یکشنبه 25 اردیبهشت 1384

حداد عادل: اجازه نمي‌دهيم هر چيز بنام آزادي طومارش پيچيده شود، خبرگزاري فارس

رئيس مجلس گفت: براي حفظ استقلال خود از آزادي دفاع مي‌كنيم اما استقلال فقط سرزميني نيست بلكه استقلال معنوي و اعتقادي وجود دارد كه ما از عقايد و مقدسات خودمان دفاع مي‌كنيم و اجازه نمي‌دهيم هر چيز به نام آزادي طومارش پيچيده شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر امروز در مراسم اختتاميه هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران افزود: نمايشگاه صرفا محلي براي خريد و فروش كتاب نيست بلكه در كنار اين پديده ارزشمند فرهنگي جنبه‌هاي ديگر آن نيز مغتنم است.
وي با متنوع خواندن نمايشگاه كتاب گفت: حضور ناشران باسابقه تهراني، شهرستاني، بين‌المللي، عنوان تشكلهاي نشر و ناشران تخصصي از جلوه‌هاي مختلف نمايشگاه كتاب مي‌باشد.
حداد عادل تصريح كرد: ما در انقلاب مي‌خواستيم يك ملت كتاب خوان داشته باشيم و اين امر يك شبه محقق نمي‌شود و راهي دشوار است كه خوشبختانه برايمان به تدريج در حال محقق شدند است.
وي از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نمايشگاه بين‌المللي كتاب قدرداني كرد و گفت: ما موفقيت‌هاي بسياري در زمينه كتاب به دست آورده‌ايم و دستگاه هاي مختلف به اين امر كمك كرده‌اند و شهرداري تهران سنگ بناي كتابخانه را در مدارس گذاشته است.
وي گفت: در دهه پنجاه تعداد كتابيكه در ايران در يك سال به چاپ مي‌رسيد از 600 عنوان بيشتر نبود يعني روزانه 2 عنوان كتاب منتشر مي‌گرديد اين در حالي است كه در سالهاي اوليه انقلاب كه جمعيت ما 72 ميليون نفر نبود، حدود 40 هزار عنوان چاپ مي‌شد كه روزانه150 عنوان كتاب منتشر مي‌شد.
وي افزود: اين واقعيت كاملا براساس عدد و رقم است و سند افتخار ماست و نشان دهنده آن است كه ما در گسترش علم و دانش موفق بوده‌ايم و اين پديده مبارك ادامه جنبش نرم افزاري و نهضت علمي كه رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد دارند مي‌باشد.
حداد عادل در ادامه تصريح كرد: كتاب حامل و آئين انديشه است و انديشه گلي است كه در فضاي آزاد و محيط آزادي رشد مي‌كند و اگر روزانه 600 عنوان كتاب به 40 هزار عنوان رسيد به بركت آزادي بود كه اولين شعار ما در انقلاب بوده و خواهد بود.
وي اضافه كرد: هيچ رشد و هيچ پيشرفتي بدون آزادي ميسر نيست، آزادي شرط پيشرفت است اما آزادي تنها شرط مطلق نيست بلكه در كنار آن ارزش ديگري نيز وجود دارد كه مي‌بايست از آنها پاسداري كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ما مردمي هستيم كه آزادي مي‌خواهيم اما آن را در كنار ارزشهاي ديگر طلب مي‌كنيم و گرنه اگر آزادي را به تنهايي ارزش بدانيم و اجازه هر چيزي ديگر به نام آزادي مخدوش شود بزرگترين جفا به آزادي است.
وي اضافه كرد: ما براي حفظ استقلال خودمان از آزادي دفاع مي‌كنيم به طوري كه اگر نام خليج فارس براي ما يك ارزش است و قرار باشد هر كس به نام آزادي نام ديگري بر آن بگذارد ما استقلال را مقدم بر آزادي مي‌دانيم.
حداد عادل گفت: استقلال فقط استقلال سرزميني نيست بلكه استقلال معنوي و اعتقادي نيز وجود دارد كه ما از عقايد و مقدسات خودمان دفاع مي‌كنيم و اجازه نمي‌دهيم هر چيزي به نام آزادي طومارش پيچيده شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: بايد اعتراف كنيم كه هنوز نويسندگان در جامعه ما نمي توانند بر اساس حق تاليف، زندگي خود را تامين كنند و اگر مولفان شغل ديگري غير از نويسندگي نداشته باشند به دشواري زندگي مي‌كنند و اين واقعيت وظيفه سنگيني بر دوش ما مي‌گذارد كه بايد بر آن چاره انديشي كرد.
حداد عادل گفت: يكي از مشكلات عالم نشر مدون و روشن نبودن ضوابط حقوقي حاكم بر نشر است كه بايد براي آن فكري كرد و در اين راستا مجلس شوراي اسلامي آمادگي دارد تا در اين باره قوانين لازم را به تصويب برساند.
وي افزود: من به وزير ارشاد پيشنهاد كردم كه واحد حقوقي مستقلي با استخدام حقوقدانان ورزيده و آشنا با فضاي كتاب براي ارائه خدمات حقوقي و مشاوره در باره چگونگي چاپ و نشر كتاب به ناشران و نويسندگان ايجاد شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي همچنين گفت: مجلس آمادگي دارد كه قانون كپي رايت را نيز تدوين كند.
حداد عادل در پايان سخنان خود اظهار اميدواري كرد كتاب نردباني براي ترقي در همه عرصه‌هاي سياسي فرهنگي و اقتصادي مردم شود و با همان شور و شوقي كه در نمايشگاه بين‌المللي كتاب حضور پيدا مي‌كنند در آن عرصه‌ها نيز حضور داشته باشند.
حداد عادل امروز 4 ساعت از نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران بازديد كرد.
در مراسم اختتاميه نمايشگاه بين‌المللي كتاب به تعدادي از ناشران داخلي و خارجي برتر جوايزي اهدا شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22599

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حداد عادل: اجازه نمي‌دهيم هر چيز بنام آزادي طومارش پيچيده شود، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016