پنجشنبه 3 دی 1383

واكنش شديد مجاهدين انقلاب درخصوص طرح تعليق قانون نحوه تشكيل هيأت‌‏هاي منصفه دادگاه‌‏هاي مطبوعاتي و سياسي، ايلنا


تهران- خبرگزاري كار ايران

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي درخصوص طرح تعليق قانون نحوه تشكيل هيات‌‏هاي منصفه دادگاه‌‏هاي مطبوعاتي و سياسي بيانيه‌‏اي صادر كرد .
به گزارش "ايلنا" در اين بيانيه آمده است : مجلس هفتم در هفته گذشته فوريت طرح تعليق قانون نحوه تشكيل هيات‌‏هاي منصفه دادگاه‌‏هاي مطبوعاتي و سياسي را تصويب كرد . مطابق اصل 168 قانون اساسي , رسيدگي به جرائم سياسي و مطبوعاتي با حضور هيأت منصفه در محاكم دادگستري صورت مي‌‏گيرد . علي‌‏رغم گذشت 25 سال از عمر قانون اساسي هيچ‌ قانوني براي تعيين هيأت‌‏هاي منصفه دادگاه‌‏هاي سياسي تصويب نشد و تنها در قانون مطبوعات مصوب سال 1364 نحوه تشكيل هيأت منصفه مطبوعات مشخص شد . با توجه به معطل ماندن اين اصل قانون اساسي در بخش هيأت منصفه جرائم سياسي و نيز با توجه به اينكه نحوه تشكيل هيأت منصفه مطبوعاتي در قانون مطبوعات مصون از اعمال سليقه‌‏هاي خاص نبود ، نمايندگان مجلس ششم اقدام به تدوين طرحي درباره نحوه تشكيل هيات‌‏هاي منصفه دادگاه‌‏هاي مطبوعاتي و سياسي كردند.
اين بيانيه مي‌‏افزايد : طرح مذكور پس از شش بار رفت و برگشت ميان مجلس و شوراي نگهبان نهايتاً به تصويب رسيد , به موجب اين قانون اعضاي هيأت‌‏هاي منصفه مطبوعاتي و سياسي از ميان نمايندگان اصناف و اقشار مختلف اجتماعي و به حكم قرعه تعيين مي‌‏شوند و امكان هرگونه اعمال نفوذ و سليقه‌‏اي در شكل‌‏گيري اين هيأت‌‏ها منتفي است . علي‌‏رغم گذشت حدود يكسال از تصويب اين قانون , قوه قضائيه از اجراي آن خودداري كرده است و به اين ترتيب قوه‌‏اي كه خود بايد از اجراي قانون حمايت و متخلفان از قانون را مجازات كند ، از تمكين در برابر آن سر باز زده است.
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ادامه بيانيه خود تصريح كرده است : با توجه به مستندات موجود جز اين نمي‌‏توان فرض كرد كه ظاهراً انگيزه اصلي , ممانعت از شكل‌‏گيري و حضور هيأت منصفه واقعي و نماينده افكار عمومي در دادگاه‌‏هاي مطبوعاتي و سياسي بوده است . همگان به خاطر دارند مجلس ششم در آغاز كار خود طرح اصلاح قانون مطبوعات را در دستور كار خود قرار داد ، در آن زمان مجلس آماج حملات شديد قرار گرفت . گفته شد از اصلاح مجدد اين قانوني ، يك اقدام سياسي است . اين در حالي بود كه طي همان شش ماه با استناد به قانون مطبوعات و يا با استفاده از ابهام‌‏ها و خلاءهاي موجود در آن ، تعداد زيادي از مطبوعات توقيف و تعدادي از نويسندگان و روزنامه‌‏نگاران محاكمه و زنداني شدند , لذا ضعف‌‏ها و اشكالات آن كاملاً روشن بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه اين بيانيه ضمن واكنش شديد به طرح تعليق قانون نحوه تشكيل هيات‌‏هاي منصفه دادگاه‌‏هاي مطبوعاتي و سياسي توسط نمايندگان مجلس هفتم ، تأكيد شده است : همان مدعيان و طرفداران كه عملكرد مجلس ششم را در اصلاح قانون مطبوعات سياسي مي‌‏دانستند ، امروز دست به تعليق (و نه اصلاح) قانوني مي‌‏زنند كه هنوز به اجرا در نيامده است.
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران ضمن هشدار نسبت به تحديد حقوق و آزادي‌‏هاي سياسي اجتماعي و ناديده انگاشتن اصول قانون اساسي از كليه احزاب و گروه‌‏هاي سياسي و نهادهاي مدني به ويژه مطبوعات مي‌‏خواهد با اعتراض و محكوم كردن مصوبه اخير مجلس ، براي جلوگيري از تصويب نهايي آن تلاش كنند .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15900

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واكنش شديد مجاهدين انقلاب درخصوص طرح تعليق قانون نحوه تشكيل هيأت‌‏هاي منصفه دادگاه‌‏هاي مطبوعاتي و سياسي، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016