یکشنبه 6 شهریور 1384

تاج زاده: شكست را مي پذيريم؛ معين بايد 6 ميليون راي مي اورد برخي كوتاهي كردند، انتخاب

سيدمصطفي تاج‌زاده در گفت‌وگويي مفصل با نشريه‌ي داخلي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي انتخابات اخير را تحليل كرده است.

وي در اين مصاحبه ضمن قبول شكست اصلاح‌طلبان در انتخابات به مقايسه اين شكست با شكست انتخابات دور چهارم مجلس شوراي اسلامي پرداخته است.

تاج‌زاده شكست در دور چهارم را شكست گفتماني ارزيابي كرده در حالي كه اين انتخابات به نظر او شكست گفتماني نبوده، بلكه علت شكست به زعم وي دخالت‌هاي غيرقانوني برخي و اشتباهات تاكتيكي عنوان شده است.

وي در بخشي از اين گفت و گو نسبت راي اصلاح‌طلبان به جريان مقابل را 9 به 7 به نفع اصلاح‌طلبان ارزيابي كرده و گفته است كه “اگر همه‌ي گروه‌هاي 18 گانه (دوم خرداد) توانسته بودند يك نفر مشترك داشته باشند كانديدايمان مي توانست در مرحله‌ي اول حداقل 10 ميليون راي بياورد و به مرحله‌ي دوم برود.

عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت در ادامه خاطرنشان كرده است كه نامزد اصلي جناح راست لاريجاني بوده است كه يك ميليون و 700 هزار راي آورد در حالي كه اصلاح‌طلبان پيشرو 4 ميليون راي در جامعه دارند.

وي در ادامه به دفاع از شعارهاي معين پرداخته و اصرار دارد كه در شعارها اشتباهي رخ نداده بود و مي‌گويد كه برآوردشان 6 ميليون راي براي معين بوده است.

تاج‌زاده تحليل برخي مبني بر انجام جنبش فرودستان را نمي پذيرد و معتقد است هر جا ستاد معين فعالانه برخورد كرده آراي خوبي نصيب اصلاح‌طلبان شده است.

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ادامه دو جريان را نام مي‌برد كه به گفته‌ي وي در سطح ملي و همين طور منطقه باهم رقابت دارند؛ جريان بنيادگرا و يكي هم نگاه دموكراتيك و حقوق بشري به انسان و اسلام.

وي عنوان مي كند كه در عين اين كه مردم در نظرسنجي‌ها به گفتمان دموكراتيك اقبال نشان مي‌دهند آنها نتوانستند نسبت دموكراسي و حقوق بشر را به صورت كافي در جامعه توضيح دهند.

تاج‌زاده هم‌چنين شكاف نخبه - توده را نيز قبول ندارد و در اين گفت و گو يادآور مي شود كه نخبگان در اين انتخابات اختلاف نظر داشتند و اين در جامعه تاثير گذاشت زماني نخبگان متوجه خطر شدند كه كار از كار گذشته بود و حتي در همان زمان هم ميان نخبگان اختلاف نظر داشتيم.

وي تاكيد مي‌كند كه اگر نخبگان در مرحله‌ي اول مي‌آمدند و در مورد اصل شركت يا عدم شركت به توافق رسيده بودند و روي نامزد واحدي به توافق مي رسيدند ترديد نكنيد كه نتيجه‌ي انتخابات به سود آن فرد بود.

اين فعال سياسي معتقد است اگر اصلاح‌طلبان منفعل شوند فضا روز به روز بسته‌تر خواهد شد و با اشاره به طيف‌هاي جريان‌هاي سياسي معتقد است كه تا حدودي امكان سياست‌ورزي در جامعه وجود دارد به ويژه اين كه هر سال يك انتخابات در كشور وجود دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به نظر وي برخي از رويه‌ها در دولت جديد چون مخالفت با نصب عكس رييس‌جمهور در ادارات و عدم استفاده از پاويون در مسافرت هوايي قبل از خاتمي محلي از اعراب نداشته و تجربه جامعه از رفتار هشت‌سال گذشته دولت برخي را به كپي‌برداري از رفتار خاتمي واداشته است.

وي در بخش‌هاي پاياني مصاحبه عدالت را يكي از شعارهاي معين دانسته و در عين حال گفته كه در تبليغ اين شعار كوتاهي شده است.

Copyright: gooya.com 2016