دوشنبه 9 خرداد 1384

گنجي در نشست مطبوعاتي: درخواست آزادي مشروط نخواهم كرد

اکبر گنجي

گزارش ايسنا از اين جلسه:

اكبر گنجي در اولين روز از مرخصي خود با برگزاري يك نشست مطبوعاتي در منزلش، پس از پاسخگويي به سوالات خبرنگاران، اظهار داشت كه به پاس حمايت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، اعتصاب غذاي خود را در حضور آنها مي‌شكند.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اكبر گنجي كه نيمه شب گذشته به مرخصي آمده است، در مصاحبه‌ي مطبوعاتي عصر امروز، اظهار داشت: شب گذشته بعد از مذاكراتي كه با تعدادي از مسوولان داشتم، حدود ساعت 12:30 مسوولان زندان مرا به منزل آوردند و طبق صحبت‌هايي كه شده، مرخصي من بيش از درخواست خودم خواهد بود.

وي با بيان اين‌كه از هيچ‌يك از مواضع خودم كوتاه نيامده‌ام و اگر راديكال‌تر نشده باشم، محافظه‌كارتر نشده‌ام، خاطرنشان كرد: اعتصاب غذاي من ساعت 7 شب 29 ارديبهشت‌ماه تا امروز (9 خرداد) ادامه داشت و من در مذاكراتي كه داشتم اعلام كردم تا زماني كه از زندان آزاد نشوم، به اعتصاب غذاي خود پايان نمي‌دهم.

گنجي با بيان اين كه متاسفانه گويا دروغي كه در همه‌ي نظام‌هاي اخلاقي امري ناپسند است، در جامعه‌اي كه ما زندگي مي‌كنيم تبديل به يك فضيلت اخلاقي شده است و گفته مي‌شود زنداني سياسي، اعتصاب غذا و... نداريم، همه‌ي اين موارد را نادرست خواند.

وي افزود: در طول مدت اعتصاب، مديركل امور زندان‌هاي استان تهران با من صحبت كرد و شرايط مرا پذيرفت و قرار شد ايشان در روزنامه‌ي رسمي سازمان زندان‌ها (حمايت) اعتصاب غذاي مرا تاييد كند كه در مصاحبه‌اي كه روز چهارشنبه با اين روزنامه داشتند، اعلام كردند پس از ديداري كه با من داشته‌اند از من درخواست كرده‌اند كه اعتصاب غذاي خود را بشكنم. به همين خاطر من عصر روز چهارشنبه يك ليوان سوپ خوردم اما به محض اين‌كه مطلع شدم گفته شده است كه گنجي غذا مي‌خورد و ما فيلم او را داريم، به اعتصاب غذاي خود ادامه دادم.

گنجي ادامه داد: اعتصاب غذاي من به تاييد رسمي سازمان زندان‌ها رسيده و اگر مدعي‌اند كه از غذا خوردن من فيلم دارند، خوشحال مي‌شوم كه آن را پخش كنند.

وي در پاسخ به اين سوال كه يكي از روزنامه‌ها عنوان كرده بود گنجي اعتصاب غذا نكرده و در زندان عسل و... مي‌خورد، گفت: در طول مدت اعتصاب، هر روز عصر توسط پزشك بهداري مرتب وزن مي‌شدم و گزارش اين معاينات موجود است و به تاييد سازمان زندان‌ها نيز رسيده است. حال اگر روزنامه‌اي كه مواضعش مشخص است، اكاذيبي مي‌نويسد بايد خود پاسخگو باشد.

گنجي ادامه داد: شب گذشته دوستان جديدي وارد مذاكره شدند و قول‌هايي دادند و شما در عمل خواهيد ديد كه اگر به آن وعده‌ها عمل نشود، اعتصاب غذاي خود را ادامه خواهم داد.

