پنجشنبه 31 شهریور 1384

متن كامل سخنان نماينده ايران در شوراي حكام، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۶/۳۱‬
سياسي. هسته‌اي. آژانس. شورا. ايران. وعيدي

"محمد مهدي آخوندزاده" سفير و نماينده دايم ايران در سازمان‌هاي بين المللي مستقر در وين تاكيد كرد: برنامه هسته‌اي ايران بايد صرفا به شيوه فني درچارچوب آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بررسي و از پيگيري اهداف سياسي اجتناب شود.

آخوندزاده روز پنجشنبه طي سخناني در نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين پايتخت اتريش با بيان اينكه بررسي اين پرونده سياسي شده است، افزود: عبارت "پنهان كاري" در مورد فعاليت‌هاي هسته اي ايران صحيح نبوده و گمراه‌كننده است.

وي اظهار داشت: فقدان گزارش فعاليت‌ها مانند ايجاد تاسيسات هسته اي كه ايران موظف به اطلاع به آژانس از طريق فرم اطلاعات طراحي (دي.آي.كيو) تحت موافقتنامه جامع بود، صرفا بايستي ‪ ۱۸۰‬روز قبل از آنكه مواد هسته اي تغذيه شود، اعلام مي‌گرديد و چنين اقدامي پنهان كاري نيست.

وي يادآور شد: زماني كه برخي فعاليت‌هاي طراحي و ساخت تاسيسات آغاز شد، پروتكل الحاقي اساسا وجود نداشت.

وي افزود: چنين مقرراتي نسبت به تاسيساتي مانند تاسيسات غني‌سازي در نطنز و تاسيسات تبديل اورانيوم اعمال مي‌شد كه آژانس حتي چهار سال قبل از آنكه ايران اجباري به اعلام آن داشته باشد، آن را اعلام كرده بود.

سفير ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود: واقعيت اين است كه آژانس در موقعيتي نبوده و نمي‌تواند در مورد قصد اعضا قضاوت كند، از اين رو عبارت پنهان كاري خارج از چارچوب است.

آخوندزاده همچنين گفت: ارايه دسترسي‌ها به سايت‌هاي نظامي مانند كلاهدوز، لويزان- شيان و پارچين متعاقب اتهام‌هايي كه از سوي يك كشور شخص ارايه شد و يك گروه تروريستي نيز از چنين اتهام‌هايي حمايت كرد، نتيجه هيچ نشانه‌اي از فعاليت‌هايي كه متعمن استفاده از مواد هسته‌اي باشد را نشان نداد و بازرسان آژانس هيچ تجهيزات با كاربرد دوگانه يا مواد را مشاهده نكردند.

سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه سخنان خود گفت: تنها راه جلوگيري از مقابله، مذاكره با حسن نيت ، بدون فشار و بدون هرگونه تهديد است و ما براي مذاكرات با صميم قلب و عزم راسخ آماده ايم.

وي افزود: بيش از هر چيز اين فرايند نياز به زمان دارد.زيرا شتابزدگي موجب خسارات زياد است و اجازه دهيد كه تهديد را كنار گذاشته، به ميز مذاكره بازگشته و به خودمان براي حل مسالمت آميز موضوع وقت بدهيم.

متن كامل سخنان نماينده ايران در شوراي حكام بدين شرح است:
در آغاز مايلم از گزارش آقاي دكتر البرادعي تشكر كنم. همچنان مايلم از جنبش عدم تعهد براي همكاري و حسن نيت شان قدرداني نمايم. مايلم حمايت خود را از اظهاراتي كه توسط رييس عدم تعهد قرائت شده را بيان نمايم.

با بررسي ابعاد فني و حقوقي موضوع به آساني مي‌توان نتيجه‌گيري نمود كه جامعه بين‌المللي تا حد زيادي با ارايه اطلاعات جانبدارانه ، سياسي و اغراق آميز در مورد برنامه‌ها و فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران از سوي برخي گمراه شده است.

