كه آخرين مهره‌هايش برمي‌گردد به زماني كه سينماگران و سيامك پورزند را بازداشت كردند.
اين عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در پاسخ به اينكه تفاوت عملكرد كميته حقيقت‌ياب با كميته‌ي ويژه‌ي رييس‌جمهور در بررسي قتل زهرا كاظمي چه خواهد بود و يافته‌هاي اين كميته تا چه ميزان مورد استناد واقع خواهد شد، گفت: رييس جمهور ملاحظاتي دارد و به گونه‌اي عمل مي‌كند كه مبادا لكه‌اي به چهره‌ي نظام گذاشته شود ولي ما با اثرگذاري بر افكار عمومي و شكل‌دهي آن، فضاي عمومي جامعه را براي مجازات خاطيان آماده مي‌كنيم.

شمس‌الواعظين نيز در بخش ديگري از اين كنفرانس خبري، گفت: انجمن صنفي مطابق اساسنامه براي دفاع از حقوق صنفي اعضايش چنانچه به مرزي برسد كه ناقض حقوق باشد، تجمع در كاخ دادگستري را برگزار مي‌كند. اين برنامه از دستور كار انجمن خارج نشده و صرفا به تعليق درآمده است.
نايب رييس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران، با بيان اينكه انجمن متبوعش به علت بروز وقايع اخير از پرداختن به مسائل بين‌المللي و داخلي غافل مانده است، به كشتار و قتل نمايندگان مطبوعات و رسانه‌ها در كانون‌هاي بحران و جنگ در عراق، فلسطين اشاره كرد و گفت: انجمن صنفي روزنامه‌نگاران از سازمان ملل و نيروهاي فعال در كانون‌هاي بحران مي‌خواهد تا امنيت كاري روزنامه‌نگاران در آنجا را تامين كند.
وي هم‌چنين نسبت به دستگيري خبرنگار الجزيره ابراز نگراني و نسبت به آزادي هر چه زودتر وي اظهار اميدواري كرد.

در پايان اين نشست مطبوعاتي، عيسي سحرخيز عنوان كرد كه هيچ‌كس، بازداشت شدگان اخير را به علت اعترافاتي كه كرده‌اند، سرزنش و طرد نخواهد كرد، چرا كه موقعيت آنها قابل درك است.
شمس‌الواعظين نيز با بيان اينكه بازداشت شدگان اخير مدت زيادي را در زندان انفرادي به سر برده‌اند - از جمله حنيف مزروعي كه به گفته‌ي خودش در اين كنفرانس مطبوعاتي 59 روز در زندان انفرادي بوده است - از دستگاه قضايي خواست تا هم‌چون مطبوعات كه عملكردي شفاف دارند، براي پاسخگويي و واكنش به آنچه كه در مورد عملكرد اين دستگاه از سوي روزنامه‌نگاران نقل مي‌شود اعلام آمادگي كند و دادگاهي صالح براي بررسي پرونده‌هاي روزنامه‌نگاران برگزار كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15251

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شمس‌الواعظين با اشاره به تعويق تجمع: تعليق كاملا داوطلبانه بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016