وي از ذكر اسامي افراد مذاكره‌كننده خودداري كرد و تنها به ذكر اين نكته اكتفا كرد كه وعده‌هايي كه آنها داده‌اند از درخواست من بيشتر است و افزود: تعدادي از زندانيان سياسي كه شما هم آنها را مي‌شناسيد در اين مذاكره حضور داشتند و واسطه شدند.

به گزارش ايسنا گنجي در توضيح علل اعتصاب غذاي خود با تاكيد بر اين‌كه پنج سال و دو ماه از محكوميتي را كه تا كنون پشت سر گذارده، كاملا غيرقانوني و غيرعادلانه بوده است، اظهار داشت: چهار سال از حبس من به خاطر در اختيار داشتن فتوكپي يك روزنامه بود در حالي كه داشتن اصل روزنامه نيز جرم نيست، چه برسد به فتوكپي آن. شش ماه از حبسم نيز به خاطر اين بود كه گفتم تعداد زيادي از دوستانم در زندان هستند. كساني مثل شمس‌الواعظين، قاضيان، عبدالله نوري، محسن كديور و اين چيز مخفي‌اي نبود و اگر گفتن اين‌كه دوستان من در زندان هستند، تبليغ عليه نظام است، كساني كه اين كار را كرده‌اند بيشتر تبليغ عليه نظام كرده‌اند.

گنجي ادامه داد: يك سال و نيم از حبسم نيز به اتهام اهانت بوده است؛ در حالي كه تمام جملاتي كه گفته‌ام و در كيفرخواست تحت عنوان اهانت از آن ياد شده، عليه سعيد امامي بوده است.

وي ادامه داد: من 57 ماه ممنوع‌التلفن بودم در حالي كه همه‌ي زندانيان و حتي زندانيان سياسي تماس تلفني داشتند و نكته‌ي دوم اين‌كه در حال حاضر به زندانيان مالي و كساني كه اختلاس و كلاهبرداري كرده‌اند گاه ديده مي‌شود كه حتي يك سال مرخصي داده مي‌شود اما به من فقط 65 روز داده شد و تمام اين مرخصي‌ها نيز با واسطه‌ي افراد بوده است.

گنجي ادامه داد: من در زندان بيماري‌هاي متعددي پيدا كردم كه به تاييد پزشكان متعدد و پزشكان خود زندان نيز رسيده است و آنها عنوان كرده‌اند كه بايد براي معالجه به خارج از زندان بروم ولي اين مساله‌ي ساده نيز از من دريغ شد و مجموعه‌ي اين نكات باعث شد كه دست به اعتصاب غذا بزنم.

وي تاكيد كرد: معتقدم زندان كردن كليه‌ي زندانيان سياسي، مطبوعاتي، دانشجو و وبلاگ‌نويس غيرقانوني است و تمام اين‌ها بايد بدون هيچ قيد و شرطي آزاد شوند؛ چرا كه زنداني سياسي مرتكب هيچ جرمي نشده است و فقط يك دگرانديش است و بيان نظر و عقيده نيز در هيچ جا جرم نيست مگر اين‌كه منتهي به خشونت شود كه حرف هيچ‌يك از اين افراد منتهي به خشونت نشده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا احتمال آزادي سه زنداني ملي مذهبي وجود دارد، با ابراز اين عقيده كه در روال فعلي، عقلانيتي مشاهده نمي‌شود، گفت: به طور كلي بايد بگويم با زنداني شدن تعدادي از دگرانديشان هزينه‌ي داخلي و خارجي براي نظام به بار آمد و در زندان بودن اين افراد هيچ فايده‌اي براي نظام جمهوري اسلامي ندارد.

گنجي ادامه داد: سوال من از شما و دستگاه قضايي اين است كه با بررسي كتاب‌هاي قبل و بعد از زندان من آيا تغييري در مواضع من مشاهده مي‌كنيد؟ اگر قرار بود من مواضع پيشين خود را پس بگيرم، بايد در كتاب‌هاي من اين نكته مشاهده مي‌شد ولي آيا به اين هدف رسيدند؟

وي تاكيد كرد: تا زماني كه در زندان هستم، از هيچ‌يك از مواضع خود عدول نمي‌كنم و مواضعم نسبت به گذشته راديكال‌تر شده است و براي اين مساله نيز دليل و سند دارم و از شما مي‌خواهم كه بي‌رحمانه نظراتم را نقد كنيد.

