شنبه 29 اسفند 1383

عبدالله شاه اردن: غرب بايد خط قرمز را براي ايران روشن كند، ايرنا

نيويورك، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۳/۱۲/۲۹‬
اردن، ايران، عراق، آمريكا، عبدالله

پادشاه اردن به دولت بوش پيشنهاد كرده است كه به منظور رويارويي با "تهديدات" ايران در منطقه، بايد "خط قرمز" را براي تهران مشخص كند.

عبدالله در مصاحبه با يك نشريه آمريكايي مي‌گويد: "عراق ميدان رزم و جايي است كه بايد خط قرمز كشيده شود."
وي همچنين گفته است "عراق ميدان نبرد غرب با ايران مي‌باشد." عبدالله در عين حال مي‌افزايد: "فكر نمي‌كنم لازم باشد از عراق به‌عنوان يك سكو براي حمله به ايران استفاده شود. يك عراق با ثبات و قدرتمند كه بتواند از خود دفاع كند و ايراني‌ها و خارجي‌ها توانائي راهبردي خود را در عراق از دست دهند، در آن صورت عليه ايران پيروز شده‌ايد."
شاه جوان و تربيت شده انگلستان در گفت و گو با فصلنامه آمريكايي "ميدل ايست كوارترلي" علاوه بر تكرار ادعاهاي گذشته خود مبني بر دخالت ايران در امور داخلي عراق، اين بار به مساله برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي نيز پرداخته است .

او با انتقاد غير مستقيم از كشورهاي اروپايي به دليل مذاكره با ايران با تكرار اظهارات بوش مي‌گويد كه بايد به صورت واحد با ايران برخورد شود.

عبدالله با اشاره به سفر سال قبل خود به تهران مي‌گويد: "بايد با يك موضغ واحد با ايران برخورد شود. هنگامي كه حدود يك سال و نيم قبل به ايران رفتم، ايراني‌ها تحت فشار شديدي قرار داشتند.

گرفتار شدن در گوشه‌اي تنگ را احساس مي‌كردند، به همين دليل (به من) مي‌گفتند: لطفا، ما مي‌خواهيم با آمريكا تماس داشته باشيم، مي‌خواهيم زندانيان القاعده را تحويل دهيم، مي‌خواهيم درباره تسليحات كشتار جمعي صحبت كنيم، خواهان نوعي درك مشترك درباره مساله عراق و وحدت آن هستيم." وي افزود: "ولي به محض آن كه اروپايي‌ها از وزيران خارجه خود خواستند به ايران مراجعه كنند، ايراني‌ها احساس كردند كه فشار از آنها برداشته شده است.

اكنون، با توجه به وضعيتي كه اروپا دارد و با توجه به روابط آلمان و فرانسه با ايالات متحده، شما چگونه مي‌توانيد به مساله هسته‌اي بپردازيد؟ شما چگونه مي‌توانيد جبهه‌اي واحد در برابر ايران داشته باشيد؟ شما به يك جبهه واحد نياز داريد."
عبدالله در ادامه گفت: "ولي اين موضوع، برخورد با برنامه هسته‌اي ايران به معناي آن نيست كه به ايراني‌ها اجازه دهيم به آنچه كه سعي دارند در عراق انجام شود، ادامه دهند."
شاه اردن در اين گفت وگو كه متن آن در "ميدل ايست كوارترلي" منتشر شده است، با تكرار ادعاهايي مبني بر دخالت ايران در امور داخلي عراق سعي دارد اظهارت قبلي خود مبني بر "خطر به وجود آمدن يك جبهه اسلامي شيعه" را اصلاح كند.

