یکشنبه 20 شهریور 1384

متكي: سلام كردن برنامه‌ريزي نمي‌خواهد؛ ارجاع پرونده هسته‌ي ايران به شوراي امنيت به اعتقادما نوعي ورود به بازي باخت-باخت است، آفتاب

وزير خارجه كشورمان بابيان اين كه ايده نوين هسته ای رييس جمهور ظرف روزهاي آينده نهايي خواهد شد گفت كه ارجاع ايران به شوراي امنيت يك نوع ورود به بازي باخت - باخت است.

منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان كه در جلسه‌ي مطبوعاتي با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي و در وزارت امور خارجه كشورمان سخن مي‌گفت ضمن اظهار خرسندي از حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از اين كه در نخستين روزهاي شروع كارم ديداري صميمي و دوستانه و كاري را با مجموعه‌ي ركن چهارم دمكراسي يعني رسانه‌ها كه امروز در حوزه‌هاي مختلف كشور و علي الخصوص در حوزه‌ي روابط بين‌المللي و ديپلماتيك نقش آفرين هستند دارم، بسيار خوشحالم.

وي افزود: دولت جناب آقاي احمدي نژاد همراه با راي اعتمادي كه از مجلس شوراي اسلامي دريافت كرد كارش را آغاز نمود و امروز من نيز خوشحالم كه با حسن ظن و راي اعتماد نمايندگان مجلس مسووليت خطير و مهم سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را عهده‌دار شده‌ام.

متكي خاطرنشان كرد: از جمله شعارهاي محوري جناب آقاي دكتر احمدي نژاد عدالت‌خواهي در كنار مهرورزي و تلاش براي پيشرفت و آباداني كشور بود؛ همچنين در موضوع عدالت خواهي مساله تلاش براي صلح و امنيت بين‌المللي نيز مورد توجه قرار مي‌گيرد و ما در روابط بين‌الملل اين معاني را دنبال مي‌كنيم كه تعاملات جهاني و منطقه‌اي پيرو عدالت باشند و در اين روابط از رويكرد تبعيض آميز، گزينشي و سياسي پرهيز شود.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به اين كه ايران در پي متوازن كردن روابط با حوزه‌هاي مختلف جهان است گفت: ما سياست درست تنش زدايي را با نگاهي جامع الاطراف براي از بين بردن زمينه‌هاي تهديد در مناسبات بين‌المللي و همچنين تبعيض زدايي و تروريسم زدايي در جامعه‌ي بين‌المللي به عنوان سياست‌هاي مهم جمهوري اسلامي ايران دنبال مي‌كنيم.

وي ادامه داد: ما معتقديم كه امروز مشكلات جهان جهاني شده‌اند و اين چنين مشكلاتي راه حل‌هاي جهاني را نيز مي‌طلبد و نيل به اين راه حل‌ها به مشاركت تمامي كشورها نيازمند است؛ با چنين نگاهي به منشور سازمان ملل متحد كه هر كشور يك راي دارد، مشاركت مبتني بر دموكراسي را در روابط بين‌المللي دنبال مي‌كنيم.

متكي همچنين گفت: توسعه‌ي مناسبات مبتني بر منافع و احترام متقابل و پرهيز از دخالت در امور ديگران اساس سياست خارجي ما را تشكيل مي‌دهد كه در چارچوب‌هاي مختلف آن را پيگيري و دنبال مي‌كنيم.

وي افزود: اميدواريم كه راه آغاز شده در دوره‌ي جديد را با مجموعه‌ي دوستان در رسانه‌هاي گروهي بتوانيم به عنوان رويه‌اي مستمر داشته باشيم؛ البته سخنگوي وزارت امور خارجه در اغلب اوقات با سخنانشان ما را از اظهار نظر بي نياز مي‌كنند.

متكي در ادامه اظهار داشت: فكر مي‌كنم ارتباط صميمانه‌ي بنده و سخنگوي محترم مي‌تواند علاوه بر تعيين مواضع جمهوري اسلامي ايران در روشن‌گري نسبت به مسايلي كه ممكن است منجر به برخي مواضع ناعادلانه يا تبعيض آميز باشد كمك كند.