وي درخصوص علت موافقت با مرخصي‌اش اظهار داشت: شايد يكي از علل آن انتخابات باشد ولي در هر صورت من گفته بودم كه تا پاي مرگ بر روي مواضع خود ايستاده‌ام و قطعا از اين مواضع كوتاه نمي‌آمدم.

اکبر گنجي

وي در پاسخ به سوالات مكرر خبرنگاران در مورد انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: از هيچ كانديدايي حمايت نمي‌كنم.

به گزارش خبرنگار ايسنا خبرنگاري از گنجي سوال كرد، عنوان شده كه 350 نفر از زندانيان سياسي و غيرسياسي در حمايت از شما اعتصاب غذا كرده‌اند آيا اين مطلب صحت دارد؟ كه گنجي در پاسخ به اين سوال اظهار بي‌اطلاعي كرد.

در ادامه خبرنگاري از گنجي سوال كرد آيا در تحصن‌هايي كه قرار است به نفع زندانيان برگزار شود، شركت خواهد كرد؟ كه وي در پاسخ بر آزادي كليه‌ي زندانياني كه آنها را زنداني سياسي مي‌خواند، تاكيد كرد و ابراز داشت كه اين افراد جرمي ندارند.

وي با يادآوري اين كه در حال حاضر بايد براي بيماري خود معالجه شود، گفت: سعي مي‌كنم در اين مدت كوتاه جسم خود را تقويت كنم تا در مبارزات بعدي توان داشته باشم.

خبرنگاري از گنجي سوال كرد كه شنيده شده دكتر معين قرار است از زندانيان و فعالان سياسي در كابينه‌ي خود استفاده كند، آيا پستي به شما پيشنهاد شده است؟ كه وي تنها سكوت كرد و لبخند زد و يوسف مولايي وكيل مدافع وي اظهار داشت: قرار است ايشان كابينه‌ي خود را در زندان اوين تشكيل دهد.

خبرنگار ديگري سوال كرد شما هم‌چنان يك اصلاح‌طلب هستيد، يك معني جديد از اصلاحات عرضه كنيد كه گنجي گفت: من از يك منظر اصلاح‌طلبم و از يك منظر انقلابي. اين دو را با گفته‌هاي واپس‌گرايان قاطي نكنيد.

وي ادامه داد: براي رسيدن به اهداف دموكراسي‌خواهانه از دو روش انقلابي و اصلاح‌طلبانه مي‌توان استفاده كرد كه اگر معناي روش انقلابي، روش خشونت‌بار باشد، من انقلابي نبوده و نخواهم بود و دگرانديشان نيز هيچ‌گاه از روش انقلابي به اين معنا استفاده نخواهند كرد. ما خواهان آزادي و حقوق بشر هستيم و اين اهداف راديكالي است كه با روش‌هاي اصلاح‌طلبانه مي‌توان به آن رسيد.

گنجي ادامه داد: اصلاحات از نظر من گذار از نظام اقتدارگرا به دموكراتيك است و من خواهان يك جمهوري دموكراتيك هستم.

وي در تشريح وضعيت فعلي سلامت جسمي خود گفت: من براي درمان بايد 10 جلسه در بيمارستان توانبخشي بستري شوم. از سوي ديگر بيماري آسم نيز دارم كه دكتر مصطفي معين، دكتر برادران‌فر و دكتر فرهادي در سال 82 آن را تاييد كردند.

