یکشنبه 27 دی 1383

احضاریه غیر قانونی و احتمال بازداشت شیرین عبادی، اطلاعيه ديده بان حقوق بشر

16 ژا نویه 2005، نیویورک – سازمان دیده بان حقوق بشر امروز با انتشار بیانیه ای اطلاع داد که احضاریه شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و مدافع حقوق بشر، به توسط دادسرای انقلاب اسلامی اقدامی است که همه مدافعین حقوق بشر در این کشور را در معرض خطر قرار داده است.

به گفته خانم عبادی وی به این احضاریه شخصأ جواب نداده چرا که آنرا غیر قانونی میداند و مشروعیت دادگاه انقلاب را قبول ندارد.

در تاریخ 12 ژانویه، شعبه 14 دادسرای انقلاب اسلامی با صدور احضاریه ای از خانم عبادی خواست که برای بازپرسی خود را معرفی کند. اما این احضاریه هیچ دلیل قانونی برای صدور آن ذکر نکرده و در عوض اعلام کرده است که چنانچه خانم عبادی در طی سه روز پس از صدور احضاریه حضور نیابد حکم جلب وی صادر خواهد شد. خانم عبادی سه وکیل معرفی کرده است تا مراتب این احضاریه را پیگیری کنند.

سارالی ویتسون ، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفت: "این اقدام حکومت ایران تلاشی برای خاموش کردن صدای یکی از معدود مدافعین حقوق بشر در این کشور میباشد. اگر برنده جایزه صلح نوبل به این سادگی میتواند تهدید شود، در چنین شرایطی هیچ فعالی نمیتواند احساس امنیت کند."

خانم عبادی موسس کانون مدافعان حقوق بشر میباشد که اعضای آن وکالت بسیاری ازمتهمان و زندانیان سیاسی را به عهده گرفته -اند. هفته پیش خانم عبادی وکالت روزبه میر ابراهیمی یکی از بازداشت شدگان پرونده موسوم به روزنامه نگاران اینترنتی را متقبل شد. همچنانکه دیده بان حقوق بشر اطلاع داده است، بازداشت شدگان این پرونده در طول بازداشت خود تحت انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته اند.

خانم عبادی همچنین وکالت خانواده زهرا کاظمی، روزنامه نگار کانادایی-ایرانی که در طول بازداشت به قتل رسیده، را به عهده دارد. خانم عبادی همچنین اخیرأ خواستار تغییراتی در قانون مجازات اسلامی در راستای بهبود حقوق بشر در این کشور شده است.

به گفته ویتسون: "حداقل مسولیت حکومت ایران این است که دلیل قانونی این احضاریه را اعلام کند و سلسله مراتب قانونی را رعایت کند."

دیده بان حقوق بشر شدیدأ نگران امنیت خانم عبادی میباشد. در سالهای اخیر و به خصوص پس از دریافت جایزه صلح نوبل وی مداومأ تحت فشار و تهدید بوده است. در دسامبر 2003 ، در طی سخنرانی در دانشگاه الزهرا تهران وی ازسوی گروهی مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفت.

بر اساس اعلامیه سازمان ملل متحد در زمینه مدافعین حقوق بشر، که در مجمع عمومی این سازمان با توافق تمامی اعضاء در سال 1998 به تصویب رسید، دولت ایران وظیفه دارد که از خانم عبادی و دیگر مدافعین حقوق بشر محافظت کند. برطبق این اعلامیه افراد و انجمنها این حق را دارند که "در ترفیع و ترویج و تلاش برای حفاظت و تحقق حقوق بشر و حقوق بنیادی" فعالیت کنند. این اعلامیه همچنین حقوق افراد و انجمنها "برای توسعه و بحث در زمینه اندیشه های نوین و دفاع از حقوق بشر و فعالیت برا ی پذیرش آن" را به رسمیت میشناسد وبه آنها حق "شکایت در زمینه اقدامات مقامات و سازمانهای دولتی که ناقض حقوق بشر هستند" را میدهد. همچنین بر طبق این اعلامیه دولتها "محذور هستند که از تمامی امکانات خود برای حفاظت مدافعین حقوق بشر از سوی مقامات صالح و شایسته استفاده کنند تا هیچگونه خشونت، تهدید، اقدام تلافی جویانه، تبعیض، فشار، یا هرگونه اقدامات خودسرانه بر علیه مدافعین حقوق بشر اعمال نشود" تا فی النتیجه مدافعیین حقوق بشر بتوانند از تلاشهای مشروع خود برای ترفیع و ترویج حقوق بشر بهره مند شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"مقامات ایرانی وظیفه قانونی دارند که از خانم عبادی حفاظت کنند ولی درعوض آنها دقیقأ بر عکس آن اقدام کرده اند" ویتسون گفت.

دیده بان حقوق بشر در گزارش اخیر خود، "مثل مرده در گور: شکنجه، بازداشت و سرکوب ناراضییان در ایران"، سرکوبی سیستماتیک منتقدین و فعالان از سوی حکومت ایران را به طور مستند به ثبت رسانده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17024

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احضاریه غیر قانونی و احتمال بازداشت شیرین عبادی، اطلاعيه ديده بان حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016