پنجشنبه 1 اردیبهشت 1384

محسن كديور: پاپ ‌‏ژان‌‏پل دوم يك روشنفكر محافظه‌‏كار بود او مي‌‏توانست بهتر از اين به مسيحيت خدمت كند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

رئيس گروه فلسفه دانشگاه تربيت مدرس در مراسم تجليل از شخصيت ديني و مذهبي پاپ ژان پل دوم گفت‌‏: پاپ نشان داد پيشرفت امر ديني هرگز به در دست‌‏داشتن رسمي قدرت سياسي و اجرايي وابسته نيست.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه خبرگزاري كار ايران ( ايلنا ), محسن كديور، رئيس گروه فلسفه دانشگاه تربيت مدرس، در سخناني كه در مراسم تجليل از شخصيت ديني و مذهبي" پاپ ژان پل دوم" و در حسينيه ارشاد ايراد كرد, سخنان خود را درباره" ذكر مزايا و خدمات رهبر فقيد كاتوليك‌‏هاي جهان" متمركز كرد ولي در عين حال اظهار داشت: پاپ با وجود قدرت فراواني كه در اختيار داشت مي‌‏توانست بهتر از اين به مسيحيت و همه مظلومان عالم خدمت كند.
وي ادامه داد‌‏: من امروز در مكاني صحبت مي‌‏كنم كه زماني مرحوم شريعتي سخناني تحت عنوان " اگر پاپ و ماركس نبودند‌‏" ايراد كرد ولي امروز فارغ از مذهب خاصي مي‌‏بينيم در جهان معاصر، دين به‌‏رغم تكثر زياد، هنوز هم جايگاهي قوي دارد و اين، از نحوه تشييع جنازه او نمود پيدا مي‌‏كند.
وي سخنان خود را درباره خدمات" پاپ ژان پل دوم" تجليل سياسي ندانست و گفت: يكصد و ده سال پيش از آغاز زمامداري "پاپ ژان پل دوم"، واتيكان از سوي ارتش ايتاليا اشغال شد اما يكصد و ده سال بعد كه " پاپ ژان پل دوم" به مسند قدرت رسيد اقتدار او با آن زمان قابل قياس نبود.
كديور افزود‌‏: "پاپ" فلسفه خوانده بود؛ كتاب‌‏هاي او قوت مذهب را از زاويه مذهبي به تصوير مي‌‏كشيد. كتاب‌‏هاي او در واقع گذر از آستانه اميد است.
وي افزود: "پاپ ژان پل دوم" با مهم‌‏ترين فيلسوفان معاصر همچون" هوسرل"," شيلر"," پل ريكور" و" لوييناس" گفت‌‏وگوهاي فلسفي داشت و از مهم‌‏ترين اقدامات وي، برگزاري سمينار يك سال در ميانِ "با متفكران لاادري و ملحد و كافر" بود. او باب گفت‌‏وگوي دينداران با بي‌‏دينان را در بالاترين عرصه مذهبي گشود.
كديور ادامه داد: او در واقع از حقوق‌‏بشر دفاع كرد. او در سال 1995 در نطق دوم خود در سازمان ملل از حقوق فردي آدميان دفاع كرد و تأكيد كرد كه آدميان، فارغ از رنگ و نژاد و مذهب، داراي حقوقي‌‏اند كه ما رهبران مذهبي چاره‌‏اي جز به‌‏رسميت‌‏شناختن آنها نداريم." پاپ" در واقع از حقوق فطري بشر دفاع كرد و بيش از همه بر آزادي دين انگشت گذاشت.
رئيس گروه فلسفه دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه" پاپ" در پاسخ به اين سؤال كه آيا كسي كه از" پاپ" اطاعت نكند امكان رستگاري خواهد داشت‌‏؟معتقد به آزادي دين بود.
وي در ادامه گفت‌‏: نام‌‏ها مهم نيستند؛ خدا به عناوين ما نگاه نمي‌‏كند بلكه به عمل صالح ما و درون قلب ما توجه دارد. اين پيامي بود كه توسط" پاپ" در قالب آزادي مذهب اعمال شد.
اين محقق و مدرس فلسفه ادامه داد: "پاپ" البته هرگز حقوق همجنس‌‏گرايان را به‌‏عنوان حقوق‌‏بشر به رسميت نشناخت. هر نوع جلوگيري از بارداري و سقط جنين را رد كرد و بي‌‏شك آنچه بر آن پاي مي‌‏فشارد مخالفت شديد او با آزادي بي‌‏بند و باري خارج از چارچوب خانواده بود تا جايي كه حتي درباره سقط جنين تبصره‌‏هاي پزشكي را نپذيرفت و از اين رو مخالفان زيادي داشت كه در مرگش شادي و دست‌‏افشاني‌‏ها كردند.