گنجي در پاسخ به اين سوال كه شما شكنجه‌ي جسمي نيز شديد؟ گفت: من شكنجه جسمي نشدم و فكر نمي‌كنم كسي جرأت داشته باشد مرا شكنجه كند؛ چون آن‌قدر مي‌توانم از حق خود دفاع كنم كه جرأت كوچك‌ترين بي‌احترامي را ندارند ولي فشار روحي وجود داشت و بيشترين فشار را خانواده‌ي زندانيان تحمل مي‌كنند.

وي با بيان اين كه «اگر تا آخرين لحظه‌ي عمرم در زندان باشم، از هيچ‌يك از مواضع خود كوتاه نمي‌آيم» در پاسخ به سوالي درباره‌ي درخواست آزادي مشروط تاكيد كرد: هيچ‌گاه درخواست آزادي مشروط نخواهم كرد.

خبرنگار ديگري سوال كرد كه آيا كتاب و روزنامه در زندان در اختيار شما قرار مي‌گرفت كه وي گفت: دو روزنامه‌ در اختيار من قرار داده مي‌شود ولي براي كتاب مشكلي وجود ندارد.

گنجي در پايان اين مصاحبه‌ي مطبوعاتي خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: به پاس تشكر از خدمات شما كه معتقدم نقش موثري در پيشبرد دموكراسي داشته‌ايد، در حضور شما دوستان اعتصاب غذاي خود را مي‌شكنم.


در حاشيه:

** در ابتداي اين مراسم، سيد مصطفي تاج‌زاده، فيض‌الله عرب‌سرخي، محسن امين‌زاده، سعيد شريعتي و عيسي سحرخيز حضور داشتند.

** تعداد زيادي از خبرنگاران داخلي و خارجي در مصاحبه‌ي مطبوعاتي امروز گنجي حضور داشتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش ايلنا از اين جلسه:

اکبر گنجي

اكبر گنجي، گفت‏: اگر آقايان فكر كردند كه با زنداني كردن من در افكارم تعديل بوجود مي‏آيد, سخت در اشتباه‌‏اند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا", اكبر گنجي در اين ديدار با اعلام اينكه در ساعت 30 دقيقه بامداد امروز مرا به مرخصي اعزام كردند‏, در پاسخ به اين سوال كه آيا مدت مرخصي شما هفت روزه است يا خير؟"، گفت‏: مرخصي من يك هفته‏اي نيست.
گنجي در مورد آغاز اعتصاب غذاي خود گفت: بنده اعتصاب غذايم را از ساعت 19 روز 27 ارديبهشت ماه آغاز كرده و امروز مي‏خواهم در حضور شما، اعتصاب غذاي خود را بشكنم.
وي افزود: گفت: پس از اينكه سليماني (مدير اداره كل زندان‏هاي استان تهران‏) در تاريخ چهارم خرداد خبر اعتصاب غذاي مرا در مصاحبه با روزنامه حمايت تأييد كرد, در صحبت‏هايي كه با او داشتم وي اعلام كرد كه اعتصاب غذايت را بشكن كه بنده نيز اعتصاب غذاي خود را شكستم، هر چند كه در همان روز نيز فقط مقداري سوپ خوردم. در طول دوران اعتصاب غذا بنده روزي 8 الي 10 ليوان آب به علاوه شش عدد قند مصرف مي‏كردم, اما پس از اينكه مصاحبه معاون امور زندان‏هاي دادستاني تهران را كه در آن اعتصاب غذاي مرا تكذيب كرده بود، خواندم دوباره به اعتصاب غذاي خود ادامه دادم.
وي در پاسخ به اظهارات معاون امور زندان‏هاي دادستاني تهران مبني بر اينكه اگر خانواده گنجي به پخش شايعات خود ادامه دهند، فيلم‏هاي اعتصاب غذاي گنجي را پخش خواهند كرد؟"، گفت: اگر دادستاني تهران مدعي است كه بنده در اعتصاب غذا نبودم و غذا مصرف مي‏كردم فيلمش را پخش كنند، هر پزشكي كه مرا معالجه كند‏, اعتصاب غذاي مرا تأييد مي‏كند، بنده هر روز توسط اطباي زندان معاينه و اين معالجات نيز در دفاتر زندان نيز ثبت مي‏شد.
گنجي، سه عامل را براي شروع اعتصاب غذاي خود‏, عنوان كرد و گفت: اولين عامل اين بود كه بنده به مدت 57 ماه حق استفاده از تلفن را نداشتم، در حالي كه تمام زندانيان حق استفاده از تلفن را داشتند. دومين عامل؛ برخورد تبعيض‏آميز در اعطاي مرخصي به بنده بود, در حالي كه فردي كه به جرم اختلاس و كلاهبرداري به حبس طولاني مدت محكوم شده است, الان دو سال است كه در مرخصي به سر مي‏برد، حتي به افراد قاتل نيز مرخصي اعطا مي‏شود اما به من فقط 65 روز در طول دوران زندانم مرخصي اعطا شده است.
اين روزنامه‏نگار زنداني در ادامه به سومين عامل در شروع اعتصاب غذايش اشاره كرد و گفت‏: بنده در زندان به بيماري‏هاي مختلفي مبتلا شدم كه به تاييد برخي پزشكان از جمله دكتر مصطفي معين, دكتر برادران و ساير اطبا و به خصوص پزشكان زندان اوين نيز رسيده است، اما مسوولان زندان هرگز نسبت به اعزام من به بيمارستان خارج از زندان و اعطاي مرخصي استعلاجي به بنده اقدامي صورت نداند.

