چهارشنبه 13 مهر 1384

بي‌اعتبار شدن وزير خارجه ايران مقابل اعراب، نتيجه چيست؟، بازتاب

با اعلام منابع وزارت خارجه عربستان و تأييد وزارت خارجه ايران، سفر منوچهر متكي به كشور عربستان به تعويق افتاد.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، متكي كه اين هفته اولين سفر دوره‌اي خود را با ديدار از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس آغاز كرد، سفر به عربستان سعودي را هم در برنامه خود گنجانده بود كه امروز پس از درخواست يك روز تعويق و مخالفت عربستان، كلا به تعويق افتاد.
در اين حال يك كارشناس بين‌الملل با انتقاد شديد از وزير جديد خارجه گفت: گويا حتي با تغيير دولت‌ها هم قرار نيست وزارت خارجه رنگ «ديپلماسي فعال» را به خود ببيند.
وي با اشاره به سخنان شديداللحن وزير خارجه عربستان سعودي عليه ايران كه در جمع ديپلمات‌هاي شوراي روابط خارجي آمريكاييان ايراد شد، گفت: وقتي اين شانتاژ رسمي عربستان سعودي، تنها با اظهار تعجب ملايم سخنگوي وزارت خارجه همراه شده و به فاصله دو هفته و بدون عذرخواهي سعودي‌ها، وزير خارجه ايران به سوي عربستان مي‌شتابد، طبيعي است كه آنان با تعويق سفر وي، مقام ارشد ديپلماتيك جمهوري اسلامي را بي‌اعتبار كنند.
اين كارشناس بين‌الملل با اشاره به هدف اصلي مطرح‌شده در اين سفر گفت: آقاي متكي، در حالي كمك كشورهاي عربي به برنامه هسته‌اي را انگيزه سفر دوره‌اي به شيخ‌نشين‌هاي خليج فارس مطرح كرده كه تاكنون بارها برخي مقامات اين كشورها براي خوشامد آمريكا، برنامه هسته‌اي ايران را تهديدكننده امنيت منطقه خوانده و خواستار كنار گذاشتن آن شده‌اند.
وي افزود: در شرايط كنوني كه ايران با يكي از شش كشور منطقه داراي اختلاف مرزي، با دو كشور ديگر داراي اختلاف بر سر مالكيت منابع دريايي و نفتي مشترك است و همچنين پس از اعلام مواضع خصمانه از سوي عربستان، درخواست دفاع آنان از مواضع هسته‌اي ايران، در عرف ديپلماتيك بسيار عجيب است.
اين كارشناس بين‌الملل اضافه كرد: اين يك اشتباه تاكتيكي شبيه همان اشتباهي است كه درباره كشور هندوستان و به دليل عدم توجه به شرايط كشورها رخ داد.
وي توضيح داد: هيچ‌يك از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس تجهيزات هسته‌اي در اختيار ندارند و قدرت هسته‌اي محسوب نمي‌شوند. آنان از ديرباز در مقابل قدرت هسته‌اي اسرائيل، پاكستان را در نظر داشته‌اند و روابط نزديك عربستان و پاكستان چه در برقراري حكومت طالبان و چه هنگام سقوط آن باعث شده تا آنان، كشور مسلمان پاكستان را كه داراي بمب اتمي نيز هست، در مقابل اسرائيل نزديك به خود بدانند و با اين حساب، آنان از اين موضع از برنامه هسته‌اي ايران حمايت نخواهند كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين كارشناس بين‌الملل همچنين با انتقاد از كنفرانس مطبوعاتي امروز وزير خارجه كشورمان در كويت كه در آن از مترجم استفاده كرد، اظهار داشت: براي كشور برجسته‌اي مانند ايران شايسته نيست كه مسئول دستگاه ديپلماسي آن در مصاحبه مطبوعاتي با مترجم انگليسي حاضر شود، به ويژه كه وي پيش از اين 8 سال سفير كشورمان در كشورهاي مهم بوده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بي‌اعتبار شدن وزير خارجه ايران مقابل اعراب، نتيجه چيست؟، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016