پنجشنبه 17 شهریور 1384

محمد بسته‌‏نگار: مرحوم طالقاني گفته بودند فرد حق سلطه بر ديگران را ندارد و حتي اين حق در اختيار انبيا نيز نيست، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك فعال ملي-مذهبي، گفت: مرحوم طالقاني معتقد بود كه انقلاب اسلامي از توده مردم و نه از يك قشر خاص، آغاز شده است و مردم بايد درتمام صحنه‌‏هاي جمهوري اسلامي دخالت داشته باشند.

محمد بسته‌‏نگار در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، در خصوص ديدگاه آيت‌‏الله طالقاني نسبت به نظام جمهوري اسلامي، گفت: ايشان نظام جمهوري اسلامي را حق تمام مردم مي‌‏دانست و مي‌‏گفت كه تمام مردم بايد در نظام جمهوري اسلامي دخالت داشته باشند، تمام گروه‌‏ها، احزاب و نهادهاي اقتصادي بايد سرپرست‌‏شان را خود، انتخاب كنند.
وي با اشاره به مصاحبه طالقاني با يكي از روزنامه‌‏ها در سال 57، اظهار داشت: مرحوم طالقاني در آن مصاحبه درباره تعريف حكومت گفتند كه حاكميت به معني عام يعني آنكه عده‌‏اي بر عده‌‏اي ديگر حاكم باشند، اما در اسلام حاكميت جز براي رضاي خدا نبايد باشند، چون همه مردم بنده خدا هستند و تمام ذخاير بايد به يك اندازه به تمام مردم اختصاص داده شود.
اين فعال ملي-مذهبي، تصريح كرد: مرحوم طالقاني گفته بودند كه در جوامع مختلف يك گروه انقلاب مي‌‏كند و نظام سياسي را به دست مي‌‏گيرد و قهراً به دنبال آن ديكتاتوري به وجود مي‌‏آيد، اما ما رهبران مذهبي به هيچ‌‏وجه دايعه حكومت نداريم، فرد حق سلطه بر ديگران را ندارد و حتي اين حق در اختيار انبيا نيز نيست.
بسته‌‏نگار اظهار داشت: نه تنها در ديدگاه‌‏هاي مرحوم طالقاني بلكه در ديدگاه‌‏هاي رهبر انقلاب نيز اين مسايل مطرح بود. ايشان نيز معتقد بودند كه اكثريت هرچه گفت، همان است و هيچ‌‏كس نبايد وكيل مردم باشد. ايشان معتقد بودند كه هيچ‌‏كس نبايد نظرش را بر ملت تحميل كند، ملت هر رايي بدهد بايد به آن عمل كنيم.
وي ادامه داد: تعريف‌‏هايي كه در اين روزها از حكومت اسلامي داده شده است، گاهاً خلاف متون ديني, قرآني و خلاف نظرات رهبركبير انقلاب و مرحوم طالقاني است.
بسته‌‌‏نگار با بيان اينكه طالقاني براي اولين بار از سلطنت تقدس‌‏زدايي كرد، گفت: بعد از كودتا 28 مرداد مرحوم طالقاني در كنار مبارزات سياسي خود به مسايل تئوريك روي ‏آورد. ايشان در شرح كتاب "تبيه الامه و تنزيه المله" براي اولين بار از سلطنت تقدس‌‏زدايي مي‌‏كند، او معتقد است كه ريشه ناپاكي در جامعه سلطنت است و تا زماني كه اين ريشه در اجتماع باقي‌ ا‏ست، رشد علمي و اخلاقي ممكن نيست، در چنين جامعه‌‏اي درستي و صداقت ارزشي ندارد. مرحوم طالقاني اين مباحث را در سال 1334 در اوج اقتدار كودتاچيان مطرح مي‌‏كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: او مي‌‏گفت كه در جامعه سلطنتي، مردان صاحب‌‏نظر و آزاده، ياقي ناميده مي‌‏شوند و مردم متملق مصلح و خيرخواه، در اين جامعه تمام كشور طابع يك فرد است و پادشاه مانند بتي در حجاب قرار دارد و طرفداران او به نام شاه و سلطنت دست به هرگونه جنايت و كشتار مردم بي‌‏گناه مي‌‏زنند.

Copyright: gooya.com 2016