پنجشنبه 3 دی 1383

هاشمي شاهرودي: پررنگ كردن نقش روحانيت از اهداف تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي بوده است، ايسنا

نقش روحانيت نبايد به مسجد و محراب محدود شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق

رييس قوه قضاييه با بيان اين كه نقش روحانيت نبايد به مسجد و محراب محدود شود بر لزوم استفاده اين قشر از وسايل به روز در ترويج فرهنگ اسلامي تاكيد كرد.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله سيد محمود هاشمي شاهرودي در ادامه سفر دو روزه خود به استان يزد ظهر امروز در مجمع علماي اين استان به سابقه علمي اين استان اشاره كرد و اظهار داشت: تاريخ تشيع تاريخ سختي بوده است و همواره از سوي حاكمان جور اين مكتب مقابله مي‌كردند.
وي با بيان اين كه علماي شيعه در هر فرصتي براي تبليغ و ارايه آيين اسلام استفاده مي‌كردند خاطرنشان كرد: امروز نهال اصيل حركت انبياء و اولياء به بار نشسته است. تمام تلاش‌ها و رنج‌هايي كه در طول تاريخ تشيع كشيده شده بود جمع شد و انقلاب اسلامي شكل گرفت.
رييس قوه قضاييه افزود: امروز نه تمام جهان اسلام بلكه تمام دنيا بيان مي‌كنند كه علما و فقهاي اين مذهب توانستند به بزرگترين آرزوي انبيا شكل بخشيده و نظامي اسلامي و بر مبناي اسلام ناب در مدرن‌ترين و زنده‌ترين قالب‌هاي حكومتي ايجاد كنند.
وي گفت: امروز مذهب شيعه و فقهاي شيعه و امام راحل توانستند حكومت اسلامي را احيا كنند اين آرزوي ديرينه تمام انبيا و امامان بوده است.
هاشمي شاهرودي خاطرنشان كرد: قشر روحانيون و علما و مراجع و فقها امروز بايد قدر انقلاب و حكومت اسلامي را دانسته و رسالت عظيم خود را فراموش نكنند.
وي افزود: نبايد اين احساس ايجاد شود كه حكومت چيزي ديگر و رسالت علما و روحانيون چيز ديگري است. علما رسالت حراست و حفاظت از اين دستاورد عظم و جلوگيري از عدم تحريف در اسلام را برعهده دارند.
رييس قوه قضاييه وظيفه تمام روحانيون را بسيار سنگين عنوان كرد و گفت: امروز كيفيت انجام رسالت بزرگي كه برعهده ماست با برپايي نظام اسلامي متفاوت است.
وي ادامه داد: بايد مبنا و روش حكومت داري در شرايط امروز و نقش اهميت حكومت را در نظر گيريم و شيوه‌هايي كه امروز در دنيا و جهان براي احيا و برپايي حاكميت استفاده مي‌شود را ياد گرفته و از آن بهره ببرند. روحانيون بايد ادبيات روز را ياد گيرند؛ زيرا براي حفظ يك نظام اسلامي مدرن مورد نياز است.
هاشمي شاهرودي خاطرنشان كرد: بايد از فرصت‌هاي كه پس از برپايي نظام و حكومت اسلامي ايجاد مي‌شود استفاده كرد. امروز نبايد نقش روحانيت به مسجد و محراب و حسينيه و منبر محدود شود. بلكه وسايل ارتباط جمعي و NGOها و تشكل‌هايي كه شكل مي‌گيرند قالب‌هاي جديد براي تاثيرگذاري بر مردم هستند؛ پس بايد از آنها نيز استفاده شود.
رييس قوه قضاييه به علاوه بر لزوم استفاده از مردم براي زنده نگهداشتن فرامين اسلامي تاكيد كرد.
هاشمي شاهرودي افزود: شايد مقررات اجرايي فعاليت روحانيت را محدود كرده باشد، اما مي‌گويم اين مقررات به قصد محدود كردن روحانيت نبوده است. روحانيت نيازمند بازنگري در شيوه‌ها، ادبيات، محتواها و مطالبي كه مورد نياز اقشار مختلف است مي‌باشد؛ در اين صورت نقش روحانيت و علما چندين برابر مي‌شود.
وي افزود: سالم سازي جامعه از بزه و جرم بايد از طريق استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي صورت گيرد مي‌توان از ظرفيت‌هاي مردمي استفاده كرد. ما براي استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي ستاد حفاظت اجتماعي را تشكيل داديم و به اين نتيجه رسيديم كه يكي از الگوهايي است كه مي‌تواند نقش روحانيت را در جامعه پررنگ كند.
وي خاطرنشان كرد: هدف از تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي اين است كه در هر محله و منطقه‌اي هسته‌اي از معتمدين و مسوولين تشكيل شود تا اگر كسي بخواهد در آن محله خلافي انجام داده و امنيت مردم را تهديد كند اين افراد اگر موفق به برخورد با مسايل خلاف نشدند مي‌توانند گزارشي منظمي را به شعبات ارشاد دادسراها ارايه كنند.
رييس قوه قضاييه تصريح كرد: براي اين كه افرادي در اين هسته‌هاي ستاد حفاظت اجتماعي از موقعيت خود سو استفاده نكنند روحانيت را به عنوان مسوول هسته و ستاد قرار داديم كه با اين كار به پررنگ كردن نقش روحانيت هم مي‌پردازيم.
براساس اين گزارش در ابتداي اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين صدوقي، امام جمعه و نماينده ولي فقيه در يزد با بيان اين كه استان يزد داراي سابقه تمدن و فرهنگي طولاني است گفت: پذيرش مذهب معنوي در يزد قبل از صفويه در اين شهر صورت گرفته است.
وي به سابقه علمي يزد اشاره و تصريح كرد: اين استان توفيق آن را داشته كه در كمتر از يك قرن دو مرجع بزرگ جهاني را تقديم جامعه اسلامي و شيعيان كند، علاوه بر آن علماي بسيار بزرگي نيز در اين استان تربيت شده‌اند.
امام جمعه يزد خاطرنشان كرد: در اين استان 1014 نفر از طلاب مشغول تحصيل هستند كه از اين تعداد 488 نفر را برادران و 526 نفر را خواهران تشكيل مي‌دهند.
وي ابراز اميدواري كرد كه علماي يزد بتوانند تبليغي درست از اسلام و دين داشته باشند.
صدوقي امر قضا را داراي جايگاهي مهم و اساسي دانست و گفت: افرادي كه مي‌خواهند عدالت را در جامعه پياده كنند بايد خودشان عادل باشند و لذا بايد براي تحقق عدالت دستگاه قضايي سبقه حمايت از مظلوم را داشته باشد.
امام جمعه يزد يكي از وظايف مهم دستگاه قضايي را اقدام مناسب براي پيشگيري از وقوع جرم دانست و گفت: نبايد تنها به تشكيل دادگاه و به مجازات رساندن مجرم توجه شود و بايد برنامه‌هايي براي پيشگيري از وقوع جرم نيز تدوين شود البته اين امر مستلزم همكاري ساير نهادها نيز مي‌باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صدوقي در پايان ادامه داد: افرادي تحت عنوان دلسوزي نظام و رهبري تيشه به ريشه دين زده و مديريت ديني را زير سوال مي‌برند و برخي سعي دارند چهره‌اي سياه از كشور ما عرضه كنند پس آشكار است در برخورد با اين افراد به گونه‌اي برخورد كرد تا از وقوع چنين مسايلي پيشگيري شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15925

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمي شاهرودي: پررنگ كردن نقش روحانيت از اهداف تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي بوده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016