سه شنبه 25 اسفند 1383

مراسم سالگرد ترور حجاريان، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مراسم “ سالگرد ترور سعيد حجاريان، روز نفي خشونت” با حضور فعالان سياسي از جمله بهزاد نبوي، الهه‌ي كولايي، هادي خانيكي، محمد نعيمي‌پور، عيسي سحرخيز، كامبيز نوروزي، دكتر كاشي، دكتر محمود صدر، احمد صدر، حميدرضا جلايي‌پور، و تعدادي ديگر از فعالان سياسي سه‌شنبه‌شب در دفتر مركزي جبهه‌ي مشاركت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم، بهزاد نبوي اظهار داشت: خوشحاليم با وجود مشكلات جسمي، حجاريان هنوز در بعد فكري، همان نقشي را كه قبل از ترور در جريان اصلاحي، ايفا مي‌كرد، عهده‌دار است.

عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اين مطلب به ذكر خاطره‌ي خود از روز ترور حجاريان پرداخت و گفت: در آن روز در جلسه‌ي مطبوعات دوم خردادي بوديم كه به محض شنيدن خبر ترور حجاريان، جلسه به هم خورد و همگي در بيمارستان حاضر شديم.

وي به دوران فعاليتش با حجاريان در «مركز مطالعات استراتژيك» و «نشريه عصر ما» اشاره كرد و حجاريان را متفكري كم‌نظير بين اصلاح‌طلبان دانست و گفت: متاسفيم كه بعد از ترور حجاريان نتوانستيم از او در نشريه‌ي «عصر ما» استفاده كنيم و شايد يكي از علت‌هاي افت فعاليت‌هاي نشريه نيز غيبت مقاله‌هاي او بوده است.

نبوي كه سابقه‌ي آشنايي و همكاري خود با حجاريان را به دوران حضورشان در نهاد نخست‌وزيري ارجاع مي‌داد، از او به عنوان فردي كه در هر جايگاهي به خوبي از مسووليت محول شده برمي‌آمد، نام برد.

به گزارش ايسنا محمد نعيمي‌پور نيز در سخناني گفت: حال و احوال سعيد گوياي همه چيز است. من هيچ وقت روزهايي را كه در مركز تحقيقات زير نظر او تلمذ مي‌كردم فراموش نمي‌كنم. او هميشه داراي شور و نشاط بود و هيچ وقت سكوت نداشت. انديشه‌هاي خود را از طرق مختلف از جمله انتشار روزنامه منتشر مي‌كرد. دشمن كسي را نشانه رفت كه سرمايه‌ي بزرگ همه‌ي ما بود و من شخصا فقدان حركت سعيد را به صورت كامل در بين دوستان احساس مي‌كنم؛ به اين دليل اين كه اين امري جبران‌ناپذير است.

وي ادامه داد: شخصيت سعيد بسيار بزرگتر از آن است كه بنده بخواهم در مورد او صحبت كنم.

سعيد براي همه‌ي ما اسوه است و خدا خواست كه او اسوه باشد. او با وجود همه‌ي گرفتاري‌ها هيچ وقت دچار يأس و نااميدي نشد و همچنان سلول‌هاي خاكستري مغزش كار و سعي مي‌كند در هر شرايطي اندوخته‌هايش را به ديگران منتقل كند.

نعيمي‌پور با اعتقاد به اين كه سعيد حجاريان شمع وجودش را براي انقلاب گذاشت، ادامه داد: عده‌اي ناجوانمردانه كه من آنها را دشمن مي‌گويم، به اسم انقلاب اين كار را كردند؛ كساني كه پشت سر اين ترور بودند، هيچ وقت با انقلاب و امام خوب نبودند و كينه‌ي سعيد را به اين دليل به دل داشتند كه او از مطالبي صحبت مي‌كرد كه آنها نمي‌توانستند صحبت كنند.

اين عضو جبهه مشاركت ادامه داد: من فكر مي كنم كه ما همه بايد از سعيد درس بگيريم و هيچ وقت مأيوس نشويم. من اميدوارم كه خداوند به او شفا دهد و از بركات وجودش استفاده كنيم.

بر اساس اين گزارش، پيام سعيد حجاريان نيز در اين مراسم قرائت شد.

به گزارش ايسنا، حجاريان در اين پيام، با بيان اين كه “ برايم واضح است كه ابتربودن و در نتيجه خشونت‌ورزيدن سرانجامي ندارد“، به ذكر خاطره‌اي از انتشار يكي از مقاله‌هاي اكبر گنجي در روزنامه‌ي صبح امروز پرداخت و آن را يكي از علل موجده 23 اسفند 78 ناميد.

