جمعه 7 مرداد 1384

كروبي: طرح تشكيل حكومت‌‏اسلامي تنها موجب ‌‏نگراني در جامعه مي‌‏شود، ايلنا‌‏

* براي دفاع از جمهوريت‌‏نظام راهي جز ايجاد تشكيلات‌‏فراگير نداريم
* تشكيلات روحاني صرف پاسخگوي فعاليت در فضاي سياسي ايران نيست

تهران- خبرگزاري كار ايران

مهدي كروبي، دبيركل مستعفي مجمع روحانيون مبارز با اعتقاد به اينكه ديگر "تشكيلات روحاني صرف" پاسخگوي فعاليت در فضاي سياسي ايران نيست، بر عزم جدي خود در ايجاد حزب مدرن و فراگير اعتماد ملي تاكيد كرد.

كروبي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با اشاره به ضرورت ايجاد احزاب و تشكل‌‏هاي عام و قوي در كشور، گفت: شرايط اجتماعي امروز جامعه، تفاوت‌‏هاي نسلي و وجود سليقه‌‏هاي مختلف سياسي - كه به خصوص با ايجاد فضاي باز سياسي پس از دوم خرداد 76 شدت يافته است- ايجاد احزاب فراگير را براي برقراري ارتباط وسيع با بخش‌‏هاي مختلف جامعه ضروري مي‌‏كند.
وي افزود: اگر از اين پس مي‌‏خواهيم در عرصه‌‏هاي مختلف سياسي از جمله در انتخابات حضور جدي داشته باشيم و از جمهوريت نظام دفاع كنيم، راهي جز ايجاد تشكيلات فراگير نداريم.
كروبي تصريح كرد: گردهم آمدن افراد همفكر و داراي سليقه يكسان سياسي در قالب يك حزب ـ كه داراي اساسنامه و مرامنامه مشخصي است ـ باعث شناسنامه‌‏دار شدن افراد سياسي و شفافيت عملكرد آنها خواهد شد.
دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز، مجمع را تشكلي با محوريت روحانيون و در يك معنا صنفي ـ سياسي خواند و گفت: اگرچه وجود تشكلي سياسي با محوريت روحانيون لازم است و مجمع نيز طي 17 سال گذشته منشاء خدمات سياسي- فرهنگي بسياري بوده است، اما اين تشكل در شرايط امروز جامعه ديگر قادر به هدايت جريان عظيم مردمي نيست، بنابراين اصل فلسفه جدايي من از مجمع روحانيون مبارز و تلاش براي ايجاد حزب اعتماد ملي، به وجود آمدن شرايط جديد اجتماعي است.
وي افزود: در شرايط جديد، من از تشكيل هر حزب جديد از جمله حزب اعتدال ملي و حزب آبادگران استقبال مي‌‏كنم.
كروبي با متفاوت ارزيابي كردن جدايي خود از جامعه روحانيون مبارز در اوايل سال 67 ، با جدايي خود از مجمع روحانيون مبارز در سال 84، گفت: در سال 66 مسائلي در جامعه روحانيت مبارز پيش آمد كه به همراه جمعي از دوستان ضمن احترام به اعضاي ديگر، رقابت با آنها را ضروري ديديم و از آن انشعاب كرديم اما امروز جدايي من از مجمع روحانيون مبارز پس از 17 سال فعاليت در اين تشكل، به معناي انشعاب نيست.
وي افزود: من تنها كسي هستم كه از مجمع روحانيون مبارز جدا مي‌‏شوم البته آقاي منتجب‌‏نيا نيز عضو هيأت مؤسسان حزب اعتماد ملي است و اين وضعيت به وجود سليقه‌‏هاي مختلف بي‌‏ارتباط نيست.
عضو هيأت موسسان حزب اعتماد ملي گفت: اعتماد ملي، حزبي فراگير خواهد بود كه شامل اقشار، اصناف و شاخه‌‏هاي مختلف از جمله شاخه روحانيون، دانشگاهيان، دانشجويان، دانش‌‏آموزان و زنان خواهد بود.
كروبي تأكيد كرد: حزب اعتماد ملي به قانون اساسي با قرائت مردمسالارانه امام (ره) معتقد و پويايي آن نيز معلول زمان و مكان است كه به طور كامل قابل تغيير و تحول است.
وي با بيان اينكه تشكيل حزب جديد به معناي عبور از همه روش‌‏هاي گذشته نيست، گفت: من بدون اينكه ادعاي شيخوخيت داشته باشم، مانند گذشته به رايزني، تعامل و گفت‌‏وگو اعتقاد دارم و با همان صبغه روحاني خود كارها را به پيش خواهم برد چون صبغه روحاني من يك امر ريشه‌‏دار است و محفوظ خواهد ماند.