وي افزود‏: كولافسكي در مقاله‏اي در مورد فضيلت دروغ مي‏گويد, "دروغ در برخي نظام‏ها فضيلت است". در نظام‏هاي اخلاقي دروغ جزو رذايل اخلاقي است كه متاسفانه در كشور ما به فضيلت تبديل شده است‏, مثلا برخي آقايان مي‏گويند كه ما در ايران زنداني سياسي و زنداني بيمار نداريم و از اين قبيل دروغ‏ها.
گنجي به توافقات شب گذشته خود با مسوولان زندان در اعطاي مرخصي اشاره كرد و گفت‏: افرادي كه شب گذشته با من وارد مذاكره شدند افراد جديدي بودند كه حتي برخي زندانيان سياسي بنده نيز آنها را تاييد كرده و اعلام كردند كه اين افراد تاكنون به قول‏ها و وعده‏‏هايي كه داده‏ بودند، پايبند بوده‏اند كه بنده نيز به اين اعتبار، وارد مذاكره شدم. حتي اين افراد اعلام كردند كه اگر قول‏ها و وعده‏هاي داده شده در اين مذاكره عملي نشود، حتي خودشان همزمان با من دست به اعتصاب غذا خواهند زد، البته اگر وعده‏هايم كه اين بار بيش از انتظارهاي قبلي خواهد بود، محقق نشود، دوباره دست به اعتصاب غذا خواهم زد.
وي مشكل جسمي فعلي خود را آسم‏, بيماري ريوي و كمر درد عنوان كرد.
گنجي در پاسخ به اين سوال كه "آيا در طول دوران زندان شكنجه شده است يا خير؟"، گفت‏: شكنجه جسمي نشدم. مگر كسي جرأت چنين كاري با من را دارد. آنقدرها مي‏توانم از خود دفاع كنم كه كسي جرأت چنين كاري را نداشته باشد, اما همواره با فشارهاي روحي را تحمل كرده‏ايم، البته خانواده بنده و ساير خانواده‏هاي زندانيان همواره در معرض فشارها و‏آسيب‏هاي روحي بوده‏اند, والا بنده تاكنون به راحتي زندان را تحمل كرده‏ام و خواهم كرد.
وي ارتباط اعطاي مرخصي از سوي مسوولان زندان اوين به خود را در آستانه انتخابات رياست جمهوري متحمل دانست و در پاسخ به اين سوال كه آيا وساطت هاشمي رفسنجاني موجب اعطاي مرخصي به شما شده است؟"، تأكيد كرد: هاشمي هيچ نقشي در اين رابطه نداشت.
اكبر گنجي در ادامه با تاكيد بر اينكه محكوميت خود را غير قانوني و غير عادلانه مي‏داند, تصريح كرد: چهار سال حبس بنده به علت در اختيار داشتن فتوكپي روزنامه‏اي بود كه داشتن اصل آن جرم نبود چه رسد به فتوكپي آن، همچنين بولتني از وزارت ارشاد كه به 10 روزنامه نيز ارسال شده در اختيارم بود كه طبق آن فقط مديران مسوولان و سر دبيران روزنامه‏ها حق خواندن آن را داشتند كه بنده نيز به عنوان عضو شوراي سردبيري روزنامه صبح امروز مجاز به خواندن و در اختيار داشتن آن بودم كه البته خود آقاي حجاريان به عنوان مدير مسوول روزنامه آن بولتن را در اختيارم قرار داد.
وي ادامه داد: شش ماه از حبس بنده نيز به اين علت بود كه گفته بودم تعدادي زيادي از دوستانم در زندان هستند كه البته خلاف واقع نبود، چون آقايان كديور, عبدي, عبدالله نوري و برخي ديگر در زندان بسر مي‏بردند‏, بنابراين مطلب مخفي نبود كه بخواهم به عنوان تبليغ عليه نظام مورد محاكمه قرار گيرم.

