شنبه 15 اسفند 1383

روحاني: ایران در آینده حتما به غنی سازی خواهد پرداخت، مهر

حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ایران در آینده حتما به غنی سازی خواهد پرداخت زیرا دوران تعلیق را محدود می داند.
به گزارش خبرنگار سیاسی مهر، دکتر روحانی در حاشیه کنفرانس بین المللی فناوری هسته ای و توسعه پایدار در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مذاکرات با اروپا نیز نمی تواند طولانی باشد، خاطرنشان کرد: تهدیدات اثری ندارد و فشار به ایران باعث می شود، اقدامات داوطلبانه خود را تعطیل کنیم.

روحانی تصریح کرد: اگر هدف اعتماد سازی است بهترین راه، راه قانونی و اجرای مقرارت بین المللی و ادامه مذاکرات برای رسیدن به تضمین عینی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه مذاکرات با سه کشور اروپایی را به پیشرفت در مذاکرات منوط دانست و افزود: در سفر اخیر به پاریس و برلین و با دو کشور اروپایی عنوان کردیم که از روند کار در کمیته هسته ای راضی نیستیم و این روند ما را به نتیجه نخواهد رساند که دو کشور اروپایی نیز بر تسریع در مذاکرات تاکید داشتند.

وی اضافه کرد: اواخر اسفند ماه اجلاس کمیته راهبری را برگزار می کنیم و انتظار ما این است که در این اجلاس شاهد پیشرفت ملموس باشیم و اگر پیشرفتی حاصل شد، مذاکرات را ادامه می دهیم.

دکتر روحانی در خصوص زمان انجام مذاکرات اظهار داشت: زمان مذاکرات در توافقنامه پاریس سه ماه در نظر گرفته شده، که اواخر اسفند ماه این مدت به پایان می رسد و اگر پیشرفتی در مذاکرات حاصل شد، آن را ادامه می دهیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره عدم حسن نیت آمریکایی ها در پرونده هسته ای ایران گفت: در اجلاس اخیر شورای حکام نماینده آمریکا همان حرفهای تند دو سال پیش را مطرح کرد و بر این اساس است که ما به حسن نیت آمریکا اعتماد نداریم.

روحانی افزود: مواردی که در خصوص کمک آمریکا به اروپا برای پیشبرد مذاکرات هسته ای با ایران مطرح می شود مواردی جزیی و ناچیز است گرچه این مساله به ما مربوط نمی شود و باید در روابط اروپا و آمریکا تعریف شود .

وی توافق در زمینه تضمین عینی را تنها راهکار هموار شدن راه برای ادامه مذاکرات دانست و خاطرنشان کرد: ما نیز در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای علاقه ای نداریم که کشوری از فعالیتهای ما نگرانی داشته باشد اما چون به فعالیتهای خود اطمینان داریم نیازی به رفع این نگرانی ها نیز نمی بینیم.

دکتر روحانی با انتقاد از رفتار دوگانه آمریکا در مجامع بین المللی گفت: پرونده برخی کشورها در یک یا دو جلسه پایان می یابد اما متاسفانه پرونده هسته ای ایران در قسمت های مختلف با بحث های طولانی مواجه می شود . آنها مطرح می کنند احتمال دارد ایران در آینده فعالیتهای صلح آمیز خود را به سمت فعالیتهای نظامی سوق دهد. اما ایران بدنبال دادن تضمین عینی برای جلب اعتماد جهانیان در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه رژیم غاصب صهیونیستی انواع سلاح های کشتار جمعی را در اختیار داشته و به هیچ یک از کنوانسیونهای عدم اشاعه نپیوسته است گفت: دولت اسراییل یک دولت تروریست است و دائما به کشتار مردم فلسطین می پردازد اما آمریکا متعرض چنین رژیمی نمی شود و بوش آن را منادی دموکراسی در منطقه معرفی کرده و شارون را مرد صلح می نامد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما زمانی می توانیم به خلع سلاح بپردازیم که همه کشورها بدون تبعیض از این مساله منع شوند. ما معتقدیم جهان روزی روی صلح را خواهد دید که همه کشورهای جهان عاری از سلاح های کشتار جمعی باشند.

روحانی در خصوص فعالیت های مجتمع آب سنگین اراک گفت: در این مجتمع در حال تهیه آب سنگین و ساخت تجهیزات رآکتورآب سنگین هستیم و همزمان با تولید آن، مشغول ساخت رآکتور تحقیقاتی آب سنگین با اطلاع آژانس و با اهداف تحقیقاتی خواهیم بود .

وی در ادامه افزود: ما در پروژه اراک به هیچ عنوان بدنبال تولید پلوتونیوم برای مصارف نظامی نیستیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در خصوص اجلاس اخیر شورای حکام اظهار داشت: همانطور که در اجلاس قبلی گفته شده بود پرونده ایران در دستور کار قرار نگرفت و محمد البرادعی مدیر کل آژانس تنها گزارش کوتاه شفاهی در خصوص پیشرفت کار را مطرح کرد.

وی افزود: "گلد اشمیت" معاون البرادعی نیز گزارش فنی را مطرح کرد که مطرح شدن آن نیز برخلاف عرف شورای حکام بود .

وی با اشاره به اینکه گزارش البراعی نشان داد که ایران همکاری خود را با آژانس به خوبی ادامه می دهد، گفت: ما انتظار داریم با توجه به حل و فصل نهایی مسائل مهم هر چه سریعتر پرونده ایران بسته شود و ایران روابط عادی خود را با آژانس دنبال کند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18949

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روحاني: ایران در آینده حتما به غنی سازی خواهد پرداخت، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016