كروبي تصريح كرد: در مسير جديد خود از كمك همه روحانيون مجمع روحانيون مبارز و روحانيون سراسر كشور استفاده خواهيم كرد،محبت ديگران به ما نقطه قوت ماست كه حاصل چندين سال فعاليت و مسووليت در بخش‌‏هاي مختلف است و از همه آنها در راستاي تقويت حزب استفاده خواهيم كرد.
وي با بيان اينكه حزب اعتماد ملي كاملا از پايين به بالا شكل خواهد گرفت، گفت: سعي و تلاش ما اين است كه همه برخوردها از ريز و درشت، به گونه‌‏اي باشد كه همه كساني كه در چارچوب جمهوري اسلامي و قانون اساسي با قرائت امام (ره) عضو حزب شده‌‏اند، هيچ محدوديتي نداشته باشند.
كروبي به عنوان نمونه به نحوه نامگذاري حزب اعتماد ملي اشاره كرد و گفت: براي انتخاب نام حزب چندين نام پيشنهاد شد و نظر من هم «آرمان اسلامي» بود اما در راي‌‏گيري كه به همين منظور انجام شد، اعتماد ملي بيشترين رأي را آورد.
وي افزود: علاوه بر آن برخي از اعضا، حضور يك خانم را در بين هيأت مؤسسان مطرح كردند كه در اين زمينه همسرم با توجه به سوابق اجرايي و تشكيلاتي گزينه اول بود، همچنين برخي مايل بودند يكي از فرزندانم كه داراي دكتراي حقوق بين‌‏الملل و جانباز است، عضو هيأت مؤسسان حزب باشد اما بنده در مقابل آن ايستادم و گفتم حزب نبايد به تشكلي خانوادگي تبديل شود بلكه بايد بر اساس اصول خود پيش برود.
كروبي، در خصوص دبيركلي حزب اعتماد ملي گفت: تاكنون بحث دبيركلي حزب مطرح نشده است اما با وجود اين، فرهنگي در بين ما ايراني‌‏ها حاكم است كه مايليم حول كساني كه به آنها احترام خاصي قائليم، جمع شويم.
دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز با اشاره به حضور خود در آخرين جلسه مجمع روحانيون مبارز گفت: در اين جلسه كه اكثر اعضاي مجمع در آن حضور داشتند، همه دوستان ـ جز دو نفرـ اصرار داشتند كه بنده از مجمع جدا نشوم، آنها اكثر نظرات مرا قبول داشتند اگرچه به برخي از آنها اشكال گرفتند اما به هرحال بناي من بر ماندن نبود.
كروبي افزود: علاقمند بودم كه در همان جلسه تكليف دبيركل جديد مجمع مشخص شود اما فضاي جلسه براي اين كار مناسب نبود، تأكيد مي‌‏كنم كه مجمع روحانيون مبارز بايد به قوت خود باقي بماند و به زودي با تعيين دبيركل جديد، به فعاليت خود ادامه دهد.
وي تصريح كرد: در مورد حزب اعتماد ملي، نكات ديگري نيز در نظر داريم كه به تدريج مطرح خواهيم كرد اما علاقه‌‏مندان مطمئن باشند كه به طور جدي پي‌‏گير تأسيس حزب هستيم و درخواست مجوز تأسيس حزب و انتشار روزنامه، ماهنامه و فصلنامه را به مسؤولان مربوطه ارائه كرده‌‏ايم، آقاي افخمي نيز پيگير ايجاد شبكه ماهواره‌‏اي است و نيز با همه نيروهاي خود در سراسر كشور در حال مذاكره هستيم.
كروبي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار «ايلنا» درباره نحوه تعامل وي با دولت جديد، گفت: ضمن اينكه اعتراضات ما به انتخابات به قوت خود باقي است، بايد تلاش كنيم به خاطر منافع ملي، دولت آينده به مردم خدمت كند.
وي افزود: دولت جديد مسؤوليت سنگيني برعهده دارد و بايد علاوه بر وعده‌‏هاي خود، وعده‌‏هاي معقول ما را نيز عملي كند.
دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز با اشاره به اينكه در شرايط جديد نوعي نگراني در همه نيروهاي سياسي و اجتماعي كشور به وجود آمده است، گفت: اخباري كه از گوشه و كنار از طرف دوستاني كه تلقي مي‌‏كنند پيروز انتخابات هستند، به گوش مي‌‏رسد، نشان مي‌‏دهد اين نگراني در خود آنها نيز وجود دارد، البته اگر اين نگراني منجر به يأس و نااميدي نشود، خوب است چرا كه اگر نگراني نباشد و خيال كنيم كه همه چيز خوب است، دچار غفلت مي‌‏شويم، بنابراين نگراني در حدي كه موجب تلاش و كوشش شود، مفيد است و اميدواريم با تدبير، درايت و سعه‌‏صدر مسوولان كشور، اين نگراني‌‏ها برطرف شود.
كروبي با بيان اينكه دولت احمدي‌‏نژاد در سياست خارجي، سياست داخلي، اقتصاد و مسائل اجتماعي با چالش‌‏هايي مواجه خواهد بود، گفت: بخشي از چالش‌‏هاي خارجي، حرف زور است كه ما آن را نمي‌‏پذيريم اما در مورد بسياري از آنها بايد اعتمادسازي كنيم و از موضع‌‏گيري‌‏هاي نسنجيده پرهيز كنيم چون ممكن است تبعات سنگيني در پي داشته باشد.
وي افزود: در عرصه سياست خارجي بايد تلاش كنيم كه براي حفظ حقوق مردم و اعتمادسازي در نظام بين‌‏الملل، مسائل را محتاطانه، باتدبير، جامع‌‏نگري و در عين حال با قاطعيت پي‌‏گيري كنيم.
دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز، گفت: در عرصه اقتصاد نيز در حال حاضر شاهد ركود هستيم كه اميدواريم وقتي رئيس مجلس اسامي اعضاي كابينه را از سوي رئيس‌‏جمهور منتخب مي‌‏خواند، تأثير رواني مثبتي در جامعه ايجاد كند و در آينده با ارائه برنامه‌‏ها و عملكردشان اميد را جامعه بالا ببرند.
وي افزود: اكنون بايد منتظر چگونگي عمل آنها باشيم تا ببينيم با دانشگاهيان و دانشجويان چه برخوردي مي‌‏كنند، چه كساني را در مسؤوليت‌‏هاي امنيتي به كار مي‌‏گيرند، آيا از حقوق اساسي مردم دفاع، حريم خصوصي افراد را حفظ و آزادي‌‏هاي اجتماعي را رعايت مي‌‏كنند؟
كروبي تصريح كرد: البته در مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي جاي نگراني جدي وجود ندارد چون موجي كه در جامعه به وجود آمده است، قابل برگشت به عقب نيست و كساني كه چنين تصوراتي در ذهن خود دارند، نمي‌‏توانند مانع تحولات اجتماعي جامعه شوند.
وي همچنين با اشاره به اينكه با روي كارآمدن هر دولتي، تغيير و تحول در برخي مديريت‌‏ها طبيعي است، بر جلوگيري از حذف نيروها در سطح گسترده و استفاده از نيروهاي كارآمد تاكيد كرد.
عضو هيإت مؤسسان حزب اعتماد ملي با ابراز نگراني از طرح موضوع تشكيل حكومت اسلامي، گفت: طرح تشكيل حكومت اسلامي كه از سوي برخي مطرح مي‌‏شود، هيچ محتوايي ندارد و تنها موجب ايجاد نگراني در جامعه مي‌‏شود.
كروبي افزود: انقلاب اسلامي براي رسيدن به حكومت اسلامي صورت گرفت و پس از پيروزي انقلاب، امام (ره) و مردم آن را تحت عنوان جمهوري اسلامي ـ نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم ـ پذيرفتند و اگر بيش از حد بر ايجاد حكومت اسلامي تأكيد شود، جز ايجاد نگراني در مورد حذف يا كمرنگ‌‏شدن جمهوريت نظام چيز ديگري به همراه نخواهد داشت.
وي افزود: حتي آقاي سحابي يك بار در ماهنامه ايران فردا نوشته بود كه اوايل پيروزي انقلاب در نامه‌‏اي به امام(ره) چارچوب‌‏هاي حكومت
اسلامي را به ايشان ارائه كرده بودند و امام(ره) در اين نامه بر روي كلمه "حكومت" خط كشيده و نوشته بودند، "جمهوري" اسلامي.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كروبي تأكيد كرد: اگر پس از 27 سال نتوانسته‌‏ايم در كشور حكومت اسلامي تشكيل دهيم، به طور قطع در آينده نيز موفق به انجام چنين كاري نمي‌‏شويم چرا كه در اوايل انقلاب كه از يك سو نيروهاي بسيار مخلص، ساده‌‏زيست، فداكار و قانعي وجود داشتند و از سوي ديگر كسي در رأس كار بود كه همه اذعان دارند او فردي استثنايي بود و مردم عاشقانه سخنانش را قبول داشتند، بنابراين اگر در آن زمان نتوانسته‌‏ايم حكومت اسلامي تشكيل دهيم، اكنون با وجود شرايط پيچيده اجتماعي و خواست‌‏هاي متفاوت و گاه معارض، امكان چنين امري وجود ندارد.