حجاريان در بخش ديگري از پيامش آورده‌ است: هنگامي كه پيامبر اكرم (ص) با كفار و مشركين مي‌جنگيد، آنان نيز كينه‌ي خاندان ايشان را به دل گرفتند و نوه‌ي ايشان را در كربلا شهيد كردند. نفس اين گزاره صادق است؛ چه از زبان يزيد و در قالب شعر گفته شده باشد كه ما انتقام پدران خود را از ذريه‌ي پيامبر(ص) گرفتيم و چه از معصوم (ع) در دعا آمده باشد كه اينان انتقام جنگ بدر و حنين را در كربلا گرفتند.

همچنين دكتر صدري از استادان دانشگاه نيز در اين مراسم با طرح اين سوال كه خشونت سياسي از كجا آغاز مي‌شود؟ به تشريح علل ايجاد اين نوع خشونت و راه‌هاي مواجهه با آن از ابعاد تئوريك پرداخت.

وي با تقسيم‌بندي تروريسم به دو بخش ابزاري و ارگانيك، به راه‌هاي مقابله با اين دو نوع خشونت اشاره كرد و آنچه آن را « عدم برخورد با افراد عضو سازمان‌هاي تروريستي» مي‌ناميد، به عنوان عاملي كه مانع برخورد صحيح با اين پديده مي‌شود، مورد تاكيد قرار داد.

وي تروريسم را امري فرهنگي برشمرد و گفت: بدون توجه به لايه‌هاي فرهنگي نمي‌توان به همه‌ي ابعاد تروريسم، تسلط پيدا كرد.

سعيد حجاريان، طي سخنان كوتاهي با اشاره به سالروز ترورش گفت: من پارسال نيز به دوستان گفتم كه 23 اسفند روز مناسبي براي اين نام نيست و ما مي‌توانيم روزهاي مهمتري از جمله شهادت فروهر و خانم اسكندري را به عنوان روز نفي خشونت انتخاب كنيم.

به گزارش ايسنا وي كه در مراسم سالكرد ترورش در جبهه مشاركت سخن مي‌گفت، افزود: من از چنين انتخابي اكراه دارم و به دوستان توصيه مي‌كنم روز ديگري را به عنوان روز نفي خشونت انتخاب كنند، من اكنون سر پا هستم، زنده و مرده، نفس مي‌كشم و تلاش مي‌كنم .

حجاريان افزود: دوستان سعي نكنند به ذكر خاطرات بسنده كنند، البته همگي نسبت به من لطف دارند، ولي من از آنها خواهش مي كنم كه مباحث تئوريك را مطرح كنند. بهتر است كه من معمار بمانم .

رضا شريفي رييس كميته‌ي شاخه‌ي جوانان جبهه‌ي مشاركت نيز گفت: ما دوست داريم روز تولد دوباره‌ي آقاي حجاريان را روز نفي خشونت نامگذاري كنيم و اميدواريم اين روز را همگي به رسميت بشناسند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين مراسم، احمد زيدآبادي نيز گفت: در هشت سال گذشته رويدادهاي مختلفي رخ داد، از جمله قتل‌هاي زنجيره‌اي، تعطيلي روزنامه‌ها كه براي ما روزنامه‌نگاران مثل قتل فرزندانمان بود، همچنين ماجراي زنداني‌شدن فعالان سياسي. درست است كه همه‌ي آنها تكان‌دهنده بود، ولي ترور حجاريان از ديگر وقايع تلخ‌تر بود.

وي افزود: اين ترور در كمال خونسردي رخ داد و احتمالا كساني كه فروهر و پروانه را نيز مثله كردند، در كمال خونسردي اين كار را كردند. ترور حجاريان جنايتي بود كه به صورت علني و با بي‌شرمي و پررويي تمام رخ داد.

وي با انتقاد از دادگاه تروركنندگان حجاريان، رأي آن را توهين به فعالان سياسي برشمرد.

زيدآبادي افزود: خوشبختانه سعيد زنده ماند و با تمام تلخي ماجرا، اكنون تراوش‌هاي فكري خود را به ديگران منتقل مي‌كند.

اين فعال سياسي ادامه داد: ولي به نظر من بايد در اين ماجرا به قول گنجي به كشف حقيقت پرداخت و بحث خشونت را مفهوم‌سازي كرد.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه در اين ماجرا، حقيقت اصلي آن كشف شود و كساني كه مسبب اصلي آن بودند رسوا شوند تا حداقل درد آنها التيام پيدا كند.

