پنجشنبه 11 فروردین 1384

شكست تيم ملي كره شمالي در برابر ايران، خشم مردم اين كشور را برانگيخت، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۱/۱۰‬

شكست تيم ملي فوتبال كره شمالي در برابر تيم ملي ايران، خشم و عصيان تماشاگران كره‌اي را برانگيخت و باعث ورود سربازان و نيروهاي پليس به داخل ورزشگاه "كيم ايل سونگ" محل مسابقه دو تيم شد .

به گزارش رويترز از سئول پايتخت كره جنوبي، جهان به ندرت نظاره گر آشوب و هرج ومرج در كره شمالي بوده است، اما بعداز ظهر چهارشنبه هنگامي كه ورزشگاه كيم ايل سونگ كه به شدت تحت كنترل نيروهاي انتظامي و امنيتي است، صحنه پرتاب بطري، سنگ و ابزاري از اين دست از سوي تماشاگران خشمگين كره‌اي به داخل زمين فوتبال شد، مردم از طريق ايستگاههاي ماهواره شاهد عصيان و خشم مردم كره شمالي شدند .

در كره شمالي برگزاري مراسم ورزشي اهميت خاصي دارد و بسياري از مردم اين كشور در چنين رويدادهايي شركت مي‌كنند اما دولت كره شمالي با ايجاد محدوديت‌هاي گوناگون همواره مانع از مشاهده كامل رخدادها و آنچه كه در اين كشور به وقوع مي‌پيوندد، توسط مردم جهان و از طريق ايستگاههاي ماهواره‌اي شده است .

براساس اين گزارش، حوادث روز چهارشنبه ورزشگاه "كيم ايل سونگ" كه هزاران تن ازمردم كره شمالي را بخاطر شكست تيمشان در برابر تيم ملي ايران به خشم و عصيان واداشت از معدود مواردي است كه مردم جهان شاهد هرج و مرج و ناآرامي مردم اين كشور شدند .

سربازان و نيروهاي پليس كره شمالي هنگامي كه يكي از بازيكنان كره‌اي با "محمد كوزا" داور سوري درگير شد، براي اعاده نظم وارد ورزشگاه شدند .

ناآرامي و هرج و مرج داخل ورزشگاه پس از پايان بازي به حدي بود كه تا حدود ‪ ۲۰‬دقيقه مقام‌هاي ورزشي كره شمالي توان خروج از ورزشگاه را نداشتند.

هرج و مرج به خارج از ورزشگاه نيز سرايت كرد و هزاران تن از تماشاگران خشمگين كره شمالي مانع از ورود بازيكنان تيم ملي فوتبال ايران به داخل اتوبوس هايشان شدند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پليس ضد شورش سرانجام وارد صحنه شد و پس از دو ساعت، انبوه مردم خشمگين كره شمالي از نزديكي بازيكنان ايراني به اندازه كافي به عقب رانده شدند .

برانكو ايوانكوويچ مربي كروات تيم ملي فوتبال ايران گفت: "فضاي داخل و خارج ورزشگاه فضاي ورزشي نبود ."
وي افزود: "بسيار ناراحت‌كننده است هنگامي كه احساس كنيد جان شما در خطر است، بازيكنان من پس از پايان مسابقه در تلاش براي خروج از ورزشگاه و ورود به داخل اتوبوس هايشان بودند اما وضعيت بسيار خطرناك بود و امكان رهايي از اين صحنه بسيار بعيد بنظر مي‌رسيد."
يكي از شهروندان كره شمالي كه زماني از مقام‌هاي صاحب ورزشي و دست اندركاران فوتبال در كشورش بوده و اكنون از اين كشور گريخته و در سئول پايتخت كره جنوبي بسر مي‌برد، گفت: "كره شمالي يك جامعه سازمان يافته است كه چنين هرج و مرج‌ها و نا آرامي‌ها در آن قابل تحمل نيست ."
وي افزود: "تاكنون چنين هرج و مرج و نا آرامي را در كره شمالي مشاهده نكرده و مردمي كه باعث بروز چنين صحنه‌هايي شدند، به شدت مجازات خواهند شد."
براساس اين گزارش، رسانه‌هاي رسمي كره شمالي هيچ گزارشي درباره آشوب و شورش مردم پيونگ يانگ پخش نكرده و خبرگزاري رسمي كره شمالي نيز يك گزارش مختصر كه در آن تنها به شكست تيم ملي فوتبال اين كشور در برابر تيم ملي فوتبال ايران با نتيجه ‪ ۰- ۲‬اشاره شده بود، منتشر كرده است .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19970

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شكست تيم ملي كره شمالي در برابر ايران، خشم مردم اين كشور را برانگيخت، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016