سه شنبه 27 بهمن 1383

دبير انجمن اسلامي دانشگاه امير كبير: تهديدات اخير عليه ايران نتيجه شيوه برگزاري انتخابات مجلس هفتم است، ايلنا


تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير انجمن اسلامي دانشگاه امير كبير گفت: دموكراسي بهترين شيوه حكومت در هر نظامي است، به شرط آنكه دموكراسي صوري نباشد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، مهدي حبيبي، در دفتر حزب آزادي با بيان اينكه برگزاري انتخابات به معني ايجاد سيستم دموكراتيك در جامعه نيست، گفت: برگزاري انتخابات و حضور و شركت مردم در انتخابات نمي‌‏تواند تقويت كننده ساز و كارهاي دموكراسي در يك جامعه باشد.
حبيبي احزاب را يكي از اركان ايجاد دموكراسي در كشور دانست و اظهار داشت: با توجه به شرايط موجود در جامعه ما، تحزب به معني واقعي شكل نگرفته است و احزاب در كشور ما هيچ برنامه اقتصادي و سياسي اجرايي براي آينده ندارند.
وي تصريح كرد: احزاب در كشورما به جاي اينكه برنامه‌‏محور باشند، شخص‌‏محور هستند.
حبيبي با بيان اين كه احزاب در كشور به سه صورت تشكيل شده‌‏اند، گفت: بخشي از احزاب بعد از انقلاب توسط روحانيون و با توجه به نقشي كه آنها در اوايل انقلاب داشتند، تشكيل شد، گروهي ازاحزاب متأثر از شرايط جامعه و حول محور يك سري از اشخاص شكل گرفته است و برخي از احزاب نيز متأثر از شرايط قبل از انقلاب به وجود آمده‌‏اند و هنوز نتوانسته‌‏اند جايگاه اجتماعي، سياسي و فرهنگي در جامعه ما به عنوان يك حزب بدست آورند.
وي با بيان اينكه انتخابات رابطه ذاتي و عيني با دموكراسي ندارد، گفت: در هيچ جاي دنيا، دموكراسي به مفهوم برگزاري انتخابات نيست بلكه انتخابات ابزاري براي پاسخ دادن به مطالبات مردم و تقويت دموكراسي است.
دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه امير كبير با تأكيد بر اينكه دموكراسي بايد از يك بحث كمي تبديل به يك بحث كيفي شود، تصريح كرد: شركت اندك مردم در انتخابات به معني تضعيف ساز و كارهاي دموكراسي و شركت حداكثري مردم در انتخابات نيز به معني تقويت بنيان‌‏هاي دموكراسي نيست.
وي افزود: هيچ‌‏كس از انتخابات عراق در زمان صدام كه مشاركت صد درصدي مردم به همراه داشت به عنوان دموكراسي در آن كشور ياد نمي‌‏كند يا در كشوري مثل ايالت متحده كه ممكن است شركت در انتخابات بسيار كم باشد، به معني تضعيف ساز و كارهاي دموكراسي در آن كشور نيست.
حبيبي با بيان اينكه اگر مردم شركت حداكثري در انتخابات داشته باشند، انتخابات باعث تقويت بنيان‌‏هاي دموكراسي خواهد شد، تصريح كرد: در بسياري از كشورها مانند ايالات متحده آمريكا كه ساز وكارهاي دموكراسي در آن تثبيت شده است، عدم حضور مردم يا كاهش مشاركت مردم در انتخابات، به معني ضعيف بودن ساز و كارهاي دموكراسي نيست و از طرف ديگر حضور ميليوني مردم از طريق ايجاد ترس يا اعلام الزام وجود مهر انتخابات در شناسنامه، به معني تقويت و قدرت پايه‌‏هاي دموكراسي در كشور نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت لوازم برگزاري انتخابات را آزاد بودن انتخابات و مثمرثمر بودن آن دانست و گفت: اگر تمام گرايش‌‏ها و احزاب نتوانند در انتخابات شركت كنند و حتي احزاب و گروه‌‏هايي كه در انتخابات شركت مي‌‏كنند هيچ برنامه‌‏اي نداشته باشند، شركت در اين انتخابات بيهوده است.
وي علت تهديدات اخير عليه ايران را شيوه برگزاري انتخابات مجلس هفتم و ردصلاحيت‌‏هاي گسترده قبل از اين انتخابات دانست و تصريح كرد: هميشه شركت در انتخابات به منافع ملي كمك نمي‌‏كند بلكه گاهي منافع ملي را به سمتي مي‌‏برد كه قابل دفاع نيست.
حبيبي تأكيد مقام معظم رهبري بر حضور حداكثري در انتخابات را امري دموكراتيك خواند و با انتقاد از عملكرد شوراي نگهبان گفت: آيا شوراي نگهبان عملكردش براي تقويت يا تضعيف اين گفته است، من معتقدم عملكرد افرادي كه درشوراي نگهبان هستند، حضور حداكثري مردم در انتخابات را ضعيف مي‌‏كند؟

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18341

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دبير انجمن اسلامي دانشگاه امير كبير: تهديدات اخير عليه ايران نتيجه شيوه برگزاري انتخابات مجلس هفتم است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016