یکشنبه 26 تیر 1384

نقشه اطلاعات موازی برای گنجی، تحليل "روز" از وضعيت گنجي

روزهای خطرناک برای جان گنجی آغاز شد


مقامات مطلع تحريک مردم بر سر وضعيت جان گنجی، خشونت در تجمع روز سه شنبه تهران و حوادث مهاباد را جزئی از طرحی می بينند که اطلاعات موازی طراحی کرده و دادستانی تهرانی و نيروی انتظامی مامور انجام آن شده اند.

در سی و ششمين روز از اعتصاب غذای گنجی، و در حالی که آيت الله منتظری هم در نامه ای از وی خواسته به اعتصاب عذای خود خاتمه بدهد محافل سياسی تهران معتقدند که سازمان های اطلاعات موازی در زمانی که دارند وارد در خدمات رسمی دولتی می شوند موضوع گنجی را وسيله ای برای عادی نشان دادن آغاز به کار دولت جديد و پوشاندن اختلافاتی قرار داده اند که بر سر تقسيم پست های دولتی بينشان درگير شده است.

يک صاحب مقام سابق ديشب به "روز" گفت در حالی که ماه گذشته دستور آزادی اکبر گنجی صادر شده بود، اما در هفتمين روز معالجات وی، سازمان اطلاعات موازی با فرستادن مامورانی به خانه وی توافق ها را زير پا گذاشتند و پروژه ای را آغاز کردند که اساس آن بر قربانی کردن گنجی در آخرين روزهای رياست جمهوری خاتمی و ممانعت از گفتگوهائی بود که بر سر تقلب های انتخاباتی و دولت تازه در بين سران کشور وجود داشت.

اين مقام مطلع که خواست تا نامش افشا نشود ابراز داشت که چشم بستن بر انتشار عکس های گنجی در داخل سلول انفرادی، و ناديده گذاشتن دستورهای قبلی دادستانی در مورد خودداری مطبوعات از چاپ اخبار مربوط به گنجی جزئی از برنامه ای است که سازمان اطلاعات موازی به اجرا گذاشته است. چنان که يک روز قبل از تجمع روز سه شنبه گذشته در مقابل دانشگاه تهران، گروهی از دانشجويان حزب الهی ماموريت يافتند در محافل دانشگاهی شايع کنند که اين تجمع با اجازه مقامات دولتی صورت می گيرد. از سوی مقابل نيروهای انتظامی حاضر در محل دستور داشتند به هر صورت درگيری هائی ايجاد کنند و موجب شوند که تبليغات جديدی در اين مورد آغاز گردد.

علی رضا شاکر خبرنگار که در محل تجمع در حمايت گنجی در مقابل دانشگاه حضور داشته نيز در گزارشی از درگيری ها نوشته "ناگهان متوجه شدم اراده اي براي عصباني کردن مردم و افزايش دامنه خشونت در ميان است. هر چند پيش بيني کرده بودم که پليس برخورد خشني با تجمع کنندگان خواهد داشت، ولي وقتي علاوه بر ضرب و شتم مردم ، فحاشي و هتاکي برخي ماموران نسبت به مردم و حتي عابران را ديدم ، ناگهان خيلي زود ، به ترديد افتادم."

اين خبرنگار يادآوری کرده است که در پايان يک هفته مرخصی استعلاجی گنجی "در شبي که به ديدنش رفته بودم اکبر که در روز نخست پس از آزادي يک هفته اي در مقابل چشمان خبرنگاران محکم ايستاده بود و خود را استوار نشان مي داد، دور از چشم خبرنگاران ، خودش بود. اکبر گنجي نحيف و بيمار ؛ سرفه امانش نمي داد ، بعد ار چند سرفه سعي مي کرد مثل هميشه بخندد . از گوشه چشم خنده بر لب نگاهم مي کرد ، ولي سرفه بعدي اجازه نمي داد. نگذاشتند برود و خود را درمان کند ، جان نحيفش را دوباره به بند کشيدند ولي اراده او يکبار ديگر طغيان کرد همانطور که جلوي چشم خبرنگاران آبرو داري مي کرد ، اين بار نيز تصميم به اعتصاب غذا گرفت، تا حقش را بگيرد."

سايت بازتاب شب گذشته در اشاره به حوادث تهران و مهاباد اين سئوال را مطرح کرده که آيا تندی و خشونت های تحريک کننده نيروی انتظامی عادی بوده است. در خبر اين سايت آمده " برخي منابع، وقوع اين حوادث را در راستاي سناريوي برنامه‌ريزي شده برخي محافل قدرت براي سياه‌نمايي و چالش‌آميز كردن شرايط كشور ارزيابي شده و گفته مي‌شود، يكي از مقامات ارشد امنيتي كشور نيز در پانوشت گزارش يكي از دستگاه‌ها، مبني بر بروز تصادفي اين حوادث، از اين‌كه اين رخدادهاي پياپي، حاصل از اشتباهات فردي است، اظهار شگفتي كرده است."

گزارش ها نشان می دهد که شورای عالی امنيت ملی به توصيه رييس جمهور مامور شده است که گزارشی از ماجراهای پيش آمده در مورد اکبرگنجی، خشونت پليس با مردم در مقابل دانشگاه و در مهاباد تهيه کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نگرانی از آينده

نامه آيت الله منتظری به اکبر گنجی در زمانی انتشار يافته که به گفته نزديکان ايشان چند تن از متخصصان و پيروان آيت الله روشن کرده اند که در روزهای آينده صدمه های جبران ناپذيری بر وی وارد خواهد آمد .

محسن سازگارا فعال سياسی که خود سال گذشته با وضعيتی مشابه درگير بود و درست در زمانی که به علت اعتصاب عذا از هوش رفت، از زندان آزاد شد با توجه به تجربه شخصی خود می گويد از روز شنبه که سی و پنجمين روز است، چون بدنش چربی ها را سوزانده، به سوزاندن پروتئین ها می پردازد. تمام بافت های حساس بدنش صدمه می خورد. لثه هایش تحلیل می رود و چشم و قلب و سایر بافت های حساس آسیب می بینند. اکنون الکترولیت های بدن مثل پتاسیم، منیزیم و سدیم دچار عدم تعادل شده و با مرگ دست و پنجه نرم می کند. دچار تنگی نفس شده و خطر سکته های مغزی افزایش می یابد."

سازگارا که خود در يک سال گذشته، برای مقابله با عوارضی که اعتصاب عذای طولانی برای او ايجاد کرده دو بار عمل جراحی کرده و هنوز تحت مداوا قرار دارد، به "روز" گفت تمام کسانی که به سرنوشت آينده کشور علاقه مندند بايد دست به کار شده و امکان ندهند که گروه های اقتدارگرا به نيات خود دست يابند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نقشه اطلاعات موازی برای گنجی، تحليل "روز" از وضعيت گنجي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016