چهارشنبه 2 دی 1383

تكاپوى محافظه كاران، اكبر منتجبى

به رغم توجه اصلاح طلبان به هاشمى و بعضاً سكوت معنادار برخى ديگر از گروه هاى موثر اصلاح طلب درباره هاشمى و حركت چراغ خاموش آنان به سوى رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، محافظه كاران هيچ ابايى ندارند كه مخالفت هاى صريح خود را از هاشمى اعلام دارند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اعلام حضور احتمالى اكبر هاشمى رفسنجانى در عرصه انتخابات رياست جمهورى اصول گرايان را به تكاپو انداخت. برخى از محافظه كاران پيشتر صريحاً به انتقاد از هاشمى پرداخته و ضمن نقد سياست هاى اقتصادى او، تلاش كرده بودند وى را از شركت در عرصه انتخابات بازدارند.
با اين حال به رغم اخبار ضد و نقيضى كه از حضور او در عرصه انتخابات رياست جمهورى به گوش مى رسد، غالب تحليلگران در دو جبهه محافظه كار و اصلاح طلب از حضور جدى هاشمى در اين انتخابات سخن به ميان مى آورند. در اين خصوص حتى برخى از نيروهاى اصلاح طلب نيز از لزوم بازگشت هاشمى به عرصه مديريت اجرايى كشور سخن به ميان آورده اند.
اما به رغم توجه اصلاح طلبان به هاشمى و بعضاً سكوت معنادار برخى ديگر از گروه هاى موثر اصلاح طلب همچون سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى و جبهه مشاركت درباره هاشمى و حركت چراغ خاموش آنان به سوى رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، محافظه كاران هيچ ابايى ندارند كه مخالفت هاى صريح خود را از هاشمى اعلام دارند.
اكبر ناطق نورى، رضا باهنر و غلامرضا مصباحى مقدم از جمله افراد موثرى هستند كه صريحاً از عدم حمايت از هاشمى سخن مى گويند. به رغم اختلافاتى كه در جبهه محافظه كار، بر سر كانديداهاى آنان وجود دارد و برخى چون احمدى نژاد را بر ديگر كانديداها ترجيح مى دهند و عده ديگران را مورد توجه بدنه جناح محافظه كار قرار مى دهند همچنان برخى احزاب محافظه كار از گفت وگو با هاشمى، دعوت از او و ترغيب وى به شركت در انتخابات سخن مى گويند. با اين حال به لحاظ آنكه ليدر شوراى هماهنگى نيروهاى انقلاب موضع صريحى در مخالف با حضور هاشمى در صحنه اتخاذ كرده است جريان محافظه كار چاره اى جز خط كشيدن بر اسم اكبر هاشمى رفسنجانى ندارد.
در عين حال از آنجايى كه اردوگاه محافظه كاران، چنانكه اعلام مى شود، يك دست نيست و اختلاف نظر وجود دارد، اخبار حضور احتمالى او، واكنش هاى متفاوتى را در بين آنان برانگيخت.
«اگر به هر دليل هاشمى رفسنجانى وارد عرصه انتخابات رياست جمهورى شود، جريان هاى اصولگرا بايد در روش خود بازنگرى كنند» اين اظهارات غلامرضا مصباحى مقدم عضو شوراى مركزى جامعه روحانيت كه از جمله نمايندگان آبادگر مجلس هفتم نيز محسوب مى شود، بود. او در ادامه اظهارات خود تاكيد مى كند «حضور يك دفعه هاشمى بسيارى از پيش بينى ها را به هم خواهد زد.»
البته اين سخن، پيشينه اى نيز دارد. مدتى پيش حميدرضا ترقى از اعضاى حزب موتلفه و امير محبيان از تئورى پردازان محافظه كاران به اين موضوع پرداخته بودند. آنها در گفته هاى خود به يك مسئله توجه داشتند و آن حضور يك دفعه هاشمى رفسنجانى و به هم خوردن برنامه ها است. شايد به همين علت است كه مصباحى مقدم اظهارات روز گذشته جبار زاده عضو شوراى مركزى كارگزاران را كه گفته بود «هاشمى مى آيد نه در دقيقه نود بلكه در ۱۰ دقيقه مانده به پايان بازى» مورد توجه قرار مى دهد و اين اظهارات را رد مى كند و مى گويد: آنها نظر شخصى خود را مى گويند.
با اين حال او پنهان نمى كند كه گفت وگو با هاشمى از شش ماه پيش از سوى جامعه روحانيت آغاز شده است اما اين گفت وگوها به دليل عدم رغبت هاشمى و اعلام عدم حضور او در انتخابات، وضعيت راكدى پيدا كرد. او مى گويد: «امروز اگر ايشان تمايل خود را اعلام كند، جامعه روحانيت گفت وگو را از سر مى گيرد.»
اين تنها مصباحى مقدم نيست كه نسبت به اخبار حضور هاشمى واكنش نشان مى دهد. محمدرضا باهنر كه از او به عنوان رئيس سياسى مجلس هفتم ياد مى شود نيز مى گويد: «عده اى به غلط تلقى شان اين است كه شوراى هماهنگى نيروهاى انقلاب در مخالفت با هاشمى رفسنجانى از وى اعلام حمايت نكرده اند، در حالى كه هاشمى در سخنرانى ها و ديدارهاى خود هيچ گونه اعلام آمادگى براى كانديداتورى در انتخابات رياست جمهورى نكرده بودند.» باهنر دبيركل جامعه اسلامى مهندسين، ديدارهايى را كه با هاشمى داشته بازگو و حتى تاكيد مى كند كه هاشمى رفسنجانى نه تنها به آنها گفته است نمى آيد بلكه كانديداى مورد نظر خود را نيز به آنها معرفى كرده است. در اين باره خبرگزارى فارس نيز خبرى را منتشر كرد كه هاشمى در ديدارى كه با برخى از سياسيون داشته است، از اكبر ولايتى حمايت كرده است. هرچند بلافاصله اين خبر تكذيب شد.
به هر حال وقايع انتخابات رياست جمهورى به گونه اى در حال رقم خوردن است. اين در حالى است كه محافظه كاران به يك باور سياسى رسيده اند. يكى از روزنامه هاى موثر آنان چندى پيش نظرسنجى اى را منتشر كرد كه حكايت داشت احتمال موفقيت هاشمى رفسنجانى در صورت شركت در انتخابات رياست جمهورى بيش از سايرين است. محمدباقر نوبخت دبيركل حزب اعتدال و توسعه كه از جمله احزاب شوراى هماهنگى نيروهاى انقلاب است نيز به اين نكته اشاره مى كند كه ۸۵ درصد مردم در نظرسنجى ها اعلام كرده به فرد ناشناخته راى نخواهند داد. به اين ترتيب اگرچه راستگرايان جوان در تلاش هستند پرونده انتخابات را زودتر از موعد مقرر ببندند و تبليغات كانديداى مورد نظر خود را آغاز كنند، اما سيب چرخان سياست، هنوز در حال چرخش است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15879

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تكاپوى محافظه كاران، اكبر منتجبى' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016