دوشنبه 17 اسفند 1383

دبیرکل سازمان ملل: زنان حق دارند از زندگی با منزلت همراه با امنیت و رفاه برخوردار باشند، خبرگزاری سینا

دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت هشتم مارس روز جهانی "زن" خواستار برخورداری تمامی زنان جهان از زندگی با منزلت همراه با آسودگی خیال در مورد فراهم بودن نیازها و برقراری امنیت برای آنان در سراسر جهان شد.

به گزارش خبرگزاری سینا و به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، "کوفی عنان" با اشاره به گذشت ده سال از کنفرانس پکن، برنامه اقدام آن را نقطه عطفی در نهضت برابری جنسیتی و پیشرفت زنان دانست و افزود: در سال 1995، زنان در شهر پکن گردهم آمدند و گامی عظیم از جانب بشریت به جلو برداشتند. در نتیجه، جهان بیش از پیش درک کرد که برابری جنسیتی برای توسعه و صلح هر ملتی حیاتی است، 10 سال بعد نه تنها زنان از حقوق خود بیشتر آگاه شده اند بلکه برای به اجرا درآوردن این حقوق نیز توانمندتر هستند.

"عنان" پیشرفت های این دهه را بسیار ملموس ذکر کرد و اظهار داشت: امید به زندگی و نرخ باروری بهبود یافته، دختران بیشتری برای آموزش ابتدایی ثبت نام کرده اند، زنان بیشتری نسبت به تمامی ایام گذشته درآمد کسب می کنند و در عین حال چالش های جدیدی را پیش رو دارند.

وی با ابراز نگرانی از متداول شدن پدیده قاچاق زنان و کودکان، خاطرنشان کرد: این پدیده با وجود نفرت انگیز بودن به گونه ای فزاینده متداول شده، هدف قرار گرفتن روز افزون زنان در درگیری های مسلحانه، رشد وحشتناک بیماری ایدز و ویروس آن در میان زنان به ویژه زنان جوان از جمله چالش های فرا روی زنان است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه این پیام خاطرنشان ساخت: با این حال هنگامی که به دهه گذشته می نگریم، نکته ای در صدر سایر نکات قرار می گیرد، این است که آموختیم چالش هایی که زنان با آن مواجه اند مشکلاتی بدون راه حل نیستند، ما یاد گرفتیم چه مسایلی قابل اجرا و چه مسایلی غیر قابل اجرا هستند.

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم تحولی در میراث تاریخی که زنان را در بیشتر جوامع ضعیف نگه می دارد، ایجاد کنیم باید آنچه فرا گرفته ایم را در مقیاس گسترده تر به اجرا گذاریم و ما باید اقدامات ویژه و هدفمندی را در بسیاری از زمینه ها انجام دهیم.

"عنان" در ادامه این پیام با اشاره به اجلاس سران ملل متحد در سپتامبر سال جاری میلادی، تصریح کرد: امسال فرصتی ارزشمند برای انجام این کار پدید می آید، زیرا رهبران جهان آماده می شوند تا برای شرکت در اجلاس سران ملل متحد در سپتامبر سال جاری که برای بررسی پیشرفت اعلامیه هزاره که در سال 2000 از سوی دولت های جهان به عنوان سندی مهم برای ایجاد جهانی بهتر در قرن بیست و یکم به تصویب رسید، گردهم آیند.

وی افزود: به عنوان بخشی از آن روند، جامعه بین المللی را ترغیب می کنم به خاطر داشته باشند که ارتقای برابری جنسیتی تنها مسوولیت زنان نیست، بلکه مسوولیت همگی ما است.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تأکید بر حقوق برابر زنان و مردان که در نخستین صفحه منشور ملل متحد در 60 سال پیش توسط موسسان این سازمان به نگارش در آمده، خاطرنشان کرد: از آن هنگام پژوهش پس از پژوهش به ما آموخته که هیچ ابزاری موثرتر از توانمندسازی زنان برای توسعه نیست و هیچ خط مشی دیگری بهتر از افزایش تولید اقتصادی یا کاهش مرگ و میر کودکان و مادران وجود ندارد.

وی در ادامه این پیام اظهار داشت: هیچ خط مشی مطمئن تر از بهبود تغذیه و ارتقای بهداشت شامل جلوگیری از بیماری ایدز و ویروس آن وجود ندارد، هیچ خط مشی قدرتمندتر از افزایش امکان ارایه آموزش برای نسل بعد نیست و من مایلم به خود جرأت داده و بگویم هیچ خط مشی مهمتر از جلوگیری از درگیری یا دستیابی به آشتی پس از خاتمه یک درگیری نیست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"کوفی عنان" در خاتمه این پیام گفت: منافع واقعی سرمایه گذاری روی زنان هرچه باشد، مهمترین حقیقت این است که زنان حق دارند تا از زندگی با منزلت، آسودگی خیال در مورد فراهم بودن نیاز و برقراری امنیت برخوردار باشند و اجازه دهید در این روز پایبندی خود را نسبت به تبدیل این آرمان ها به واقعیت تجدید کنیم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19095

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دبیرکل سازمان ملل: زنان حق دارند از زندگی با منزلت همراه با امنیت و رفاه برخوردار باشند، خبرگزاری سینا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016