یکشنبه 26 تیر 1384

در پیامد قتل فعال سیاسی مهابادی توسط نیروی انتظامی، یک پلیس جمهوری اسلامی در مهاباد به قتل رسید، راديو فردا

در پی کشته شدن شوانه قادری جوان مهابادی و انتشار عکسهای مضروب شدن او در سایتهای اینترنتی و نیز در پیامد کشته شدن یک مامور نیروی انتظامی، مهاباد و برخی شهرهای دیگر کردستان شاهد ادامه ناآرامی ها بودند. مسعود کردپور روزنامه نگار در منطقه در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: مردم مهاباد حال خواستار شناسایی و مجازات مسببان قتل شوانه هستند. تعدادی از جوانان در میدان استقلال که شوانه کشته شد تجمعاتی برگزار کردند. در این منطقه که یکی از مناطق محروم شهر است و طی تجمعاتی که با برخورد نیروی انتظامی اتفاق افتاد یکی از ماموران نیروی انتظامی کشته شد. وی می گوید خواست مردم اینست که به خودسری های نیروهای انتظامی پایان داده شود.
شيرين فاميلي
---------------------------------------

شیرین فامیلی (رادیوفردا): اوضاع در شهر مهاباد همچنان ناآرام است. شب گذشته یک مامور نیروی انتظامی در ناآرامی های شهر کشته شد. اعتراضات مردم مهاباد با کشته شدن شوانه قادری جوان 26 ساله مهابادی که از فعالان سیاسی این شهر بود بالا گرفت. شوانه قادری را ماموران انتظامی به ضرب گلوله کشتند و تصاویری از مضروب شدن شدید او نیز در سایت های مختلف منتشر شده است. مردم مهاباد حال خواستار شناسایی و مجازات مسببان این قتل اند. در گفتگویی با مسعود کردپور روزنامه نگار در کردستان درباره اوضاع مهاباد پرسیدم.
مسعود کردپور (روزنامه نگار): در ساعات شب درگیریهایی در سطح شهر اتفاق می افتد و تعدادی از جوانان در سطح میادین شهر از جمله میدان استقلال که خود شوانه که چندروز پیش کشته شد، متعلق به این محل است، تجمعاتی صورت می گیرد، در این منطقه که یکی از مناطق محروم شهر است و طی تجمعاتی که با برخورد نیروی انتظامی اتفاق می افتد، یکی از ماموران نیروی انتظامی ظاهرا کشته می شود. که طی امروز تشییع جنازه شد در مهاباد و بصورت پراکنده این درگیری ها ادامه دارد.

ش.ف: آقای کردپور الان بطور مشخص خواست معترضان چیست؟

مسعود کردپور: خواستار پیگیری وضعیت کشته شدن این جوان مهابادی هستند که چرا این چنین باهاش برخورد شده. اگر قرار باشد ایشان هم مشکلی داشتند از نظر حقوقی یا بازداشتی داشتند باید ایشان بازداشت می شدند و در محاکمه رسمی قوه قضائیه به جرم های ایشان رسیدگی می شد. نه اینکه بصورت اینچنینی کشته بشوند و باعث جریحه دارشدن احساسات مردم بشود. چون مستحضر هستید چنین برخوردهایی طی سالهای گذشته در کردستان بسیار اتفاق افتاده و در شهرهای دیگر کردستان هم دربرخورد با افرادی که به تجارت مرزی می پردازند هم همیشه برخوردهای خشنی صورت می گیرد وباعث کشته شدن این افراد می شد. وحرف مردم اینست که با توجه به اینکه دولت جدیدهم دارد بوجود می آید و تشکیل می شود در تهران، به چنین برخوردهای غیرقانونی و افراد وشهروندان کشور خاتمه پیدا کند و نیروی انتظامی قانونمند با این مسائل برخورد کند نه اینکه خودسرانه بخواهد به افراد شلیک کند و باعث کشته شدن افراد بشود. و این یکی از مصادیق بارز نقض حقوق بشر می دانند و خواستار مجازات مسببان قتل این جوان مهابادی هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ش.ف: اشاره کردید به دیگر شهرهای کردنشین. اوضاع آنجا چطور است؟

مسعود کردپور: در سایر شهرهای اطراف هم از جمله بوکان و سقز و اینها حالت فوق العاده اعلام نشده ای وجود دارد. حضور نیروی انتظامی در این مناطق محسوس است. با لباسهای شخصی در این مناطق گشت می زنند و یک حالت اعلام نشده بحرانی غیرعادی وجود دارد ولی برخوردی بوجود نیامده.

ش.ف: موضعگیری رسمی مقامهای دولتی در وقایع اخیر و کشته شدن جوان مهابادی چیست؟

مسعود کردپور: نماینده مهاباد برخورد نیروی انتظامی را بشدت محکوم کردند در مجلس و تذکراتی به فرمانده نیروی انتظامی کشور و خود وزیر کشور دادند که چنین برخورد هایی باید متوقف شود و صحیح نیست با شهروندانی که مسلح نیستند و فقط اعتراضی دارند چنین برخورد بشود. و فرمانده نیروی انتظامی که دیروز صحبت می کرد در رادیو به همین مساله اشاره کرد که برخورد ما صحیح نبود و ما نمی خواستیم وضعیت اینچنین شود. ولی ظاهرا از دستشان در رفته و وضعیت اینطور شده.

Copyright: gooya.com 2016