پنجشنبه 27 اسفند 1383

احسان نراقي: سازمان تروريستي مجاهدين برگ سوخته چانه‌زني هسته‌يي بود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


احسان نراقي نويسنده و محقق كه (سه‌شنبه شب‌) در جمع اعضاي حزب جوانان ايران اسلامي سخن مي‌گفت، در پاسخ به سوالي پيرامون پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان گفت: چندي پيش در پاريس مطلع شدم يكي از محورهاي چانه زني ايران و اروپا در اين پرونده، مساله‌ي سازمان تروريستي مجاهدين خلق است. اين در حالي بود كه براي اولين بار اين گروه كه ايران آن را به حق تروريستي مي‌داند - با همكاري اسراييل - مدعي شد، ايران به دنبال ساخت تسليحات اتمي است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نراقي ادامه داد: اين نشان از ناشيگري در ديپلماسي ما بود كه ما در ازاي پذيرش خواسته‌هاي اروپا، از آنها مي‌خواستيم اين سازمان را - در حالي كه اروپا و حتي آمريكا آن را تروريستي مي‌داند - تروريستي قلمداد كنند. نتيجه اين بي‌تدبيري، مهم جلوه كردن اين سازمان سوخته و قرار گرفتن آن هم‌وزن فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورمان بود.

وي افزود: آن زمان در پاريس من شاهد شادماني وابستگان اين سازمان از اين موضوع بودم.

مشاور مديركل سابق يونسكو در خصوص ادعاي اخير شوراي همكاري خليج فارس در خصوص جزاير سه گانه‌ي ايراني گفت: اعراب از فشار جامعه‌ي بين‌المللي بر ايران به ويژه در قبال پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان سوء استفاده مي‌كنند و تلاش مي‌كنند تا در اين شرايط، از آب گل‌آلود ماهي بگيرند. در حالي كه همگان به خوبي مي‌دانند كه ادعاهاي اينان صد در صد واهي و غير مشروع و باطل است.

وي ادامه داد: حدود 10 سال پيش كشورهاي عربي شكايتي در اين زمينه به شوراي امنيت برده بودند و چون قرار بود فرانسه رييس دوره‌يي شورا براي ماه آتي شود، مقامات وزارت خارجه‌ي فرانسه از من خواستند تا اطلاعاتي در اين خصوص به ايشان منتقل كنم. بنده نيز مرحوم ميرفندرسكي، نايب وزير خارجه‌ي وقت را همراه بردم. وي تمام دلايل را در خصوص تعلق اين جزاير به ايران عنوان كرد و سپس گفت كه اين مساله قبلا در مذاكرات فيمابين ايران و شيوخ خليج فارس حل و فصل شده و قابل طرح مجدد نيست و به همين خاطر مقامات فرانسوي نيز در آن زمان موضوع را مختومه دانستند.

وي در بخش ديگري از اظهاراتش درباره‌ي انتخابات رياست جمهوري گفت: برخي بدون در نظر گرفتن اعتدال آقاي خاتمي يا بر سر راه اصلاحات مانع ايجاد كردند و يا موجب انحراف آن شدند. دو جريان، اعتدال خاتمي را در نظر نگرفتند. اول كساني كه با افكار ارتجاعي و غفلت از مسايل روز، مصالح ملي و موقعيت بين‌المللي ايران، صرفا به مخالفت با آقاي خاتمي پرداختند و دوم برخي اصلاح طلبان كه با تفكرات نيمه انقلابي خود نه تنها كمكي به خاتمي نكردند؛ بلكه موجب شدند فرصتهاي درخشاني از دست برود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: جوانان بايد از اشتباهات اين دو جريان عبرت بگيرند و در آينده كشور را با اعتدال به پيش ببرند.

مشاور مديركل سابق يونسكو در ادامه درخصوص انتخابات رياست جمهوري تاكيد كرد: نتيجه عملكرد اين دو جريان ايجاد سردرگمي در فضاي سياسي جامعه بوده كه تاكنون منجر به حضور يك نيروي قوي ملي در صحنه نشده است.

نراقي ضمن تجليل از خاتمي اظهار داشت: متاسفانه تصور نمي‌كنم كه در اين انتخابات شخصي همانند خاتمي يافت شود كه از محبوبيت داخلي و يا وجهه مطلوب بين‌المللي مشابه ايشان برخوردار باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19446

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احسان نراقي: سازمان تروريستي مجاهدين برگ سوخته چانه‌زني هسته‌يي بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016