بنابراين گزارش، نعمت احمدي نيز در سخناني با ابراز اين عقيده كه دادگاه عاملان ترور سعيد حجاريان، بسيار بي‌روح بود و رأي آن در كمال خونسردي صادر شد، ادامه داد: از نظر قانوني، اصول اوليه در صدور رأي حجاريان ناديده گرفته شد، در حاليكه اين ترور، باعث بر هم زدن نظم عمومي شد كه كمترين مجازات آن، مجازات محاربه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين حقوقدان مدعي شد: رأيي كه براي عاملان ترور حجاريان صادر شد در نوع خود بي‌نظير بود و من تأكيد مي‌كنم كه اين رأي عمل كساني را كه باعث بر هم زدن نظم عمومي شده بودند، توجيه مي‌كرد. البته بايد ديد كه تاريخ به اين رأي چگونه نگاه خواهد كرد.

وي مجددا گفت كه تأكيد دارد اين ترور مصداق عيني محاربه بوده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين مراسم همچنين كامبيز نوروزي از ديدگاه تئوريك به برررسي مبحث خشونت پرداخت و افزود: ما بايد در ادبيات به كار برده از سوي خود و حتي اصلاح‌طلبان دقت كنيم. در بسياري از موارد ادبياتي كه ما به كار برديم، اصلاح‌طلبانه نبود، ما بايد در نظر داشته باشيم كه گروه‌ها و افرادي كه به عمل خشونت‌آميز دست مي‌زنند، طي چه فرآيندي و بر اساس چه عاملي به وجود مي‌آيند. به اعتقاد من شناخت اين عوامل باعث مي‌شود كه مانع بروز و توسعه‌ي خشونت در جامعه شويم.

وي افزود: اميدواريم در آينده شاهد چنين اتفاقات و فجايعي نباشيم و سلامت حجاريان روز به روز پيشرفت كند، همچنين جامعه‌ي ايران از نعمت وجودي او بهره ببرد.

به گزارش ايسنا عيسي سحرخيز نيز طي سخناني با اشاره به نام برخي از فعالان سياسي زنداني گفت كه نمي‌داند چرا رييس‌جمهور و رييس قوه‌ي قضاييه اقدامي انجام نمي‌دهند و جلو آنچه را بي‌قانوني و برخوردهاي غيرانساني و غيراخلاقي مي‌ناميد، نمي‌گيرند.

وي در ادامه با تاكيد بر استفاده اكبر گنجي از حقوق يك زنداني، گفت: هرگاه كه انسان صداي او را از پشت تلفن همراه با سرفه‌هاي خشك و برآمده از بدني رنجور مي‌شنود اشك در چشمانش حلقه مي‌زند، اما نه براي گنجي و نه براي خود، بلكه براي عدالت.

وي با اشاره به سعيد حجاريان ادامه داد: او اكنون با گذشت 5 سال هنوز با تني رنجور ولي خوشبختانه با فكر و مغزي باز و سرزنده در كنار ماست. به هر حال اميدوارم كه اكبر گنجي آنگونه كه وعده داده‌اند هرچند كه صد وعده‌ي خوبان يكي وفا نكند، در تعطيلات عيد و ايام عزاداري اربعين در كنار خانواده‌اش باشد تا شايد اندكي از عذاب وجدان ما كه آزادانه مي‌گرديم و سخن مي‌گوييم، كاسته شود.

سحرخيز در اين بخش از سخنانش افزود كه البته برخي از آنان ممنوع‌الخروجند.

سحرخيز در ادامه با بيان اينكه بايد هرگونه خشونت را نفي كنيم، گفت: بايد زنده باد دشمن من به يك فرهنگ تبديل شود تا نسل آينده در محيطي توأم با مدارا و صلح زندگي كند. ما كشوري نيستيم كه بخواهيم مسائل خود را با جنگ و خشونت حل كنيم. ايران از راه مردمسالاري، انسان‌دوستي، صلح و آشتي ملي راحت‌تر مي‌تواند مسائل و مشكلات خود را در داخل و با جهانيان حل كند، لذا ما به دولتي پليسي يا پادگاني نياز نداريم.


***در حاشيه:

در اين جلسه، كوچكترين فرد شركت كننده كه كودكي 7 - 8 ساله بود در شعري از حجاريان به عنوان معمار ياد كرد و حجاريان با استناد به صحبت او خود را معمار ناميد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19346

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مراسم سالگرد ترور حجاريان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016