پس از اين سخنان وزير امور خارجه كشورمان در ادامه در پاسخ به خبرنگاري در ارتباط با فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي كشورمان گفت: فعاليت‌هاي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران بر دو محور مهم بنا شده است: نخست محور ايجاد اطمينان در جامعه بين‌المللي و كشورهاي مختلف مبني بر صلح آميز بودن اين فعاليت‌ها و ديگر تاكيد بر حق قانوني حقوقي‌ و ملي‌مان در برخورداري از اين فناوري استوار است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما در بخش اعتمادسازي نسبت به افكار عمومي و طرف‌هاي مذاكره‌مان و همچنين جامعه بين‌المللي از هيچ كوششي دريغ نكرده‌ايم و متقابلا انتظار داريم تا علاوه بر به رسميت شناختن حقوقمان در تحقق اين حق مسلم به ما كمك نيز بشود.

متكي همچنين گفت: تحولات جديدي كه پس از تصميم جمهوري اسلامي ايران براي راه اندازي دوباره‌ي فعاليت‌هاي UCF ايجاد شد و همچنين ضرورت تعيين جامع‌تر مواضع جمهوري اسلامي ايران و تاكيد بر تداوم مذاكرات ايجاب مي‌كند كه ما در مقاطع مختلف ابتكاراتي را داشته و از ابتكارات جديد استقبال نماييم.

وي ادامه داد: اين خواست عمومي ماست كه در دوره‌ي جديد بتوانيم با اتكا بر داخل و در چارچوب NPT و آژانس دو محور اصلي مذكور را دنبال نماييم و جناب آقاي دكتر احمدي نژاد نيز چندي پيش ايده‌اي را در اين خصوص بيان كرده‌اند كه تعقيب مي‌شود.

متكي همچنين گفت: ايده‌ي مذكور براي فراهم آوردن زمينه‌ي همكاري‌هاي بيشتر در حال تدوين است و ظرف روزهاي آينده نهايي خواهد شد و در سفر جناب دكتر احمدي نژاد به نيويورك با طرف‌هاي مختلف از جمله مقامات سازمان ملل، كشورهاي اروپايي، اعضاي شوراي حكام و ديدارهاي دوجانبه‌ي مطرح خواهد شد.

وزير امور خارجه كشورمان در ارتباط با حضور دكتر احمدي نژاد در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد و اهميت اين اجلاس اظهار داشت: همان گونه كه اطلاع داريد اين اجلاس كه هر چند سال يكبار برگزار مي‌شود ويژه‌ي سران

” ما در روابط بين‌الملل اين معاني را دنبال مي‌كنيم كه تعاملات جهاني و منطقه‌اي پيرو عدالت باشند ... “



كشورهاست و كشورها در بالاترين سطوح مواضع‌شان را در اين اجلاس بيان مي‌كنند و امسال نيز در دو زمينه‌ي تجديد ساختار سازمان ملل متحد و همچنين ساير مسايل كلان بين‌المللي جناب احمدي نژاد سخنراني خواهند كرد.

وي خاطرنشان كرد: علي الاصول حضور فعال سياسي و ديپلماتيك در صحنه‌هاي بين‌المللي جز برنامه‌هاي سياست خارجي كشورمان است.

متكي در پاسخ به سوالي در ارتباط با خواسته‌ي سه كشور اروپايي از ايران مبني بر اين كه در صورت عدم تعليق فعاليت‌هاي اصفهان تهديد به شوراي امنيت عملي خواهد شد افزود: اقدام ما به فك پلمب اصفهان براساس تحليلي بوده كه از توافقنامه‌ي پاريس داشته‌ايم؛ ضمن آن كه بر بازگشت مذاكرات در قالب‌هاي پيشين و قالب‌هاي جديد تاكيد داشته‌ايم كه مي‌تواند بررسي شود؛ ولي موضوع تعليق دوباره‌ي اصفهان در اين بخش قابل طرح نيست.

وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: در ضمن توجه داشته باشيد كه با توجه به فعاليت‌هاي شفاف و همكاري‌هاي روشن جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و مذاكرات صريح و شفاف‌مان با سه كشور اروپايي هيچ دليل حقوقي و قانوني براي ارجاع پرونده‌ي هسته‌ي‌مان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد نمي‌بينيم و البته چنانچه بنابر ملاحظات سياسي تصميمي در اين خصوص اتخاذ شود مواضع ما در اين زمينه روشن خواهد بود.