برنامه هسته‌اي ايران كه بايستي صرفا به شيوه تكنيكي در چارچوب آژانس مورد بررسي قرار گيرد سياسي شده است.عبارت پنهان كاري صحيح نبوده و گمراه كننده است.

فقدان گزارش فعاليت‌ها مانند ايجاد تاسيسات هسته‌اي كه ايران موظف به اطلاع به آژانس از طريق فرم اطلاعاتي طراحي (دي.اي .كيو) تحت موافقتنامه پادمان جامع (‪ (Inferirc214‬بود، صرفا بايستي ‪ ۱۸۰‬روز قبل از آنكه مواد هسته‌اي تغذيه شود، اعلام مي‌گرديد و چنين اقدامي پنهان كاري نيست.

بايد يادآوري شود كه زماني كه برخي از فعاليت‌هاي طراحي و ساخت تاسيسات آغاز شد، پروتكل الحاقي اساسا وجود نداشت. چنين مقرراتي نسبت به تاسيساتي مانند تاسيسات غني‌سازي در نطنز و تاسيسات تبديل اورانيوم اعمال مي شد كه آژانس حتي چهار سال قبل از آنكه ايران اجباري به اعلام آن داشته باشد، آنرا اعلام كرده بود.

آخر اينكه، واقعيت اين است كه آژانس در موقعيتي نبوده و نمي‌تواند در مورد قصد اعضا قضاوت نمايد، از اينرو عبارت پنهان كاري خارج از چارچوب است.

به عنوان يك مورد در تاييد اين اظهارات مبني بر سوء تعبير و قضاوت در مورد برنامه هسته‌اي ايران، مايلم اطلاع دهم كه طبق موافقتنامه پادمان جامع اوره اورانيوم كه به عنوان كيك زرد شناخته شده ذيل هرگونه مقررات پادمان قرار داشته و صرفا بايستي صادرات و وارداتي كه در بند "ب "و "آ"‪۳۴‬ و موافقتنامه پادمان اشاره شده گزارش مي‌گرديد.

ايران ‪ ۵۳۰‬تن از اين موارد وارد كرده و آژانس را مطلع ساخته است. اگر چه چنين مواردي قبلا تحت پادمان قرار داشته(‪ ،(Pre safeguared‬اما چنين موادي كاملا در سال ‪ ۱۹۸۹‬از سوي آژانس مورد راستي آزمايي قرار گرفته است.

اطلاعات طراحي تاسيسات تبديل اورانيوم در سال ‪ ۲۰۰۰‬به آژانس گزارش شده و اين زودتر از آن بود كه ايران مجبور به چنين كاري شود.

ايران در طول ‪ ۲۶‬سال گذشته صرفا ‪ ۵۷‬كيلوگرم از اين موارد را در سطح تحقيقات آزمايشگاهي مورد استفاده قرار داده و برخي از آنها در سطح رساله دانشجويان بوده است.

در موارد متعددي نتيجه اين تحقيقات منتشر شده، در كنفرانس‌هاي بين المللي ارايه شده و حتي در فرم درخواست بورسيه در آژانس نيز منعكس شده است. با وجود شفافيت كامل و كميت جزيي اورانيوم طبيعي كه در تحقيقات و توسعه استفاده شده جريانات سياسي در اين‌باره جنجال نموده اند.

در نتيجه اقدامات اصلاحي و ساير فعاليت‌هاي ايران، آژانس تا نوامبر ‪ ۲۰۰۴‬ميلادي توانست كه بخشي از ابعاد اظهارنامه‌هاي ايران را مورد تاييد قرار دهد (فعاليت‌هاي تبديل اورانيوم و غني‌سازي ليزري) و همانطور كه به شورا گفته شد به عنوان مسايل عادي پادمان تحت موافقتنامه پادمان و پروتكل الحاقي مورد پيگيري قرار خواهد گرفت.