اکبر گنجي

اين روزنامه نگار زنداني تصريح كرد: 5/1 سال نيز از محكوميتم مربوط به اتهام اهانت به رهبري بود كه البته جملات نقل شده از بنده عليه سعيد امامي بود و هيچ ارتباطي به اهانت به رهبري نداشت.
وي تأكيد كرد: شش سال حبسي كه تاكنون پنج سال و دو ماه آن را گذرانده‏ام ظالمانه و غير عادلانه است.
گنجي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه برخي زندانيان سياسي آزاد شده‏اند، احتمال آزادي شما نيز وجود دارد يا خير؟، گفت: فعلا كه چنين مطلبي اتفاق نيفتاده است، برخوردهاي گذشته با بنده نشان مي‏دهد كه عقلانيت بر اعمال برخي‏ها حاكم نبوده است، عقلانيتي كه بر كل نظام هزينه بر جاي گذاشت.
وي ادامه داد: از همه دوستان خواهش مي‏كنم كه كتاب‏هاي مرا قبل از دوران زندان با بعد از دوران زندان مقايسه كنند, آيا تفاوتي در عقايدم حاصل شده است، آيا زنداني شدن من تاثيري بر عقايدم گذاشت كه بخواهم به تعديل افكارم بپردازم.
اكبر گنجي تأكيد كرد: امروز مواضع من در مقايسه با گذشته نه تنها محافظه‏كارانه‏تر نشده است، بلكه راديكال‏تر نيز شده است. از دوستان تقاضا دارم نوشته‏ها و نظراتم را با بي‏رحمانه‏ترين وجه مورد نقد قرار دهند, هر چند كه اين نوشته‏ها از طريق سي‏دي و انتشار بر روي سايت‏‏هاي اينترنتي منتشر مي‏شود. من مواضع گذشته خود را تند نمي‏دانم، آدمي هم نيستم كه حرفي بزنم و از حرف خود عدول كنم. البته مواضع من قابل چاپ در روزنامه‏هاي حال حاضر داخلي نيست، لذا نمي‏خواهم وقت دوستان خبرنگار و خودم را تلف كنم.
اين روزنامه‏نگار زنداني در ادامه با تاكيد بر اينكه محكوميت كليه زندانيان سياسي و وبلاگ‏نويس غيرقانوني است و به سرعت بايد آزاد شوند، تصريح كرد‏: زنداني سياسي يك دگرانديش است، اما دگرانديش با زنداني سياسي تفاوت دارد، چون مبارزات دگرانديشان در طول نيم قرن دوم چشمگير بود و تحولات عظيمي در راه تحقق دموكراسي و حقوق بشر بوجود آورد.
وي افزود‏: بيان نظر و انديشه در هيچ كجاي دنيا جرم نيست, فقط در مواردي جرم محسوب مي‏شود كه به خشونت عملي منجر شود.
زندانيان سياسي هيچ جرمي ندارند، مگر دگرانديشي. روزنامه نگاران نيز نقشي موثري در تحقق دموكراسي دارند.
خبرنگاري از گنجي پرسيد كه با توجه به اينكه مصطفي معين گفته است كه در كابينه خود از زندانيان سياسي استفاده خواهم كرد، آيا پذيرش پست در دولت ايشان را قبول مي‏كنيد كه هنگامي كه گنجي خواست به اين سوال پاسخ دهد، خنده خبرنگاران و سوالات مكرر ديگر پاسخ به اين سوال را محقق ساخت.