متكي در ادامه در ارتباط با ايجاد شوراي راهبردي روابط خارجي در وزارت امور خارجه اظهار داشت: شوراي راهبردي روابط خارجي با هدف كمك به حوزه‌هاي ارجاعي ديپلماسي، بررسي جامع روابط خارجي مبتني بر مطالعات، پژوهش، توليد فكر و نظريه پردازي مي‌باشد و اين شورا كه همكاران من در حال تدوين تركيب و شرح وظايف آن هستند از ظرفيت‌هاي مختلف كشور و همچنين از ميان نخبگان و نظريه پردازان روابط خارجي تشكيل خواهد شد و همچنين از مذاكرات حوزه‌هاي اجرايي وزارت خارجه نيز برخوردار خواهد بود.

وي خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم اين شورا فاصله‌ي بين تئوري و عمل را در وزارت خارجه بر خواهد داشت و حضور نخبگان، توليد فكر و تئوري مناسب در روابط خارجي و حضور كارشناسان ديگر زمينه‌هاي ديگر را اغنا خواهد كرد؛ ضمن آن كه در اين شورا راهبردها در سياست خارجي كشور نيز تدوين خواهد شد.

متكي همچنين در ارتباط با عدم صدور ويزا براي چند تن از اعضاي هيات همراه رييس جمهور كشورمان براي سفر به نيويورك اظهار داشت: بخش قابل توجهي از ويزاهاي هيات همراه صادر شده و شب گذشته نيز بخش ديگري از آن اعلام شد و تنها مشكلات كوچكي وجود دارد كه اميدوارم طي چند روز آينده مرتفع شود.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به تعلل دولت آمريكا در صدور ويزا براي رييس مجلس شوراي اسلامي كشورمان و هيات همراهش جهت شركت در اجلاس بين‌المجالس گفت: در خصوص صدور ويزا براي جناب حداد عادل نيز مشكلاتي از جانب آمريكا به وجود آمد كه ايشان نيز تصميم به عدم شركت در اين اجلاس گرفته و همان گونه كه مطلعيد روساي عضو اتحاديه‌ي بين‌المجالس در نشست افتتاحيه اين اجلاس طي بيانيه‌اي شديدالحن اين برخورد را محكوم نموده‌اند.

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص طرف‌هاي مذاكره هسته‌يي با كشورمان گفت: در موضوعاتي همچون افغانستان و برخي مسايل ديگر و يا در مذاكراتي چندجانبه معمولا يكي از اعضا هيات‌هاي آمريكايي بوده‌اند ولي ما الان با نمايندگان اتحاديه و شوراي اروپا مذاكره داريم؛ ضمن آن كه تغيير طرف‌هاي مذاكره نيز مي‌تواند مورد بررسي قرار گيرد؛ همان گونه كه برخي كشورهاي عدم تعهد و طرف‌هاي ديگر نيز در اين رابطه مطرح‌اند ولي به هر صورت ما از آمريكا درخواستي براي شركت در اين مذاكرات دريافت نكرده‌ايم.

وزير امور خارجه كشورمان درباره‌ي اين كه در صورت ارجاع پرونده‌ي هسته‌ي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ايران چه عكس العملي را نشان خواهد داد گفت: اگر تصميم سياسي براي ارجاع پرونده هسته‌ي ايران به شوراي امنيت اتخاذ شود به اعتقاد ما اين مساله يك نوع ورود به بازي باخت - باخت است كه ما ترجيح مي‌دهيم چنين نشود.

متكي خاطرنشان كرد: نگاه ما براي ورود به اين مذاكرات نگاهي مبتني بر ديدگاه برد - برد بود؛ به اين معنا كه هم كشورهاي اروپايي و جامعه‌ي بين‌المللي از صلح آميز بودن فعاليت‌هاي ما اطمينان حاصل كنند و اين برد آنها باشد و هم جمهوري اسلامي ايران به حق قانوني‌اش برسد و اين برد ما باشد.