وي افزود: اگر حكومت اسلامي به اين معناست كه مردم داراي حرمت باشند، در دستگاه قضايي عدالت حاكم باشد، نظام اداري سالم باشد و مسائلي از اين دست، همه با آن موافقند اما اگر منظور اين است كه اسلام در كشور ما پياده نشده است، اين ادعاي نادرستي است و معلوم مي شود آنها دنبال اسلام ديگري هستند؛ اسلام خشني كه نتيجه آن بروز القاعده و طالبان است.
دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز گفت: اگر حرف‌‏هايي زده شود كه عملي در پي نداشته باشد، موجب بي‌‏اعتمادي مردم مي‌‏شود و ما مايل نيستيم كه اين دوستان نيز مانند برخي دوستان اصلاح‌‏طلب ـ كه از نظر آنها ما سنتي و عقب‌‏مانده هستيم ـ شعارهايي بدهند كه نه به مصلحت است و نه امكان عملي شدن دارد.
كروبي در پاسخ به اين سؤال كه چرا بعد از انتخابات رياست‌‏جمهوري كه نتايج آن مورد اعتراض وي بود، يك‌‏باره دولت خاتمي را كه همواره از آن حمايت مي‌‏كرد، به باد انتقاد گرفت، گفت: سياست كلي من اين بود كه از همه دولت‌‏ها حمايت و تذكرات و انتقادهاي خود را به طور آرام و خصوصي با آنها مطرح كنم و در همه دولت‌‏ها اعم از رجايي، مهدوي‌‏كني، مهندس موسوي و هاشمي‌‏رفسنجاني حامي دولت بوده‌‏ام و به همه آنها كمك كرده‌‏ام، به طور مثال در دولت مهندس موسوي، ناطق نوري به عنوان وزير كشور و بهزاد نبوي به عنوان وزير صنايع، با دو ديدگاه مخالف هم به مجلس معرفي شدند تا رأي اعتماد بگيرند كه من به هر دوي آنها كمك كردم و چون رأي‌‏شان در مرز بود، كمك من بسيار تأثير داشت.
وي افزود: در دولت آقاي خاتمي نيز من رئيس مجلس بودم و ضمن اينكه دولت خاتمي مورد بي‌‏مهري بود، آن را حمايت ‌‏كردم اما به طور مكرر انتقادات، تذكرات و گله‌‏هاي مردم را به ايشان و مسوولان ديگر منتقل مي‌‏كردم.
كروبي تصريح كرد: قبل از انتخابات رياست‌‏جمهوري به آقاي خاتمي گفتم به نظر مي‌‏رسد طيف پيروز انتخابات مجلس هفتم در انتخابات رياست جمهوري نيز پيروز خواهد شد و تذكراتي را در مورد وزارت كشور به ايشان دادم اما به تذكرات ما توجه نشد، پس از انتخابات هم از ايشان خواستم كه گزارش‌‏هاي خود را به مردم بدهد اما بلاي جامعه ما اين است كه دوستان بنا دارند تحت اين عنوان كه نبايد نظام را تضعيف كرد، از برخي مسائل غيرقابل دفاع، حمايت كنند.
وي ابراز اميدواري كرد كه گزارش خاتمي در مورد بداخلاقي‌‏هاي انتخاباتي گزارشي جامع و قانع‌‏كننده براي مردم باشد.
كروبي در پايان تصريح كرد: اگرچه همواره حامي دولت اصلاحات بوده‌‏ام اما هيچ‌‏وقت در انتقاد و تذكر دادن كوتاهي نكرده‌‏ام و در عين حال ممكن است در آشكار شدن انتقاداتم به دولت پس از انتخابات رياست‌‏جمهوري، علقه‌‏ها و عواطفم تأثيرگذار بوده است.
وي همچنين با ابراز نگراني از سلامتي اكبر گنجي، گفت: در اين زمينه بيش از 20 روز پيش در نامه‌‏اي به رهبري خواستار حل مساله اكبر گنجي شدم كه اميدوارم قبل از اينكه اين موضوع مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گيرد، مساله با تدبير لازم حل شود.
گفت‌‏وگو: مهدي علي‌‏اقدم

Copyright: gooya.com 2016