گنجي در پاسخ به اين سوال كه آيا زمان درخواست آزادي مشروط فرا رسيده است يا خير؟ گفت‏: هرگز درخواست آزادي مشروط نخواهم داد.
وي در پاسخ به اين سوال كه برخي از اصلاح‏طلبان عنوان مشروطه‏خواهي را عنوان مي‏كنند، آيا شما هنوز بر جمهوري‏خواهي تأكيد مي‏كنيد؟ گفت: من همچنان يك جمهوري‏خواه تمار عيار هستيم، از نقدها و نظرات دوستان نيز استقبال مي‏كنم.
اين روزنامه‏نگار زنداني در پاسخ به درخواست يكي از خبرنگاران كه از او خواست تعريف جديدي از اصلاح طلبي ارايه كند, گفت‏: البته بنده با همه اصلاح‏طلبان دوستي صميمي دارم و همه اين عزيزان از دوستان صميمي بنده به شمار مي‏آيند، اما بايد عنوان كنم كه مسيري كه اصلاح‏طلبان در سال‏هاي گذشته طي كرده‏اند، روند درستي نبود.
گنجي ادامه داد: البته بنده از يك طرف اصلاح طلب هستم و از سوي ديگر انقلابي. بايد بين اين دو به دو دليل تفكيك قائل شد, اول روش، دوم هدف. هر كسي يكسري اهدافي را دنبال مي‏كند كه عقلانيت عملي را بايد طي كند، من به معني اعمال خشونت انقلابي نيستم. بنده به لحاظ اهداف انقلابي هستم، يعني به دنبال دموكراسي و حقوق بشر هستم و به دگرانديشان احترام مي‏گذارم. اصلاحات يعني گذار از نظام.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در انتخابات رياست جمهوري از چه كانديدايي حمايت مي‏كند؟، گفت‏: بنده از هيچ كانديدايي حمايت نمي‏كنم.
اين روزنامه نگار زنداني در ادامه اظهار داشت: از فردا به مداواي بيماري خود خواهم پرداخت و سعي دارم جسمم را تقويت كنم تا براي مبارزات بعدي آماده شوم.

اكبر گنجي در پايان از روزنامه‏نگاران، خبرنگاران رسانه‏ها و تمامي كساني كه او را در طول دوران زندان مورد حمايت قرار دادند، تشكر كرد.
در پايان اين ديدار اكبر گنجي با خوردن يك ليوان شربت پس از 11 روز اعتصاب غذاي خود را در جمع روزنامه‏نگاران و خبرنگاران شكست.
گفتني است؛ در اين ديدار مصطفي تاج‏زاده, فيض‏الله عرب‌‏سرخي, اميني زاده, سعيد شريعتي و عيسي سحرخيز و يوسف مولايي حضور داشتند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23501

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گنجي در نشست مطبوعاتي: درخواست آزادي مشروط نخواهم كرد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016