وي در ادامه اظهار داشت: اما ورود به تصميم‌سازي‌هاي سياسي ورود به رويكردي مبتني بر باخت - باخت است كه به ضرر همه خواهد بود؛ ضمن آن كه ما بر حقمان اصرار مي‌كنيم و تصميم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ديگر نهادهاي جمهوري اسلامي نيز كه در اين خصوص مطرح شده مربوط به زماني مي‌شود كه تصميم ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت قطعي شود.

وزير امور خارجه كشورمان در ارتباط با روابط ايران و چين گفت: ما كشور چين را كشوري بزرگ در خانواده‌ي آسيا مي‌دانيم و معتقديم كه طي سالهاي اخير گام‌هاي خوبي در اين كشور براي توسعه در عرصه‌هاي مختلف برداشته شده است.

متكي همچنين گفت: مناسبات ما با چين همواره مبتني بر دوستي و منافع متقابل بوده كه اميدواريم اين همكاري جامع الاطراف ادامه يابد؛ ضمن آن كه ما همواره از توسعه مناسباتمان با چين استقبال مي‌كنيم.

وي

” اقدام ما به فك پلمب اصفهان براساس تحليلي بوده كه از توافقنامه‌ي پاريس داشته‌ايم... “



همچنين در ارتباط با تغييرات در وزارت امور خارجه كشورمان پس از حضورش در اين وزارتخانه اظهار داشت: اين كه در رسانه‌ها و برخي سايت‌ها بحث وزارت خارجه چه در شكل كاري آن و چه در محتواي ماموريتي‌اش مطرح مي‌شود نشان از اهميت امور سياسي خارجي كشور دارد و ما از اين نگاه استقبال مي‌كنيم.

متكي افزود: فرق وزارت امور خارجه با بسياري از دستگاه‌ها اين است كه كارش چرخش در پست‌هاي موقت است و لذا تغييرات مختلف در آن امري كاملا طبيعي است و من نيز طي امروز و فردا بخشي از تغييراتي كه در ارتباط با حوزه‌هاي مديريتي وزارت خارجه انجام خواهد شد را به اطلاع مردم و همكارانمان خواهم رساند.

متكي گفت: امروز تا پايان وقت احكام چند معاونت منطقه‌يي وزارت خارجه صادر و ابلاغ خواهد شد كه معاونت‌هاي آسيا - اقيانوسيه، عربي - آفريقا، اروپا- آمريكا از آن جمله‌اند.

وزير امور خارجه كشورمان در خصوص جزييات طرح دكتر احمدي نژاد گفت: به هر حال اين ايده‌اي بوده كه ايشان مطرح كرده‌اند و در حال تدوين در قالب‌هاي مدنظرشان و جزييات آن به اطلاع همگان خواهد رسيد.

وي در پاسخ به سوال مجدد يكي از خبرنگاران مبني بر اين كه آيا ايران در واكنش به ارجاع پرونده‌ي هسته‌ي‌اش به شوراي امنيت پايبندي به پروتكل الحاقي را به حالت تعليق درخواهد آورد؟ تاكيد كرد: من نيز تكرار مي‌كنم كه ارجاع پرونده‌اي ايران به شوراي امنيت هيچ دليل و مبناي حقوقي ندارد صرفا براساس يك تصميم و عزم سياسي خواهد بود. ضمن آن كه ما هنوز نشانه‌هاي جدي اين مساله را نمي‌بينيم ولي بسيار طبيعي است كه در صورت اجرا پرونده به شوراي امنيت بازتاب‌ها و تبعات خاص كه متضمن اين تصميم هستند در پي خواهد آمد؛ ولي اين كه چه حوزه‌هايي طي اين تصميم متاثر خواهند شد در شرايط فعلي كه هنوز چنين تصميمي اتخاذ نشده نمي‌تواند در خصوص آن صحبت كرد.

وي در ادامه درباره‌ي سخنان وزير امور خارجه آمريكا مبني بر اين كه شايد در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل به احمدي نژاد سلام كنم گفت البته سلام كردن كه برنامه ريزي نمي‌خواهد و قاعدتا چه جناب دكتر احمدي نژاد و چه هر كس ديگري كه از سوي افرادي مورد خطاب قرار گيرد در زمان مشخص عكس العمل مناسب را نشان خواهد داد و بنابراين بهتر است صبر كنيم تا ببينيم چه مي‌شود.