درباره موضوعي كه در بيانيه اتحاديه اروپا در خصوص معدن گچين مطرح شد، بايد اشاره شود كه اگر چه ايران موظف به اطلاع دادن در مورد معادن اورانيوم تحت موافقتنامه ‪ ۲۱۴‬نبوده، اما ايران اطلاعات جامعي در مورد معادن از جمله معدن گچين ارايه نموده است كه در كتاب آژانس با عنوان "منابع اورانيوم، توليد و تقاضا" كه به عنوان "كتاب قرمز" شناخته شده چاپ شده است.

در اين خصوص طبق پروتكل الحاقي ايران بايستي به آژانس اظهارنامه اي ارايه دهد كه آن اظهارنامه متضمن تعيين محل، وضعيت عملياتي و ظرفيت سالانه تقربيي معادن اورانيوم باشد. از اين رو عجيب است كه اتحاديه اروپا موضوع جزيي مانند پوشش اسم تكنسين را كه نقشه‌هاي فرايند خرد كردن اوره را تهيه كرده دليلي براي ارجاع موضوع ايران به شوراي امنيت تلقي كند.

در ارتباط با بيانيه‌اي كه اتحاديه اروپا قرائت كرد، مبني بر اين كه تعداد كلي ‪ Uo2(‬يو.او‪ (۲‬بازفرآوري نشده ذخيره شده در كانتينرها بيش از تعدادي است كه قبلا اعلام شده گمراه‌كننده است، زيرا آژانس از تعداد كامل بسته‌ها كه مورد نظرش است و نه تعداد هريك از كانتينرها آگاه بوده است.

همانطور كه آژانس مي‌داند موضوع مرتبط ميزان مواد هسته‌اي پرتوزدايي شده با ميزان اعلام شده سازگار بوده و نه با تعداد كانتينرهايي كه قرار بوده است به عنوان ضايعات معدوم شود.

در مورد موضوع پلوتونيوم به نظر مي‌رسد كه اتحاديه اروپا هنوز اين را مورد شناسايي قرار نداده است كه پلوتونيوم مواد هسته‌اي نبود و هر فعاليتي كه مربوط به توليد يا استفاده باشد، تحت موافقتنامه پادمان و حتي پروتكل الحاقي قابل گزارش نيست.

ايران عليرغم اين به عنوان همكاري اطلاعات لازم را در مورد پروژه تحقيقاتي كه يك دهه قبل خاتمه يافته، ارايه نموده است.

"محمد مهدي آخوندزاده" سفير و نماينده دايم ايران در سازمان‌هاي بين المللي مستقر در ادامه سخنان خود در شوراي حكام تاكيد كرد: استراليا در باره بند ‪ ۴۹‬گزارش مديركل با اين فرض كه اين با فعاليت‌هاي احتمالي تسليحاتي ارتباط دارد قضاوت نادرست نموده است. درخواست مديركل كه در اين بند منعكس شده توصيه كلي بوده و نسبت به تمامي اعضا از جمله استراليا قابل اعمال است. باعث تاسف است كه نماينده استراليا اين بخش از گزارش را سوء تعبير كرده است.

مديركل شورا را مطلع ساخت كه از اكتبر ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي همكاري ايران گسترش يافته است. اقدماات ذيل توسط ايران مبناي ارزيابي وي مي‌باشد.

- اجراي موقت و داوطلبانه پروتكل الحاقي، به گونه‌اي كه ايران آن را تصويب كرده است.

- دسترسي تكميلي (بيش از ‪۲۰‬مورد) مطابق با پروتكل الحاقي در موارد متعدد ظرف دو ساعت يا كمتر،
-ارايه اطلاعات جزيي در مورد تاريخچه، فعاليت ها، تحقيقات، گزارش پيشرفت‌هاي مربوط به فعاليت‌هاي غني‌سازي ، تبديل اورانيوم، جداسازي پلونيونم، معادن، ‪ ،milling‬راكتور تحقيقاتي توليد آب سنگين.