او در ‪ ۱۸‬آبان ماه گذشته در مصاحبه با روزنامه آمريكايي واشنگتن پست گفت: "اگر احزاب و يا سياستمداران طرفدار ايران اكثريت را در (حكومت) عراق به دست آورند، در آن صورت هلال جديدي از جنبش‌ها و يا دولت‌هاي شيعه به وجود خواهد آمد كه ايران، عراق، سوريه و لبنان را در بر خواهد گرفت كه توازن سنتي قدرت بين مذاهب اسلامي را بر هم خواهد زد و چالش‌هاي نويني را در برابر منافع آمريكا و متحدان آن به وجود خواهد آورد."
شاه اردن در مصاحبه خود با "ميدل ايست كوارترلي" اين ادعا را نيز مطرح كرد كه بسياري از مردم عراق از جمله شيعيان اين كشور، نسبت به ايران نگران هستند. ولي همواره گفته‌ام كه مشكل اصلي در خاورميانه، مساله اسراييل و فلسطين است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي بدون اشاره به گسترش تظاهرات ضد اردني اخير در عراق افزود:
"در صورت حل نشدن فوري مساله عراق، مناقشه اسلامي بين شيعه و سني، مساله اصلي در خاورميانه خواهد بود كه براي آن بخش از جهان ويران‌كننده است ."
او مي‌افزايد: "در رابطه با مساله به اصطلاح هلال، بدون توجه به موضوع، اظهار نظر و بيشتر از حد معمول به آن پرداخته شده است. نگراني من مذهبي نيست، بلكه سياسي است كه حول ايران و دخالت سياسي اين كشور در عراق، روابط با سوريه، حزب‌الله و تقويت شدن اين ائتلاف سياسي راهبردي است ." به ادعاي شاه اردن، اين امر صحنه‌اي را با چهار عامل ايران، عراق تحت نفوذ ايران، سوريه و حزب‌الله به وجود مي‌آورد كه هدف راهبردي آن مي‌تواند به يك زد و خورد عمده منتهي شود."
شاه اردن در همان مصاحبه آبان ماه كه ادعا كرده بود حكومت جمهوري اسلامي براي اعمال نفوذ در انتخابات بهمن ماه‌گذشته عراق، بيش از يك ميليون نفر ايراني را به طور پنهاني وارد عراق كرده است، گفته بود: "اگر عراق به يك جمهوري اسلامي تبديل شود، پس از آن بايد در انتظار رويارويي با مجموعه اي از مشكلات جديد بود كه به مرزهاي عراق محدود نخواهند بود... طراحان راهبردي در جهان بايد از احتمال وقوع اين امر آگاه باشند."
او همچنين با اطمينان گفته بود: "سرانجام در يك نقطه، نوعي رويارويي بين ايران و آمريكا بوجود خواهد آمد."
عبدالله در گفت وگوي جديد خود با ميدل ايست كوارترلي مي‌گويد: "اگر آنچه را كه از بسياري از عراقي‌ها مي‌شنويم درست باشد و ايران نفوذ خود را در ميان شيعيان عراق آغاز كند در آن صورت اين مساله بلافاصله در كشورهاي خليج (فارس) ايجاد مشكل خواهد كرد. دولت ايالات متحده بايد نسبت به محلي كه قصد دارد خط قرمز را ترسيم كند، آگاهي داشته باشد زيرا موضوع فقط به هلال سياسي مورد نگراني من اختصاص ندارد، بلكه ثبات كشورهاي خليج (فارس) را نيز در بر مي‌گيرد.

او گفت: "با نفوذ سياسي برخي از جناح‌هاي خاص ايران در عراق، مشكل واقعي دارم. بحث من با آمريكا اين است كه يك عراق توانا، مستقل و امن بهترين راه براي مهار كردن ايران است. براي وقوع جنگ بين ايران و عراق در سال ‪ ۱۳۵۸‬دليلي وجود داشت .

ايراني‌ها پي برده‌اند كه براي موفقيت در برابر غرب بايد در عراق موفقيت داشته باشند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19527

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عبدالله شاه اردن: غرب بايد خط قرمز را براي ايران روشن كند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016