متكي همچنين درباره‌ي مخالفت برخي كشورها در خصوص مساله‌ي ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد گفت: بسياري از كشورهاي عضو شوراي حكام اعتقاد دارند كه مساله‌ي ايران در قالب آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و كار با شوراي حكام و تيم و طرف‌هاي تعيين شده براي مذاكره قابل حل است و اين نشانگر دفاع اين كشورها از مباني حقوقي اساسنامه‌ي آژانس مي‌باشد.

متكي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي وقفه در مذاكرات كشورمان با سه كشور اروپايي گفت: تلاش‌هايي در جريان است تا اين مذاكرات از سرگرفته شود؛ ضمن آن كه ما با ادامه‌ي مذاكرات بي قيد و شرط موافقيم و از آن استقبال مي‌كنيم.

وي همچنين خاطرنشان كرد: ما در ارتباط با افزايش طرف‌هاي مذاكره نگاهي مثبت داريم و سعي داريم در چارچوب يك تفاهم مسايل را دنبال كنيم.

متكي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي همكاري‌هاي اقتصادي ايران و ژاپن اظهار داشت: همكاري‌هاي اقتصادي ما و ژاپن از پيشينه‌ي طولاني برخوردار است و جامعه‌ي اقتصادي ژاپن و شركت‌هاي ژاپني نيز در مبادلات دو سويه تامين انرژي و صادرات غيرنفتي و همچنين همكاري‌هاي فني و سرمايه‌گذاري در ايران نگاهي مثبت دارند.

وي ادامه داد: در دوران مسووليت بنده در ژاپن گام‌هايي براي گسترش همكاري‌ها برداشته شد و وزارت امور خارجه نيز بر توسعه و تعميق اين همكاري‌ها تاكيد دارد.

متكي در ادامه در خصوص آخرين تحولات هسته‌بي كشورمان گفت: تحركات اخير ايران با سفر برخي وزراي خارجي كشورهاي مختلف ايران و همچنين سفرهاي دبير شوراي عالي امنيت ملي و رييس كميسيون امنيت ملي مجلس ايران در تفهيم مواضع ما و آخرين تحولات هسته‌يي كشور تحرك مثبت و موثري بود.

وي خاطرنشان كرد: مواضع به حق ما طي اين مدت از سوي كشورهاي طرف‌هاي مذاكره‌مان مقبوليت داشت و موضع اصولي اين كشورها مخالفت با ارجاع ايران به شوراي امنيت و تاكيد بر حق مسلم‌مان بود و ما اين گونه مذاكرات را ادامه خواهيم داد و با عموم اعضاي شوراي حكام بخشي از اين گفت‌وگوها را در نيويورك و در فرصت سفر رياست جمهوري و دبير شوراي عالي امنيت ملي به سازمان ملل تداوم خواهيم داد.

وزير امور خارجه كشورمان يادآوري كرد: ما فكر مي‌كنيم كه اعضاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواهان حل مسالمت آميز، تداوم مذاكرات و در نظر گرفتن هر دو سوي معادله‌اي هسته‌يي ايران يعني اعتماد و اطمينان سازي از سويي و حفظ حق ايران در استفاده‌ي فناوري صلح آميز هسته‌يي از ديگر سو است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در ارتباط با مساله‌ي به مناقصه گذاشتن احداث دو نيروگاه هسته‌يي در كشورمان گفت: همان گونه كه اطلاع داريد مجلس شوراي اسلامي در اسفند ماه سال گذشته موضوع توليد 20 هزار مگاوات برق از طريق نيروگاه‌هاي هسته‌اي را تصويب كرد كه بايد اجرايي شود.

وي در پايان گفت: اقدام به مناقصه‌ گذاشتن دو نيروگاه هسته‌يي نخستين گام دولت براي اجرايي كردن اين پروژه است و اميدواريم كه طرف‌هاي مناسبي را براي اين پروژه بيابيم.

Copyright: gooya.com 2016