- ارايه دسترسي‌ها به سايت نظامي مانند كلاهدوز، لويزان -شيان ، پارچين متعاقب اتهاماتي كه از سوي يك كشور مشخص ارايه نمود و يك گروه تروريستي نيز از چنين اتهاماتي حمايت كرد، نتيجه هيچ نشانه‌اي از فعاليت‌هايي كه متعمن استفاده از موارد هسته‌اي باشد را نشان نداد و بازرسان آژانس هيچ تجهيزات با كاربرد دوگانه يا مواد را مشاهده نكردند.

اين نشان دارد كه اتهامات بي‌پايه بوده است.

- در ژانويه ‪ ، ۲۰۰۵‬دسترسي آزاد به سايت نظامي داده شد. نمونه برداري محيطي انجام پذيرفت. مديركل نتايج را گزارش كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ارايه بيش از ‪ ۱۰۰۰‬صفحه اظهارنامه اوليه پروتكل الحاقي در ‪ ۲۱‬مي ‪ ۲۰۰۴‬و متعاقب آن ارايه اظهار نامه‌هاي منظم كه از سوي آژانس راست آزمايي شده است.

نهايت اينكه، بايد در اينجا ثبت شود كه ايران دسترسي نامحدودي را ارايه كرده و ازسال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي ‪ ۱۳۰۰‬روز نفر بازرسي انجام پذيرفته كه در طول تاريخچه آژانس بي‌سابقه بوده است.

همانطور كه توسط رياست جمهوري اسلامي ايران جناب آقاي احمدي نژاد در ‪ ۱۷‬سپتامبر ‪ ۲۰۰۵‬اشاره شد، جمهوري اسلامي ايران آماده است به عنوان اقدام اعتماد ساز، به صورت جدي وارد مشاركت در بخش‌هاي خصوصي و دولتي با ساير كشورها در اجراي چرخه سوخت گردد. اين فرايند نهايت شفافيت است و مبناي محكمي براي حل و فصل بن‌بست ناخواسته است.

تعامل و همكاري فني و خصوصي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مركز ثقل سياست هسته‌اي ايران است و شروع و ادامه مذاكرات با ساير كشورها بايد در چارچوب تعامل ايران با آژانس به اجرا گذاشته شود.

از اين نكته اطلاع داريم كه برخي نگراني‌ها در مورد شروع فعاليت‌هاي تبديل اورانيوم ابراز شده و اينكه ضرورت دارد كه هدف صلح آميز اين فعاليت ها اعلام شود.

مايلم تاكيد كنم همانطور كه در گزارش مديركل نيز اشاره شده است، تمامي فعاليت‌ها در يو.سي.اف تحت نظارت كامل و جامع آژانس بوده و محصول يو.سي.

اف تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

به علاوه ايران مايل است كه از دكتر البرادعي براي بازديد از تهران دعوت به عمل آورد.

در جريان بازديد ايشان، برخي موضوعات باقيمانده مورد بحث قرار خواهد گرفت و اينكه چگونه همكاري با آژانس ادامه يابد تا آژانس قادر باشد در مورد ماهيت صلح آميز برنامه‌هاي هسته‌اي ايران اطمينان يابد.

در اين چارچوب، پيشنهادات متعددي ارايه شده كه مي‌تواند در چارچوب مذاكرات مورد بررسي قرار گيرد.

خانم رييس
تنها راه جلوگيري از مقابله، مذاكره با حسن نيت و بدون فشار و بدون هرگونه تهديدي مي‌باشد و ما براي مذاكرات با صميم قلب و عزم راسخ آماده ايم.

بيش از هر چيز اين فرايند نياز به زمان دارد .شتابزدگي موجب خسارات زياد است.

اجازه دهيد كه تهديد را كناره گذارده به ميز مذاكره بازگشته و به خودمان براي حل مسالمت آميز موضوع وقت بدهيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن كامل سخنان نماينده ايران در شوراي حكام، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016