وي گفت: البته اين عمل او به محافظه‌‏كاري تعبير شد تا جايي كه حق طلاق زنان و كشيش‌‏شدن زنان را نيز بر نتابيد و اينها مجموع نكات منفي او را تشكيل مي‌‏دهد.
كديور كه در حسينيه ارشاد سخن مي‌‏گفت دفاع از مردم‌‏سالاري توسط" پاپ ژان پل دوم" را قدم بزرگي عنوان كرد و افزود‌‏: اينكه رهبري مذهبي كه خود را نماينده خدا در زمين مي‌‏داند از مردم‌‏سالاري دفاع كند قدم بزرگي است و مبارزه او عليه فاشيسم و كمونيسم هم موفقيت‌‏هاي بزرگي به دنبال داشت.
رئيس گروه فلسفه دانشگاه تربيت مدرس، "ژان پل دوم" معتقد بود جامعه سالم سه ويژگي دارد: مردم‌‏سالاري در حوزه سياست‌‏, آزادي در حوزه اقتصاد و فرهنگ و اخلاق پويا؛ دفاع او از اين عامل سوم من را وادار مي‌‏كند به‌‏عنوان فردي مسلمان از او تشكر كنم. او بزرگترين منادي اخلاق و منتقد ليبرال دموكراسي موجود بود. او البته بيشترين تأكيد را در حوزه اخلاق داشت.
كديور به سه رويداد و خيزش ربع قرن اخير, انقلاب ايران در سال 1979, نهضت كاتوليك‌‏هاي جهان در لهستان‏) و نهضت ساندنيست‌‏هاي نيكاراگوئه و تأثير آنها بر تجديد نظر در نظريه‌‏پردازان سكولار در مورد نظريات‌‏شان اشاره و تصريح كرد‌‏: "پاپ" بر اقتدار ديني بدون استفاده از قدرت دولتي تأكيد داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"پاپ ژان پل دوم" رئيس كشور نبود. او در واقع جانشين پاپي بود كه هزار سال پيش، جنگ‌‏هاي صليبي راه انداخت. او در واقع تجربه تلخ هزار سال قدرت نظامي را دنبال خود مي‌‏كشيد كه در واقع آبروي دين را برد اما او گفت كه تبليغ ديني به قدرت سياسي نياز ندارد و قدرت واقعي در سينه‌‏هاي مؤمنان است.
كديور گفت: او با اقتدار رهبر يك ميليارد و چند صد ميليون مسيحي بود و نشان داد مي‌‏توان دين را در عرصه عمومي سر پا نگه داشت و رهبر هم لازم نيست بر قدرت اجرايي تكيه بزند.
وي تصريح كرد‌‏: "پاپ ژان پل دوم" نشان داد پيشرفت امر ديني هرگز به در دست‌‏داشتن رسمي قدرت سياسي وابسته نيست.
رئيس گروه فلسفه دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه او فيلسوفي مذهبي بود كه اثبات كرد مي‌‏توان حرف اول را در حوزه عمومي زد، گفت: لازم نيست كه ارتش و حكومت و دولت در اختيارمان باشد و به راستي تشييع جنازه كدام مقام سياسي و حكومتي اين چنين بود؟
كديور با بيان نظر"پاپ ژان پل دوم" مبني بر اينكه "ما به لحاظ اخلاقي وظيفه داريم از نسل‌‏كشي جلوگيري كنيم"، ضمن محل سوء استفاده خواندن اين جمله از جانب قدرت‌‏هاي بزرگ، در انتهاي سخنش گفت: اين سخن مي‌‏تواند مستمسك قدرت‌‏هاي بزرگ براي برخي حملات به كشورهاي ضعيف‌‏تر قرار گيرد و به‌‏راستي چه كسي بايد اين وظيفه را برعهده گيرد.
وي در پايان گفت: به‌‏طور كلي پاپ، وضعيت و سيماي دوگانه‌‏اي از خود نشان داد؛ او از سويي مذهبي و محافظه‌‏كار و از سوي ديگر يك روشنفكر مدرن مي‌‏نمود و شايد اطلاق تركيب روشنفكر محافظه‌‏كار، تنها زيبنده او باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21374

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن كديور: پاپ ‌‏ژان‌‏پل دوم يك روشنفكر محافظه‌‏كار بود او مي‌‏توانست بهتر از اين به مسيحيت خدمت كند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016